شناسهٔ خبر: 34952001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان بیمه سلامت در گفت و گو با ایرنا:

تغییری در پوشش بیمه‌ای داروهای اعصاب و روان اتفاق نیفتاده است

تهران - ایرنا - معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: بسته داروهای اعصاب و روان هیچ تغییری نسبت به گذشته نکرده و هیچ دارویی از بسته پوشش بیمه‌ای خارج نشده است. البته برخی از داروهای اعصاب و روان ممکن است در بازار کم شده باشد که کمبود دارو را باید از سازمان غذا و دارو پیگیری کرد.

صاحب‌خبر -

کوروش فرزین روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره مطالب مطرح شده در مورد پوشش بیمه ای داروهای اعصاب و روان افزود: داروهایی مثل والپروات سدیم، لیتیوم، کاربامازپین و ریتالین در تعهد سازمان بیمه سلامت است. البته باید توجه کنیم که به طور مثال ریتالین عنوان برند است و نام ژنریک این دارو، متیل فنیدات است و بر اساس تعهدات، سازمان های بیمه گر فقط نوع ژنریک دارو را تحت پوشش بیمه دارند و اگر کسی می خواهد داروی خارجی مصرف کند، باید تفاوت هزینه را از جیب بپردازد.

وی درباره شایعه های مطرح شده در زمینه گذاشتن سقف برای داروهای اعصاب و روان نیز بیان کرد: هیچ سقفی برای تعداد داروهای بیماران اعصاب و روان گذاشته نشده و فقط تایید قیمتی برای هر نسخه وجود دارد که بیماران تا ۸۰ هزار تومان برای هر نسخه تجویزی پزشک متخصص می توانند داروی خود را دریافت کنند و بالاتر از آن هم به شرط تایید قابل پرداخت است. این داروها در نهایت برای ۲ تا ۳ ماه تایید می شوند.

فرزین درباره تعداد داروهای اعصاب و روان تحت پوشش بیمه سلامت نیز اظهار داشت: حدود ۱۲۰ کد دارو از داروهای مرتبط با بیماری های اعصاب و روان در تعهد سازمان بیمه سلامت است و این سازمان برای این کدها در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰ میلیارد تومان فقط در بخش نسخه های سرپایی پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: اگر کمبود در توزیع دارو در کشور وجود داشته باشد و مقدار داروی مورد نیاز داروخانه ها توزیع نشده باشد، در برخی شرایط ممکن است داروخانه ها برای اینکه دارو به همه برسد و به طور مثال ۵۰۰ عدد قرص از یک قلم دارو در نسخه نوشته شده باشد و زیر سقف قیمتی هم باشد، به بیمار بگویند ۲۰۰ عدد قرص از یک قلم را تحویل می دهند تا به بقیه بیماران هم دارو برسد. یعنی کم توزیع شدن دارو هم برای این است که داروخانه ها بتوانند دارو را به همه بیماران برسانند و ارتباطی به سازمان های بیمه گر ندارد.

معاون سازمان بیمه سلامت گفت: در نتیجه تعهدات بیمه سلامت درباره داروهای ژنریک اعصاب و روان کاملا برقرار است و این پوشش بیمه ای برای داروهای اعصاب و روان مشابه سایر گروه های دارویی و تابع بسته خدمتی مصوب و ابلاغی شورای عالی بیمه سلامت است.

قانون بیمه های پایه در بسیاری از کشورها به نحوی است که وقتی داروی ژنریک عرضه می‌شود، اساس حمایت بیمه نیز بر مبنای این داروها است. همچنین بیمه ها بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه سلامت، فقط داروهای ژنریک تولید داخل را تحت پوشش قرار می دهند.

بر اساس صحبت های مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه سلامت است.

نظر شما