شناسهٔ خبر: 34922019 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در بورس انرژی؛

عرضه 2 ميليون بشکه نفت خام سنگين

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پنجم شهریور ماه، 2 میلیون بشکه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از بورس انرژِی، آقای امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: بر اساس قانون بودجه سال 98، وزارت نفت مکلف است ماهانه حداقل 2 میلیون بشکه نفت خام سبک، 2 میلیون بشکه نفت خام سنگین و 2 میلیون بشکه میعانات گازی عرضه کند که عرضه‌های امسال از جمله عرضه این هفته، بر اساس این قانون است.
این هفتمین عرضه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل از زمان آغاز عرضه نفت در بورس انرژی است. دهم اردیبهشت امسال در نخستین عرضه نفت خام سنگین، 70 هزار بشکه معامله شد.
خریداران می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تائید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.
گفتنی است؛ اطلاعیه عرضه 2 میلیون بشکه نفت خام سنگین در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه 50 دلار و 37 سنت برای هر بشکه منتشر شد.
 
رونق عرضه برق در بورس انرژی
وزیر نیرو گفت: عرضه برق در بورس انرژی، یکی از هدف گذاری‌هایی است که از مدت‌ها قبل در برنامه‌های کلان کشور بوده و همچنان انجام می‌شود.
آقای رضا اردکانیان افزود: آنچه مهم است این است که بتوانیم برای پایداری صنعت برق، سازوکار قیمت‌ها را اصلاح کنیم ضمن اینکه در این زمینه هم اکنون امکانات خوبی وجود دارد و امسال عرضه برق در بورس انرژی، رونق بیشتری خواهد داشت.
وزیر نیرو در تاریخ 17 تیر ماه 98 مصوبه‌ای در مورد مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور و در راستای اجرای بند (ت) ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه، به شرکت‌های توانیر و مدیریت شبکه برق ایران ابلاغ کرد که بر اساس آن، مصرف کنندگان موجود و متقاضیان جدید برق، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق نسبت به ارائه درخواست تمدید الحاقیه یا ارائه درخواست معرفی نامه برای صدور کد معاملاتی برق اقدام کنند.
ابلاغیه جدید تعیین مقررات نرخ و ضوابط ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور، شامل مزیت‌هایی همچون امکان تامین برق مصرف کنندگان با ظرفیت کمتر از 5 مگاوات، امکان تامین برق انواع مصارف برق از جمله تجاری و مسکونی از طریق بورس و در اولویت قرار گرفتن تامین برق معاملات انجام شده در بورس انرژی ایران برای مصرف کنندگان بزرگ برق است.
از مزایای حضور مصرف کنندگان در بازار برق بورس انرژی ایران می‌توان به معافیت مالیاتی عرضه کنندگان برق و مزایده خرید کالای برق توسط مصرف کنندگان برق، انعطاف پذیری در شرایط قرارداد و مقدار برق تحویلی، افزایش شفافیت در خصوص شرایط و قیمت‌های کشف شده، امکان انعقاد قرارداد‌های با دوره تحویل کوتاه مدت‌تر نسبت به قرارداد‌های دوجانبه خارج از بورس، وجود شبکه بازاریابی متشکل و حرفه‌ای شرکت‌های کارگزاری و حضور 70 شرکت کارگزاری در حوزه معاملات بورس انرژی ایران، اشاره کرد.

نظر شما