شناسهٔ خبر: 34876294 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يک مقام مسوول مطرح کرد:

واگذاري طرح‌هاي جديد نفتي به بخش خصوصي

صاحب‌خبر -

 مدير پشتيباني ساخت کالاي شرکت ملي نفت گفت: تاکنون قرارداد 10طرح با بخش‌خصوصي امضا شده و 10 قرارداد ديگر در دستور کار است.

به گزارش وزارت نفت، رامين قلمبر دزفولي، مدير پشتيباني ساخت و تامين کالاي شرکت ملي نفت ايران در جمع اعضاي کميسيون انرژي اتاق تهران به طرح نگهداشت و افزايش توان توليد ميدان‌هاي نفتي کشور که در قالب 33 بسته کاري تعريف شده هم اشاره کرد و افزود: تاکنون قرارداد 10 طرح با بخش‌خصوصي امضا شده و امضاي 10 قرارداد ديگر اين طرح نيز در دستور کار است. با اجراي اين بسته‌هاي کاري، روزانه حدود 280 هزار بشکه به ظرفيت توليد نفت ايران افزوده خواهد شد.

وي ادامه داد: براساس مصوبه شوراي اقتصاد ارزش اين طرح ها حدود 6 ميليارد و 200 ميليون دلار تعيين شده است و همه اين پروژه‌ها به پيمانکاران داخلي واگذار خواهد شد. بودجه مورد نياز اجراي اين پروژه‌ها نيز از محل فروش اوراق تامين مي‌شود و فرآيند فروش اوراق از پارسال کليد خورده است. 40 درصد وزني اين پروژه‌ها را کالا و تجهيزات دربرمي‌گيرد که از اين ميزان، حداقل 70 درصد آن تجهيزات و کالاي ساخت داخل است.

به گفته اين مقام مسوول طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک به طول حدود 1030 کيلومتر درحال اجراست که همه لوله مورد نياز احداث اين خطوط لوله از داخل کشور تامين مي‌شود و پمپ‌هاي مورد نياز اين مسير نيز از شرکت‌هاي داخلي تامين خواهد شد. در شرکت ملي نفت ايران 84 قلم کالا احصا شده که نخستين بار فهرست اقلام و سازندگان اين 84 قلم کالا به اسناد مناقصه‌هاي اين پروژه‌ها پيوست شده است. در بخش کالايي، به غير از 10 گروه نخست طرح بومي‌سازي کالاهاي کاربردي که قرارداد آن‌ها امضا شده است، با دو بانک داخلي کشور براي گشايش اعتبار اسنادي ريالي توافق شده و به پيمانکاران پروژه‌هاي يادشده اعتبارات اسنادي (ال‌سي) ريالي داده مي‌شود.

نظر شما