شناسهٔ خبر: 34954597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

سران گروه ۷ برای کاهش تنش با ایران توافق کردند

صاحب‌خبر -
 

سخنگوی وزیر امور خارجه اعلام کرد که ظریف به منظور بررسی مجدد جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه به شهر بیاریتز سفر کرد و دیشب دوباره به تهران باز گشت.

سید عباس موسوی در گفتگو با خبرگزاری صدا وسیما در باره سفر ظریف به شهر محل برگزاری نشست گروه ۷ تصریح کرد: آقای ظریف در چارچوب اجرای تعهدات برجامی‌اروپا و اعضای ۱+۴و همچنین ابتکاری که بین رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در جریان است عصردیروز به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی ۷ رفت تا جزئیات این طرح مجدد بررسی شود.

وی افزود: آقای ظریف پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، دیشب به تهران باز ‌گشت تا در راس هیاتی سیاسی عازم پکن شود.

موسوی در این باره در توییتی هم نوشته بود: “به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد. در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره ای صورت نخواهد گرفت.”

مکرون: سران گروه ۷برای کاهش تنش با ایران توافق کردند

رئیس جمهوری فرانسه گفت که سران گروه ۷ بر سر یک اقدام مشترک درباره ایران با هدف کاهش تنش‌ها توافق کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون روز یکشنبه در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی تصریح کرد که سران گروه هفت برای یک اقدام مشترک درباره ایران با هدف کاهش تنش‌ها و آغاز مذاکرات جدید با تهران توافق کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما توافق کردیم که می‌خواهیم چه حرفی را به‌طور مشترک با ایران بزنیم. یک پیام از سوی گروه هفت درباره اهداف ما وجود دارد و آنچه اهمیت دارد این حقیقت است که ما روی آن اتفاق نظر داریم، چیزی که مانع از شکاف‌هایی می‌شود که در نهایت به تضعیف همگان منجر خواهد شد.مکرون تصریح کرد: همه خواهان جلوگیری از وقوع درگیری هستند. دونالد ترامپ کاملا درباره این مساله شفاف بوده است .

بنابر این گزارش، یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم گفت که مکرون از سوی گروه هفت مامور ارسال پیام به ایران شده است‌.

ترامپ هم گفت که مانع گفتگوی رهبرای دنیا با ایران نمی‌شود و هر کسی که می‌خواهد با تهران مذاکره کند، می‌تواند این کار را انجام دهد.یک منبع رسمی‌در ریاست جمهوری فرانسه گفت: رهبران گروه ۷ پس از بحث و گفتگو در باره این موضوع در یک نشست در شامگاه شنبه در جنوب غربی فرانسه توافق کردند که مکرون مذاکرات را انجام دهد و پیامی‌به ایران منتقل کند.

این منبع همچنین مدعی شد که اولویت همچنان جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته ای ‌و رفع تنش‌ها در خلیج فارس است.

این مقام فرانسوی بدون اشاره به جزئیات پیام مکرون به ایران گفت: به عنوان رئیس گروه ۷،

رئیس‌جمهوری فرانسه این قدرت را دارد که بر پایه تبادلاتی که داشتیم، با مقامات ایرانی بحث و گفتگو و پیامی‌به آنها ارسال کند. آسوشیتدپرس هم به نقل از یک خبرنگار فرانسوی گزارش داد که پاریس هفته‌هاست روی طرح «کاهش تنش میان آمریکا و ایران» کار‌ و رئیس‌جمهوری فرانسه این طرح را به اختصار به ترامپ ارائه کرده است.

در همین حال شبکه خبری

«ان اچ ک» ژاپن گزارش داد که آبه شینزو نخست وزیر این کشور در جریان نشست سران گروه هفت در فرانسه بر عزم توکیو برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک در باره ایران تاکید کرده است.منابع دیپلماتیک فرانسوی خبر دادند که رئیس‌جمهوری فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش پیشنهادهای خود رابرای کاهش تنش با ایران‌ به او ارائه داد و دو طرف درباره ایران رایزنی کرد‌ند . به گزارش ایسنا به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی که خواستند نامشان فاش نشود، ‌در این دیدار دو ساعته که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود مکرون طرح خود برای کاهش تنش با تهران را ارائه کرد که شامل کاهش تحریم‌های ایران با هدف ترغیب این کشور به آمدن پای میز مذاکره است. به گفته این منابع آگاه، همچنین مکرون به ترامپ پیشنهاد داد که ایران اجازه یابد به مدت محدود نفت خود را صادر کند. هدف این است که تهران ترغیب شود به اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد و به‌علاوه ایران بپذیرد که درباره سایر موضوعات از جمله موشک‌های بالستیکش مذاکره کند.این دیپلمات‌های فرانسوی در ادامه گفته‌اند که رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار تاکید کردکه خواهان جنگ با ایران نیست بلکه به دنبال یک توافق با ایران است.

ترامپ پس از این رایزنی‌ها در یک پیام توییتری نوشت: اتفاقات خوبی برای هر دو کشور در حال رخ دادن است.

شبکه الجزیره هم به نقل از کاخ الیزه مدعی شد که رئیس‌جمهوری فرانسه به همتای آمریکایی خود پیشنهاد داد که در ازای عدم غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، واشنگتن اجازه صادرات محدود نفت را به ایران بدهد.

بنابراین گزارش دفتر ریاست جمهوری فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود تاکید کرد که به دنبال تقابل نظامی‌با ایران نیست.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است که ترامپ طی گفتگوهای خود با ماکرون تصریح کرد که خواستار توافق جدیدی با ایران [در موضوعات هسته‌ای و منطقه‌ای] است.

برچسب‌ها:

نظر شما