شناسهٔ خبر: 34905104 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دلیل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور تشریح شد

دبیر انجمن قطعه‌سازان: توان تولید خودرو شاسی بلند را هم داریم اما...

دبیر انجمن قطعه‌سازان حضور دولت در اداره بنگاه‌ها را مهمترین عامل پیش نرفتن توسعه در این صنعت می داند.

صاحب‌خبر -

محمد رضا نجفی منش، از اعضای اتاق بازرگانی و دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با خبرآنلاین  در رابطه با علل عدم تولید خودروی شاسی بلند توسط خودروسازهای داخلی گفت: این گفته شما درست است و به واقع بازار مصرف برای خودورهای شاسی بلند عمق بیشتری از گذشته یافته است و باید تولیدکنندگان داخلی به آن بپردازند. با این همه نباید فراموش کنیم بنا بود با مشارکت رنو فرانسه خط تولید خودروهای شاسی بلند در کشور شروع به کار کند ولی ترامپ ناگهان این قراردادها را از بین برد و عملا برنامه ریزی ها به هدر رفت.

وی در رابطه با اینکه تولید خودرو شاسی بلند دشوارتر از خودروهای دیگر است، تاکید کرد: چنین نیست و به واقع هم تولید خودروی شاسی بلند چندان دشوار نیست و توان داخلی فعلی کشور هم این امکان را دارد، ولی بحثی که اکنون خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، بقا است.

او توضیح داد: در شرایط فعلی مشکلات بنگاه‌ها افزایش یافته و مساله کمبود نقدینگی عملا شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر کرده است. این میان خودروسازان ما فعلا به دنبال حفظ همین شرایط فعلی و گذر از دوره سخت هستند، درنتیجه تمرکز به سمت تولیدات جدید نرفته است اما این وضعیت هم پایدار نخواهد ماند و باید به سوی تنوع بیشتر رفت. به هر روی وقتی این تقاضا وجود دارد بهتر است با تولید ملی تامین شود و نه محصولات خارجی.

این قطعه ساز با بیان اینکه بحران نقدینگی بزرگترین مشکل صنعت خودروسازی است، تصریح کرد: قیمت گذاری عملا توان تولیدکننده برای کسب نقدینگی بیشتر را کاسته و اکنون باید در کنار کمک به این صنایع، برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد تا این صنعت سر پا بماند و داخلی سازی در کشور حداکثری شود که از این رهگذر دیگر دشمنان خیال نکنند با تحریم ما می توانند ما را به شکست بکشند. اینها به شرطی است که به صنعت خودروسازی توجه کافی شود. در حال حاضر قطعه سازان انتظار دارند تا حداکثر ظرف یک ماه بدهی آنها تسویه شود تا شرایط بهتری داشته باشند.

او در پاسخ به این ادعا که صنعت خودروسازی ایران را کودک ۵۰ ساله می دانند گفت: بیایید مانند آقای احمدی نژاد با سوال پاسخ دهیم، چنانچه برادران خیامی صاحب کارخانه ایران خودرو بودند هم اکنون از کره جلوتر نبودیم؟ کلید قضیه در این نکته است که دولت با دخالت در امور بنگاهها شرایط را برای رشد آنها مسدود کرده است. کارخانه ارج و آزمایش چندین دهه مشغول بودند تا اینکه دولت مالک آنها شد و تعطیلی حاصل شد. در نتیجه این دخالت دولت است که خودروسازی ما را به این روز کشانده و اجازه رشد و پیشرفت را سلب کرده است.

نجفی منش گفت: در میان همین مدیران فعلی افراد توانایی وجود دارند که به دلیل زیر مجموعه دولت بودن نمی توانند پتانسیل خود را نشان دهند به این جهت فکر می کنم کنار رفتن دولت از این بخش راه را برای گسترش باز می کند.

۲۲۶۲۲۸

نظر شما