شناسهٔ خبر: 34951494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

این گزارش در حال تکمیل است

سفر ظریف به محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سفر محمدجواد ظریف به محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت را تائید کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سفر محمدجواد ظریف به محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت را تائید کرد.  

دقایقی پیش سید عباس موسوی در توئیتر خود نوشت: به دعوت وزیر امور خارجه فرانسه، ظریف برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره ای صورت نخواهد گرفت.

موسوی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص سفر ظریف به شهر محل برگزاری نشست گروه 7 تصریح کرد: آقای ظریف در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا و اعضای ۱+۴ و همچنین ابتکاری که بین روسای جمهور ایران و فرانسه در جریان است ساعاتی پیش به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی 7 رفت تا جزئیات این طرح مجدد بررسی شود.

وی افزود: آقای ظریف پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، امشب مجدد به تهران بازمی‌گردد تا در راس هیئتی سیاسی عازم پکن شود.

یک منبع در کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) نیز از آغاز مذاکرات ظریف با همتای فرانسوی خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، این منبع به رویترز اطلاع داده است که برنامه‌ای برای دیدار میان ظریف با طرف آمریکایی برنامه‌ریزی نشده است.

وی همچنین گفته است که موضوع کاهش تنش میان ایران و آمریکا نیز از موضوعات مورد بحث در دیدار ظریف با همتای فرانسوی خود در محل برگزاری نشست گروه 7 است.

خبرگزاری فرانسه امروز یکشنبه از فرود یک فروند هواپیمای ایرانی در شهر «بیاریتز» محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت خبر داد.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد، هواپیمای دولتی ایران، امروز بدون توقف از تهران به شهر بیاریتز فرانسه محل برگزاری اجلاس گروه هفت پرواز کرده است.

مکرون امروز گفته بود که سران کشور های گروه هفت تصمیم گرفتند اقدامی هماهنگ برای کاهش تنش ها در مورد ایران و آغاز مذاکرات جدید انجام دهند.

بی بی سی ساعتی قبل نوشته بود یک هواپیمای دولتی که از تهران به طرف شهر بیاریتز، محل نشست گروه هفت در جنوب فرانسه پرواز کرده، ساعتی پیش در فرودگاه این شهر فرود آمده است.

به نظر می‌رسد این همان هواپیمایی است که در روزهای گذشته از هلسینکی به استکهلم، از استکهلم به اسلو، و از اسلو به پاریس پرواز کرده است. این مسیرها، همگی مسیرهای سفرهای اخیر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هستند.

این پرواز به گمانه‌زنی‌ها درباره این که آیا یک مقام ارشد ایرانی مسافر این هواپیما بوده، دامن زده است. طبق برنامه کاری ظریف، قرار بود او امروز عازم چند کشور آسیایی شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا  روز یکشنبه با خودداری از اظهارنظر در خصوص عزیمت ظریف به شهر بیاریتز (محل برگزاری نشست گروه 7) گفت: در این‌باره نظری ندارم.

وزیر خزانه‌داری آمریکا بدون اظهارنظر در خصوص عزیمت ظریف به بیاریتز برای بررسی مجدد طرح پیشنهادی فرانسه، بار دیگر بر تمایل آمریکا مبنی بر مذاکره با ایران تاکید کرد.

استیون منوچین اعلام کرد که ترامپ مایل به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با مقامات ایرانی است.

مشاور رئیس‌جمهوری ایران اما با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به فرانسه و برگزاری مذاکراتی در حاشیه نشست جی ۷ گفت: حصر ایران خواهد شکست. آشنا تاکید کرد، وزیر امور خارجه مسئول اجرای سیاست خارجی بر اساس عزت است.

صدراعظم آلمان تصریح کرد دیدار ظریف و لودریان ارتباطی با نشست گروه ۷ ندارد و آن را رویدادی موازی خواند.

به گزارش ایسنا، آنگلا مرکل روز یکشنبه درباره سفر ظریف به شهر برگزاری نشست گروه ۷ تصریح کرد: گفت‌وگوهای وزیر امرور خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش رویدادی موازی بوده و از سوی گروه ۷ صورت نگرفته است.

وزیر امور خارجه در جریان سفر ناگهانی خود به فرانسه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس تصاویر منتشر شده ظریف امروز یکشنبه در جریان سفر به فرانسه به دعوت وزیر امور خارجه این کشور اروپایی با مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز دیدار و رایزنی کرد.

در این جلسه علاوه بر محمدجواد ظریف و مکرون، لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهرام قاسمی، سفیر ایران در این کشور اروپایی حضور داشتند.

در پی سفر ظریف به محل برگزاری اجلاس گروه ۷، چند منبع معتبر به خبرگزاری رویترز اطلاع داده‌اند که ایران بر سر برنامه موشک‌های هسته‌ای و حقوقش در خصوص غنی‌سازی اورانیم مذاکره نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از دو مقام رسمی ایرانی و یک دیپلمات گزارش داد که ایران از کشورهای اروپایی می‌خواهد که اگر تمایل به حفظ توافق هسته‌ای دارند، فروش نفت ایران را به حداقل ۷۰۰۰۰۰ و حداکثر به ۱۵۰۰۰۰۰ بشکه در روز برسانند.

یک مقام رسمی ایران گفت: ما به منظور ایجاد فضایی برای مذاکره و برای نشان دادن حسن نیت خود، به درخواست فرانسه پاسخ دادیم. ما می‌خواهیم حداقل هفتصد هزار بشکه نفت در روز صادر و هزینه آن را نقد دریافت کنیم. این تنها شروع است. صادرات نفت ما باید به یک و نیم میلیون بشکه در روز برسد.

یک مقام رسمی دیگر افزود: ایران نه می‌تواند بر سر برنامه موشکی خود مذاکره کند نه این کار را خواهد کرد. ما این مسئله را به طور واضح و شفاف اعلام کردیم.

یک دیپلمات ایرانی نیز تصریح کرد که تهران مذاکره بر سر حقوقش در خصوص غنی‌سازی اورانیم و چرخه سوخت هسته‌ای بومی خود را رد کرده است.

حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: 

«مسئول تدبیر نظام بر اساس «حکمت» = رهبری

مسئول مدیریت راهبردی سیاست خارجی بر اساس «مصلحت» = رئیس‌جمهور

مسئول اجرای سیاست خارجی بر اساس «عزت» = وزیر امور خارجه

نتیجه: حصر ایران خواهد شکست.»

«کارل بیلت» نخست‌ وزیر و وزیر خارجه اسبق سوئد در واکنش به سفر دوباره ظریف به فرانسه گفت: اتفاقی درحال رخ دادن است.

به گزارش ایرنا، بیلت یکشنبه در توئیتی نوشت: اتفاقی درحال رخ دادن است. ظریف روز جمعه در پاریس بود و حالا به این کشور بازگشته و هواپیمایش در بیاریتز فرود آمده است. این سفر جزو برنامه نبود.

 

  سفر ظریف به محل برگزاری اجلاس سران جی- ۷

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما