شناسهٔ خبر: 34895959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از افتتاح اولین کوهورت کشورهای مدیترانه شرقی تا کلینیک ایمنی ترافیک کشور در تبریز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت:سال گذشته اولین کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک کشور در تبریز راه‌اندازی و طرح کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک هم در تبریز رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین صومی صبح امروز در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی جامعه ایمن که در تالار شایان‌مهر علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: طبیعی است در تبریز که مهد علم و تمدن است و در قرن ۱۳ میلادی بزرگ‌ترین دانشگاه جهان همزاد دانشگاه‌های سراسر دنیا در آن تاسیس شده، به اهتمام حل معضلات مردم پرداخته است. 

وی با بیان اینکه به‌دنبال اجرای طرح تحول در بخش وزارت بهداشت حدود ۵۰ ماموریت بین مناطق آمایشی تقسیم شد، گفت: منطقه دو یا همان شمال‌غرب وظیفه پرداختن به دانش ترافیک و تلاش در جهت تعمیق آن را بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز توضیح داد: مرکز پیشگیری از سال‌های گذشته را داشته و وظیفه ایجاد آن بر ما محول شده بود. 

وی افزود: در خصوص کلینیک ترافیک، سال گذشته اولین کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک کشور در تبریز راه‌اندازی شد و امروز هم طرح کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک  در تبریز رونمایی شد. 

صومی بیان کرد: با بهره‌گیری از تمامی نظرات، یک طرح‌نو ایجاد خواهیم کرد به طوریکه در طول پنج سال گذشته همه اندیشمندان حوزه ترافیک کشور بر این موضوع پژوهش‌هایی کرده‌اند. 

صومی یادآور شد: در این کنفرانس میزبان میهمانان داخلی و خارجی از  ۱۰ کشور جهان هستیم. 

کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک(پرشین) به عنوان اولین کوهورت جامع سلامت و ایمنی ترافیک در کشورهای مدیترانه شرقی، یک طرح پژوهشی و مداخله‌ای است و با توجه به پیشتازی و ماموریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در توسعه دانش ترافیک و فراهم بودن زیرساخت‌ها از جمله کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک، مرکز همکاری‌های علمی پلیس راهور و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب و حوادث جاده‌ای و مرکز بین‌المللی حمایت از جوامع ایمن، این طرح در تبریز آغاز شده است. 
 
در این طرح، سنجش‌های سطح خانوار، سلامت جسمانی و روانی، رفتار ترافیکی و سنجش‌های آزمایشگاه ترافیک در دو بخش پیش از حادثه و پس از حادثه با همکاری پلیس راهور مورد ارزیابی و مطالعه قرار می‌گیرد. 
 
انسان، راه و وسیله نقلیه به عنوان مثلث اپیدمیولوژی در کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک در شهرستان‌های تبریز، شبستر، اسکو و جلفا ارزیابی می‌شوند.
 
متغیرهای مرتبط با تصادف و تروما، متغیرهای فردی و متغیرهای مراقبت سلامت و پیامدهای سلامتی، تصادف مجدد، رفتارهای ایمنی پس از تصادف و ناتوانی و معلولیت از جمله گروه‌های مواجهه و پیامد این طرح پژوهشی است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷ /م

نظر شما