شناسهٔ خبر: 34870980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تجهیزات استخر چه چیزهایی هستند؟

ساخت استخر، سونا و جکوزی در خانه به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده و به فکر ساخت آن‌ها افتاده‌اند. اما این کار نیازمند کادر مجرب جهت ساخت و خرید تجهیزاتی است که نوع و کیفیت آن‌ها تأثیر بسزایی در استخر یا سونای ساخته شده دارد. برای ساخت استخر تجهیزات مختلفی مورد نیاز است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در واقع علاوه بر آنکه ساخت استخر نیازمند مصالح و تجهیزات ساختمانی است، به تجهیزات دیگری در زمینه لوله‌کشی، تخلیه و تصفیه آب نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

تصفیه آب استخر نیازمند خرید برخی تجهیزات است که عموماً شامل پمپ، فیلتر، تغذیه‌کننده شیمیایی، سیستم تخلیه، سیستم برگشت و سیستم لوله‌کشی است. پمپ و فیلتر یکی از مهم‌ترین تجهیزات استخر بوده و کارکرد آن به این صورت است که آب درون استخر را تصفیه و مجدداً به آن برمی‌گرداند. پمپ‌ها معمولا این قابلیت را ندارند که آب را شفاف‌سازی کنند، بلکه زباله‌های موجود در آب استخر را می‌گیرد و در حقیقت تصفیه فیزیکی آب را انجام می دهند. از طرفی آب استخر نیازمند عمل ضدعفونی‌ یا تصفیه شیمیایی است که معمولا از طریق کلر انجام می‌گیرد. عمل ضدعفونی نیز نیازمند وجود کلر زن است. در کنار کلر زن، برای چک کردن وضعیت سلامت آب استخر، تجهیزات دیگر مانند کلر سنج، دماسنج و برخی ابزارهای دیگر مورد نیاز است.

 

 البته غیر از کلر روش‌های دیگری نیز برای تصفیه آب استخر وجود دارد، اما معمولا از کلر استفاده می‌شود. سیستم گرمایش استخر نیز برای تنظیم دمای آب استخر نیازمند برخی تجهیزات است. این تجهیزات از قبیل هیتر، پنل گرمایشی و مبدل حرارتی است.

 

تصفیه هوای استخر نیز یک سری ابزار و وسایل نیاز دارد که مهم‌ترین آن‌ها رطوبت‌گیر است. رطوبت‌گیر نقش زیادی در نظافت و تهویه هوا و فضای استخر دارد. اما بخش مهم دیگری از تجهیزات استخر مربوط به وسایل نظافت و وسایل جانبی استخر است. انواع مختلف وسایل نظافت، چراغ، دستگیره استخر، نردبان، جکوزی پرتابل و سایر وسایل این‌گونه در این دسته قرار می‌گیرند. البته خرید تمام این وسایل همیشه ضروری نیست. فیلتر نیز یکی از مهم‌ترین تجهیزات استخر است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

فیلتر شنی استخر

انواع مختلفی از فیلترها برای استخر وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها فیلتر شنی، کارتریجی و دیاتومه است. سه عامل در انتخاب نوع فیلتر برای استخر تأثیرگذار هستند که شامل فضای موجود برای نصب فیلتر، هزینه خرید و نصب آن و در نهایت بازده فیلتر است. فیلتر در واقع وسیله‌ای است که ناخالصی موجود در آب استخر را از بین می‌برد و نقش اساسی در پاکیزه نگه داشتن آب دارد. این وسیله همچنین معمولا مقدار مواد ضدعفونی‌کننده داخل آب استخر را که غالباً شیمیایی هستند، کاهش می‌دهد. فیلتر شنی استخر پرکاربردترین فیلتر برای ساخت استخرهای خانگی است. عملکرد فیلتر شنی استخر به این صورت است که ذرات معلق در آب را جذب کرده و ذرات ریز و محلول‌‍‌ها از آن عبور می‌کنند.

 

فیلتر شنی استخر، مخزن بزرگی از جنس فایبرگلاس، فلزPVC  یا  PP بوده که در درون آن شن‌های خاص به صورت نوک تیز شکل قرار می‌گیرند. آب درون استخر از طریق لوله وارد این مخزن شده و بعد از عبور از میان شن‌ها تصفیه می‌شود. بعد از آنکه آب درون این مخزن تصفیه شد، دوباره از طریق لوله به داخل استخر هدایت می‌شود. مراقبت و نگهداری مناسب از فیلتر شنی استخر نقش زیادی در افزایش راندمان و طول عمر آن خواهد داشت. لازم به ذکر است که خود فیلتر شنی استخر تأسیسات خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها لوله و اتصالات لازم برای ورود و خروج جریان آب است. این فیلترها چون کار تصفیه آب استخر را بر عهده دارد، معمولا بعد از مدتی ممکن است دچار افت فشار شود. افت فشار ناشی از افزایش میزان مواد یا اجسام جذب شده توسط فیلتر است. این موضوع باعث افت فشار و عملکرد فیلتر شنی استخر شده و اصطلاحاً فیلتر باید نظافت شود. عمل نظافت فیلتر شنی استخر از طریق عمل بک‌واش صورت می‌گیرد. در این کار در واقع جهت جریان آب برعکس شده و باعث می‌شود، فیلتر تمیز شود.

 

هیتر سونای خشک

ساخت سونای خشک نیز مانند ساخت استخر علاوه بر مصالح و  مواد لازم برای ساخت فیزیکی، نیازمند تجهیزات و ابزارهای قابل‌توجه است. چه بسا که ساخت سونا یا جکوزی از استخر نیز تجهیزات بیشتری لازم دارد. سونای خشک باید دارای رطوبت بسیار پایین و در عوض دمای بالا باشد. هر اندازه که دما و رطوبت به این سمت برود، عملکرد سونای خشک نیز بالا می‌رود. به منظور بالا بردن دمای سونای خشک معمولا از دو نوع هیتر گازی و برقی استفاده می‌کنند که غالباً هیتر برقی مخصوص سونای خانگی و هیتر گازی برای سونای عمومی و در سایزهای بزرگ‌تر کاربرد دارد.

 

میزان حجم اتاق سونا از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام خرید هیتر سونای خشک به آن توجه کرد. هر اندازه اتاق سونا بزرگ‌تر باشد، باید از یک هیتر قوی‌تر استفاده کرد. معمولا هیتر سونای خشک دماهای بین 80 تا 130 درجه سانتی‌گراد را تأمین می‌کند که مناسب است. برای زیبایی بخشیدن به فضای سونا معمولا هیتر سونای خشک را در درون یک شومینه قرار می‌دهند. عملکرد هیتر سونای خشک بدین صورت است که معمولا از طریق المنت‌های آن و همچنین سنگ‌های روی المنت است که به آن‌ها سنگ سونا نیز گفته می‌شود. البته قرار دادن سنگ بر روی هیتر سونای خشک معمولا به خاطر ریختن اسانس اکالیپتوس بر روی آن است. این اسانس نقش زیاد در معطر کردن هوای سونای خشک دارد. چنانچه این اسانس بر روی خود هیتر سونای خشک ریخته شود، المنت هیتر کارایی خود را از دست خواهد داد. ضمن آنکه قرار دادن سنگ بر روی هیتر سونای خشک باعث زیباتر شدن و ایجاد جلوه طبیعی در فضای داخل سونای خشک خواهد شد.

 

 

 

نظر شما