شناسهٔ خبر: 34951796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

روز مباهله همانند عید سعید غدیر تجلیل شود

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در پیامی تاکید کرد: بیست و چهارم ذی‌الحجه که به‌عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت‌شده و سندی مهم بر حقانیت اهل‌بیت(ع) است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر حوزه، در این پیام آمده است: در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مداحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرایی نمایند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی با تبریک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به‌خصوص گرامیداشت روز بزرگ و جاودانی مباهله، عید معرفی امیرالمؤمنین علی(ع) به‌عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام(ص) بیان کرده است: نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(ع) در قرآن کریم، بر ۲ بخش می‌باشد: نصوص جلیّه و نصوص خفیّه.

این پیام حاکی است: نصوص جلیّه قرآنیه، مثل آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و سائر آیاتی که شماری از آن‌ها را دانشمند بزرگ ابن به طریق در کتاب شریف «خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین(ع)»، با سندهای معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت نموده است.

در این پیام ذکرشده است: نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار محکم دارند، و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) و سائر ائمه طاهرین(ع) را اثبات می‌نمایند، آیات قرآنیه‌ای است که با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است.

در این پیام آمده است: شرکت‏ ‌دادن علی و حسن و حسین و فاطمه زهرا(ع) در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال بود، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدّس و عظیم، که با پیامبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامی‌‏ترین خلق در نزد خدا، و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بودند.

در این پیام بیان‌شده است: این فضیلت بسیار با عظمتی برای این چهار نور مطهّر می‌باشد که در چنین واقعه بااهمیت و تاریخی، همدوش و همراه پیامبر شوند، و از میان تمام امّت، از صغیر و کبیر و زن و مرد، فقط آن‌ها را خداوند انتخاب نماید.

روز مباهله مصادف است با نزول آیه تطهیر در سال ۱۰ هجری قمری و روزی است که سوره «هل اتی» در حق اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نازل شد.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر بزرگوار اسلام(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ ولی در روز موعود از این کار خودداری کردند./ ایرنا

نظر شما