دکتر طهرانچی در همایش توانمندسازی اساتید علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی :
دانشگاه پرورشدهنده نسلجوان و تربیتکننده قوه عاقله کشور است
صاحبخبر - همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد. علومانسانی در جامعه ما باید بهگونهای باشد که مردم با آن احساس بیگانگی نکنند دکتر علیاکبر ولایتی در نخستین همایش توانمندسازی اساتید حوزه علومانسانی و هنر که با حضور مسئولان هیاتهای اندیشهورز در سالن کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: «امید ما برای آینده دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم انسانی به اساتید حاضر در این جمع ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم در این مسیر فعالیتهای اثرگذار و ماندگاری را شاهد باشیم.» رئیس هیاتموسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «علومانسانی بهعنوان یکی از بخشهای آموزش عالی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است و در این جهت بومیسازی بهویژه در مسائلی که به مسلمانان یا ایرانیان اختصاص دارد یکی از مهمترین انتظارات است و علوم انسانی تقلیدی، دستاورد و کاربردی ندارد.» دکتر ولایتی افزود: «اینکه یک جامعهشناس آمریکایی برای ما جامعهشناسی را تبیین کند و نظریههای او تدریس شود، امتیاز نیست.» وی با بیان اینکه بخشی از علوم انسانی که در غرب شکل گرفته برای ما مفید فایده نیست، گفت: «گاهی برخی از این علوم با قصد و غرض موضوعاتی را مطرح میکنند که بدون کاربرد است و بنابراین اگر فارغالتحصیلان دانشگاهی ما به منابع علمی دیگری در فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی اتصال نداشته باشند، تبدیل به فارغالتحصیلان تابع غرب میشوند.» رئیس هیاتموسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «علومانسانی در جامعه ما باید بهگونهای باشد که مردم با آن احساس بیگانگی نکنند و باید با دیگر کشورهای اسلامی همکاری و همفکری داشته باشیم، همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد شعبههای بینالمللی در لبنان، افغانستان، عراق، سوریه، آذربایجان و... به دنبال تقویت اشتراکات فرهنگی است تا بتواند از نقاط مختلف جهان یک جمع نخبگان مسلمان را گردهم آورد.» دکتر ولایتی با بیان اینکه برای تحقق این هدف باید ابتدا مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی را شناخته و سپس آنها را تبلیغ و ترویج کنیم، گفت: «در گذشته فرهنگ مرزی بین مسلمانان وجود نداشت و از اقصای چین تا اقصای اروپا و اندلس دانشمندان با هم تبادل فکر داشتند و اگر به لحاظ سیاسی مرزبندیهایی وجود داشت، به لحاظ فرهنگی هیچ مرزی بین دانشمندان و نخبگان نبود.» وی اظهار داشت: «یکی از اقدامات خوبی که در دوره اندلس انجام میشد این بود که متولیان کتابخانهها و دانشمندان حداقل سالی یک بار به مشرق میآمدند و کتب جدید را به اندلس میبردند و برای آن شرح و حاشیه مینوشتند. اکنون نیز یکی از واجبات در حوزه علوم انسانی و دینی این است که به شبهاتی که ایجاد میشود، پاسخ دهند و اگر دانشگاه نتواند در این حوزه با کار علمی و مستند اقدام کند، بیگانگان و دیگران در مبانی اعتقادی، شبهه ایجاد میکنند.» دکتر ولایتی با اشاره به تلاشهای علمی، عقیدتی، سیاسی و فرهنگی اهل بیت(ع) در طول تاریخ خاطرنشان کرد: «از زمان پیامبر(ص) حرکتهای مختلفی شکل گرفت تا مسلمانان راه را گم نکنند و باید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در این موضوعات تحقیق و ارائه مطلب و تولید منابع کرد که نقش اساتید علوم انسانی و هنر برای گام نهادن موثر در این مسیر بسیار مهم و قابل توجه است.» در این همایش حسن خیری، رئیس مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «معاونت علوم انسانی و هنر در این دانشگاه بهمنظور استقرار دانشگاه در تراز دانشگاه اسلامی، تمدنساز و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.» وی اظهار داشت: «تلاش میکنیم در راستای نهادینهسازی گفتمان اسلامی، تولید نظریات اسلامی در حوزه علوم انسانی، ایجاد رشتههای جدید با رویکرد اسلامی و مطابق با نیازهای جامعه، بازخوانی رشتههای موجود، همافزایی درون و برونسازمانی با تاکید بر تعامل و همکاری حوزه و دانشگاه گام برداریم.» خیری بر ارتقای جایگاه علوم انسانی و هنر و همچنین جذب استعدادهای برتر تاکید کرد و افزود: «هیاتهای اندیشهورز باید با فکر، عمل و مدیریت جهادی بتوانند مأموریتهای معاونت علوم انسانی و هنر را تحقق بخشند.» وی تالیف کتب درسی و نشریات را دو مأموریت اصلی هیات های اندیشهورز عنوان کرد و افزود: «این هیاتها باید مشکل نشریات علمی را حل کنند و در هر استان حداقل دو کتاب تالیفی داشته باشند.» دکتر طهرانچی در همایش توانمندسازی اساتید علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی : دانشگاه پرورشدهنده نسلجوان و تربیتکننده قوه عاقله کشور است دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور مسئولان هیاتهای اندیشهورز استانی روز گذشته در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: «خدا را شاکریم که در دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی ایجاد شد تا منویات مقام معظم رهبری که بیشک در توجه به علم و هدایت جامعه علمی در تاریخ کشور بینظیر است، با عزم جدی پیگیری شود.» وی با اشاره به سیاستهای کلی علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری در 6 بند و 32 زیربند ابلاغ شده، گفت: «رهبر معظم انقلاب در بند اول این سیاستها به جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان تاکید و بر «تولید علم و توسعه نوآوری و نظریهپردازی»، «ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام»، «توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادین»، «دستیابی به علوم و فناوریهای پیشرفته با سیاستگذاری و برنامهریزی ویژه» و «تحول و ارتقای علوم انسانی بهویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با تقویت جایگاه و منزلت این علوم»و «جذب افراد مستعد و با انگیزه» اشاره کردهاند.» برای تحول و ارتقای علوم انسانی باید جایگاه و منزلت این علوم تقویت شود رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامههای این دانشگاه برای تحول در حوزه علوم انسانی خاطرنشان کرد: «برای تحول و ارتقای علوم انسانی باید جایگاه و منزلت این علوم تقویت شده و افراد مستعد و با انگیزه جذب دانشگاه شوند. با توجه به این موضوع، دانشگاه آزاد اسلامی نگاه فرآیندی به مدیریت دانش را به نگاه موضوعی تغییر داد و معاونت علوم انسانی و هنر در ساختار جدید این دانشگاه تشکیل شد تا بتوانیم در این حوزه فکر، اجرا و اقدام را تحت عنوان یک معاونت با هدف تحول علوم انسانی و کسب مرجعیت علمی پیش ببریم.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه، منشأ تحول است، گفت: «مقام معظم رهبری میفرمایند که پیشرفت علمی در کشور دشمن دارد و اگر زمینههای پیشرفت علمی را مهیا کردیم، باید آمادگی مواجهه با دشمنان را داشته باشیم و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری از جهاد مستمر علمی یاد میکنند، نه جهاد مقطعی و به همین دلیل مستمر بودن جهاد علمی به لحاظ استمرار دشمنیهاست.» وی با بیان اینکه اگر فکر و اندیشه جوانان کشور را بر ریل صحیح قرار دادیم، اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد، اظهار داشت: «در مرحله اول، کانونهای اندیشهورز باید به این اتفاقات بزرگ باور داشته باشند که خوشبختانه با حضور دکتر خسروپناه که پرچمدار تعالی، بومیسازی و حکمیسازی علوم انسانی در کشور است، حرکت جدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سه مقوله «چیستی»، «چرایی» و «چگونگی نهاد علم و دانشگاه»، گفت: «چگونگی دانشگاه شامل سیاستها، برنامهها، قالبها، ابزارها، فناوریها، نظامها، مدیریتها و قوانین است. چرایی شامل پارادایم، مکاتب، رویکرد، نظریهها، روششناسی، اهداف و گزارهها و درنهایت چیستی دانشگاه شامل ساحت، لایهها، ابعاد، مولفهها، رابطهها و کنشگران نهاد علم میشود که باید به هر سه مقوله توجه جدی داشت.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «نهاد علم یک چگونگی دارد که باید بدانیم قوانین حاکم بر دانشگاهها چیست؟ بخشنامهها چه میگویند؟ و... اما مقوله «چگونگی» تمام مساله نهاد علم نیست، بلکه صورت مساله است و ما عمدتا در کشور درگیر صورت مساله بودیم و با سیرت آن کار نداشتیم. دکتر داوریاردکانی در کتاب «سیر تجدد و علم جدید در ایران» اشاره میکند بیش از 100 سال است که دانشگاه در کشور ما وارد شده، اما هنوز کپیبرداری میکنیم و کاری به چرایی و سیرت آن نداریم و صورتگرایانه به علم و عالم نگاه میکنیم.» علم دینی، بومیسازی و تعالی علوم از موضوعاتی است که باید در چرایی نهاد علم توجه شود وی تصریح کرد: «علم دینی، بومیسازی و تعالی علوم ازجمله موضوعاتی است که باید در چرایی نهاد علم به آن توجه شود و اگر به چرایی دانشگاه بپردازیم، مسلما چگونگی هم تغییر میکند، چراکه دانشگاه را وارد کردیم و آن را نمیشناسیم و هر کسی به شرق یا غرب رفت، تصوری از دانشگاه به دست آورد و از آن بهعنوان تعریف دانشگاه استفاده کرد، بنابراین ما در چیستی هم دچار مشکلات بنیادین هستیم.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه چیستی، چرایی و چگونگی نهاد علم به هم متصل هستند، گفت: «این سه مقوله به نحوی خود را مانند یک ماتریس و فضای سهبعدی مطرح میکنند که حتی روش تدریس، رابطه استاد و دانشجو و ابزارهای جدید آموزشی در این فضای متصل تعریف میشود.» دکتر طهرانچی ادامه داد: «مقام معظم رهبری دانشگاه را بهعنوان یکی از مراکز مهم تربیت قوه عاقله کشور میدانند که در این فرآیند استاد نقش ویژهای در ساختن و پرورش قوه عاقله برای اداره کشور دارد و اگر دانشگاه بخواهد نقش خود را در ایجاد و پرورش قوه عاقله کشور به درستی ایفا کند، باید خود را از مسائل کشور جدا نداند و چالشهای کشور برای دانشگاه مسائل واقعی، حقیقی و اصلی باشد.» وی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری نسبت به تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان، خاطرنشان کرد: «رهبر معظم انقلاب تربیت با جهتگیری اخلاقی، معنوی، تلطیف روحی و دمیدن روح احساس هویت در مجموعه جوان دانشجو را فراتر از تعلیم میدانند و بر صیرورت دائمی و تحول مستمر و دائمی در محیط دانشگاه تاکید دارند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «براین اساس، تربیت را میتوان به صورت فرآیند تعاملی، زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان، به صورتی یکپارچه و مبتنیبر نظام معیار اسلامی، بهمنظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن جهت تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد تعریف کرد.» دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری، پیشرانی در علم و تمدن جهانی حیات طیبه را تامین میکند، گفت: «ملت باید بتواند در مجموعه دانش جهانی و مدنیت جهانی حالت پیشرانی داشته باشد و جلو برود. همراه شدن حرکت علمی با آرمانهای والای معنوی و انقلابی، زمینهساز به سامان رسیدن مسائل کشور و الگو شدن آن برای منطقه و دنیای اسلام و جهان خواهد بود.» عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ترجمه ناقص برابر با مفهومسازی اشتباه «Higher education» به معنای آموزش عالی تصریح کرد: «در کشور ما برای سازمان مدارس از عنوان «آموزش و پرورش» استفاده میشود، اما این عنوان برای سازمان دانشگاه به آموزشعالی ترجمه شده است. توجه به معنای جامع «تربیت» و انتقاد از به کار بردن لفظ مرکب «تعلیم و تربیت» به جای آن، در آثار محققان معاصر پیشینه دارد و به نظر برخی محققان، با وضع این اصطلاح دوگانه در دوران اخیر در برابر واژه «education» خواستهاند این تصور را که مدرسه تنها جای تعلیم است، از اذهان عمومی بزدایند، البته در انتخاب واژه آموزشعالی این القا صورت گرفته که دانشگاه فقط محل تعلیم تخصصی است.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه علم جدید از زمین فلسفه و فرهنگی که در رنسانس قوام یافته بود، رویید، گفت: «اروپا در آغاز تاریخ فلسفه جدید دریافته بود که میتواند و باید بنای علمی را بگذارد که با آن بتوان طبیعت را مهار کرد و به استخدام درآورد و معاش را بهتر و آسانتر ساخت. علم جدید با تحقیقات و کشفهایی همچون گالیله و... آغاز شد و قوام یافت. پیشرفت این علم در ارتباط و تعمق دانشمندان و جامعهشناسان و با ملاحظه شرایط تاریخی آن زمان بود.» وی با اشاره به آیات قرآن مجید درباره اهمیت تعلیم و تربیت، گفت: «خداوند در سوره فصلت آیه 41 میفرماید: « سَنُرِیهمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهمْ أَنَّه الْحَقُّ» به زودى نشانه هاى خود را در افقهاى گوناگون و در دلهایشان به ایشان خواهیم داد تا برایشان روشن گردد که او خود حق است. کسب علم جنبه تربیتی دارد و مشاهده و تعمق در طبیعت تقویتکننده ایمان به خداست. همچنین خداوند در سوره ملک درباره مشاهده و تعمیق در طبیعت میفرماید: «الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَا تَرَى فِی خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُت فَارْجِعِ الْبَصَرَ هلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ.» دکتر طهرانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محیطهای پنجگانه تربیتی، گفت: «محیطهای خانوادگی، آموزشی، شغلی، رفاقتی و فضای حاکم بر جامعه پنج محیط تربیتی انسان است که محیط رفاقتی و فضای حاکم بر جامعه در عرض تمام این فضاهای تربیتی حاکم است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاثیر محیط شغلی اساتید بر محیط آموزشی آنان در دانشگاه، اظهارداشت: «اساتید در دو محیط تربیتی درگیر هستند، یک محیط کلاسهای درس با دانشجویان و محیط دیگر محیط شغلی آنها بهعنوان عضو هیاتعلمی دانشگاه است. بنابراین محیط شغلی اساتید نیز باید محیط تربیتی و آموزشی آنها باشد تا مصداق «ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش» نشود. اساتید نباید در محیط شغلی خود درگیر آییننامه ارتقا باشند و باید در این محیط رشد و تربیت یافته تا بتوانند دانشجویان را نیز در محیط آموزشی به درستی تربیت کنند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به دورههای تربیت انسان اشاره و تصریح کرد: «دوره سیادت از دوران بارداری تا قبل از مدرسه، آموزش ابتدایی، دوران تأدیب و آموزش، آموزش متوسطه و آموزش کارشناسی، دوران وزارت (تربیت اجتماعی)، شکوفایی و ثمردهی علمی چهار دوره هفت ساله تربیتی هستند که امیرالمومنین(ع) در نامه 31 نهجالبلاغه خطاب به امام حسن مجتبی(ع) میفرماید: « دل جوان همچون زمین کشت نشده است و هر چه در آن افکنند میپذیرد، من نیز پیش از آنکه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب آموزیت پرداختم تا با اندیشه استوار در کارها به امری رویآوری که مردمان کارآزمودهتر از طلب و آزمودن آن بینیاز ساختهاند.» وی آموزش، پژوهش و نظریهپردازی را سه بعد تعلیم دانست و خاطرنشان کرد: «تربیت قوه عاقله کشور، تعالی اخلاقی، حل مساله و افزایش دانش مستند شده از وظایف سازمان دانشگاه محسوب میشود که باید با تحقیق و تالیف درباره نیازها و تبدیل دانش ضمنی به دانش مستند کارکرد خود را انجام دهد. دانشگاه دارای نظامهای آموزشی، پژوهشی، حل مساله و نظام تربیتی است که تربیت نیروی انسانی، افزایش دانش مستند شده، حل مساله، تعالی فردی و اجتماعی و فضای عمومی از وظایف این چهار نظام است.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «سازمان دانشگاه، سازمانی است که عدهای در این محیط شغلی قرار گرفتهاند، تا با جامعه ایجاد رابطه کرده و با تحقیق و تالیف راهکار ارائه داده، حل مساله کرده و دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کنند تا در مدارس و دانشگاهها قابل ارائه و ادامه باشد.» دکتر طهرانچی با بیان اینکه محتوای آموزشی باید برگرفته از تحقیق و تالیف بوده و به جامعه وصل باشد، گفت: «در حال حاضر رشتههای دایر در دانشگاههای ما، رشتههایی است که در دانشگاههای غربی تعریف شده و محتوای برآمده از تحقیق و تالیف از نیاز جامعه نادیده گرفته میشود که دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد این مسیر را اصلاح کرده و رشتههای وارداتی را تعطیل کند، چراکه معتقدیم عناوین آموزشی و رشتههای دانشگاهی باید مبتنیبر نیازهای جامعه باشد.» دکتر طهرانچی دانش و فرهنگ را هسته اصلی دانشگاه و موضوعات اقتصادی، فناوری و اجتماعی را پوسته بیرونی دانشگاه عنوان کرد و افزود: «هستیشناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی، ارزششناختی و دینشناختی در چیستی، چرایی و چگونگی دانشگاه تعریف میشود.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره بنیانگذاری دانشگاه در کشور، تصریح کرد: «مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند دانشگاه ما بیرودربایستی غلط بنیانگذاری شده، از اول غلط بنیانگذاری شده؛ این معنایش این نیست که محیط دانشگاه محیط غلطی است یا محیط بدی است؛ خیر، خوشبختانه دانشگاه ما فرآوردههای بسیار خوبی داشته لکن بنای دانشگاه بهوسیله آدمهای نامطمئن و با سیاستهای نامطمئن در زمان حکومت طاغوت گذاشته شده و این بنا همچنان وجود دارد: «دانشگاه را مبنیبر دینزدایی بنیانگذاری کردند؛ دانشگاه را مبنیبر تقلید علمی و نه ابتکار علمی و تولید علم، بنیانگذاری کردند؛ دانشگاه اینجوری بنیانگذاری شده و خب بعضی از آثارش هم تا امروز هنوز امتداد دارد. بنابراین یک اصلاح و یک تحول و یک صیرورت درونی برای دانشگاه بهطور مستمر لازم است.» وی در پایان گفت: «صیرورت و تحول در دانشگاه لازمه کار است و تحول در دانشگاه پایانپذیر نیست.» ادامه این مراسم به بیان سوالات و دغدغههای اساتید حوزه علوم انسانی و هنر با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داشت که آقای علویراد عضو هیاتعلمی واحد ابرکوه، خانم عزیزمحمدی عضو هیاتعلمی واحد اراک، آقای حیدرپور عضو هیاتعلمی واحد قم، آقای یونسی عضو هیاتعلمی واحد رشت، خانم موسوی عضو هیاتعلمی واحد کرمانشاه و آقای اکرامی عضو هیاتعلمی واحد یاسوج سوالات خود را مطرح کردند. ساماندهی نشریات علمی و ترمیم رشتهها براساس آمایش سرزمینی عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توانمندسازی هیاتهای اندیشهورز درخصوص تعالی علوم انسانی و هنر را از اهداف این همایش دانست و گفت: «نقش هیاتهای اندیشهورز، اجرایی نیست، بلکه این جمع اندیشهورز و فرهیخته نقشی کاملا اندیشهورزی دارند. درواقع هیاتهای اندیشهورز بازوان فکری مرکز مطالعات، برنامهریزی و تعالی علومانسانی و هنر هستند.» وی درباره ویژگیهای اعضای هیاتهای اندیشهورز در دانشگاه آزاد اسلامی هر استان، اظهار داشت: «این افراد باید فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، از دانش و توانمندیهای علمی لازم برای ارائه تدابیر در جهت تعالی علوم انسانی و هنر برخوردار باشند. اعضای هیاتهای اندیشهورز باید عالم و در ارائه پیشنهادهای اندیشهورزانه توانمند باشند.» عملکرد و فعالیت هیاتهای اندیشهورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد خسروپناه با تاکید بر اینکه تعالی علوم انسانی و هنر از اولویتهای مهم و اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است، خاطرنشان کرد: «این تعالی با به روزرسانی، بومیسازی و حکمیسازی علوم انسانی و هنر صورت میگیرد و عملکرد و فعالیت هیاتهای اندیشهورز باید در زمینه تعالی علوم انسانی و هنر باشد.» وی هفت مأموریت اصلی را برای معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: «هیاتهای اندیشهورز در دانشگاههای آزاد اسلامی هر استان باید به دنبال تحقق و اجرایی شدن مأموریتهای معاونت علوم انسانی و هنر باشند. به عبارتی دیگر اعضای این هیاتها باید با اندیشهورزی، فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه نظرات و پیشنهادهای سازنده در راستای مأموریتهای این معاونت گام بردارند.» معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ساماندهی نشریات علمی، ترمیم رشتهها و رشته گرایشها براساس آمایش سرزمینی، ساماندهی پایاننامهها و رسالهها از طریق پایش و تدوین نظام موضوعات، تقویت علمی مدرسان از طریق توانمندسازی، کشف نخبگان علمی، تدوین و تقویت کتب درسی، کمک درسی و کتابهای مرجع و احیا تراث اسلامیرا از مأموریتهای اصلی این معاونت برشمرد.» خسروپناه بر ساماندهی رسالهها و پایاننامههای دانشجویی تاکید کرد و افزود: «بهترین ابزار برای کار پژوهشی و حل مسائل جامعه، رسالهها و پایاننامههاست، بنابراین با ساماندهی اینگونه تولیدات علمی میتوان بخش اعظمی از مشکلات کشور و جامعه را حل کرد. در هر استان باید نظام موضوعاتی که نیاز استان و کشور است تهیه شود.» باید زمینهساز تعامل علمی بین استادان در رشتههای مختلف باشیم وی درخصوص نحوه تقویت علمی مدرسان اظهار داشت: «باید زمینهساز تعامل علمی بین استادان در رشتههای مختلف باشیم. تعامل سازنده بین اساتید موجب پیشرفت و رشد میشود. همچنین باید نخبگان علمی را از بین اساتید، مدرسان و دانشجویان شناسایی کنیم و از توانایی و استعداد آنها برای اندیشهورزی و حل مشکلات بهره ببریم.» معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در این دانشگاه اساتید و فرهیختگانی در حوزههای مختلف ازجمله ادبیات فارسی، تاریخ، ادبیات عرب، فقه و... داریم که از ظرفیت و پتانسیل علمی آنها چندان استفاده نشده که باید به زودی تدابیری در جهت بهرهمندی از توان علمی این اساتید اتخاذ کنیم.» هیاتهای اندیشهورز باید مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را رفع کنند خسروپناه احیا تراث اسلامی را مورد تاکید قرار داد و افزود: «هیاتهای اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی باید از طریق شناسایی و تصحیح نسخ، کشف مکاتب علمی در دوره تمدن اسلامی و کاربست آن در تمدن نوین اسلامی، تراث اسلامی را احیا کنند، چراکه تراث و میراث اسلامی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار هستند، اگر بخواهیم به تاریخ، اندیشه، سیاست، تاریخ و... در گذشتههای دور راهی پیدا کنیم باید به میراث مکتوب خود مراجعه کنیم.» وی در پایان تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی هیاتهای اندیشهورز زینتالمجالس نمیخواهد، بلکه میخواهد اعضای این هیاتها اندیشهورزی و مشکلات جامعه در حوزه علوم انسانی و هنر را برطرف کنند.»∎
نظر شما