شناسهٔ خبر: 34863654 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نگاهی به چند خبر از شهرداری

ورود دادستانی کل کشور به مساله گود‌های پرخطر پایتخت

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران از تشکیل کمیته و ستاد حفظ حقوق بیت‌المال در آینده‌ای نزدیک خبر داد

صاحب‌خبر -

­اصلاح خطوط ایست در مناطق ۲۲ گانه تهرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری به دنبال تعیین تکلیف قرارداد در مسئله گود جنب برج میلاد است، از تشکیل کمیته و ستاد حفظ حقوق بیت‌المال در شهرداری تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
سید امیرحسین شمس با تاکید بر لزوم پیگیری حقوق عامه در شهرداری تهران از افزایش تعامل این سازمان با قوه قضاییه خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه رئیس قوه قضاییه به بحث حقوق عامه توجه بسیار ویژه‌ای دارد و زمانی هم که دادستان کل کشور بود شورای حفظ بیت‌المال را در دادستانی کل کشور راه اندازی کرد.
وی افزود: در نخستین ملاقاتی هم که به همراه شهردار تهران با آقای رئیسی داشتیم، وی تاکید زیادی بر حساسیت حقوق عامه و مردم داشت و از آنجایی که شهرداری تهران به طور مستقیم با حقوق عامه در ارتباط است، رئیس قوه قضايیه تاکید کرد که موقعیت مجموعه حقوقی شهرداری تهران، حساس و خطیر است.
مدیرکل حقوقی شهرداری تهران همچنین از تشکیل و راه‌اندازی کمیته حفظ حقوق بیت المال در شهرداری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: رئیس قوه قضاییه و شهردار تهران حساسیت ویژه‌ای در این باره دارند و ما هم این موضوع را به جد دنبال خواهیم کرد.
آقای شمس، مواردی مانند رفع خطر از گود‌های پرخطر در شهر تهران را بخشی از حقوق عامه عنوان کرد و توضیح داد: گود‌های پرخطر در تهران یکی از بحث‌های اصلی و اساسی در حقوق عامه است به همین دلیل چندین بار نه فقط از دادستانی کل کشور بلکه از طریق دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۷ هم موضوع گود‌ها پیگیری شده و هم اکنون هم در حال بررسی است و امیدواریم در آینده نزدیک معضلات آن‌ها حل شده و کاملا رفع خطر شوند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران
 آغاز تدوین شاخص‌های سلامت شهری پایتخت 
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: تدوین شاخص‌های سلامت شهری ارتقای سلامت روانی و اجتماعی شهروندان با هدف توجه به مولفه‌های اجتماعی و محیطی موثر بر سلامت شهری و توسعه محیط‌های حامی سلامت آغاز شد.
زینب نصیری اظهار داشت: این محور‌ها با اصلاح رویکرد‌های مدیریت شهری در دوره جدید با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری به صورت جدی‌تر پیگیری و اجرا می‌شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: ین اداره کل موظف است ضمن بهره گیری از ظرفیت‌های فکری و اجرایی تمامی ذینفعان حوزه سلامت، برای تعیین شاخص‌ها و تدوین برنامه عملیاتی با تاکید بر عوامل تعیین کننده سلامت شهری، توسعه محیط‌های حامی سلامت و ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی در حوزه سلامت اقدام کند.
نصیری افزود: فرایند اجرایی ۱۵ عنوان پژوهشی در حوزه سلامت آغاز شده است.
وی بیان کرد: در سال‌های ۸۸ و ۹۰ مطالعه بزرگ مقیاس عدالت در سلامت (urban heart) برگرفته از مدل سازمان جهانی بهداشت، شاخص‌های سلامت شهروندان تهران با تاکید بر دسترس پذیری و برابری در دسترسی به فرصت‌های خدمات حوزه سلامت در ۳۷۴ محله شهر تهران صورت پذیرفته که مبنای خوبی برای مداخلات حوزه سلامت تلقی شده است.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: پیش بینی می‌شود با تحقق احکام برنامه سوم در حوزه سلامت، ضمن تدقیق نقش شهرداری در حوزه سلامت شهر و شهروندان، امکان ارزیابی و ارزشیابی فعالیت‌ها و اقدامات این نهاد در حوزه سلامت بیش از پیش میسر شود.
به گفته نصیری، تبیین شاخص‌های سلامت روان، درصد و پایش سالانه، نیازسنجی و نظرسنجی در حوزه سلامت از گروه‌های خاص با تاکید بر سالمندان، افراد دارای معلولیت، کودکان و مادران برای تمامی پروژه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از مهم‌ترین عناوین پژوهشی است که با توجه ویژه کمیسیون سلامت و محیط زیست و کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در فصل اجتماعی و فرهنگی برنامه سوم شهرداری پیش بینی شده است.
وی افزود: رصد و پایش مستمر شاخص‌های سلامت شهری، تبیین و تکمیل داده‌های ثبتی و اطلاعات دموگرافیک مرتبط با وضعیت سلامت شهروندان و تدوین برنامه عملیاتی بهبود شاخص‌های سلامت شهر تهران از دیگر محور‌های پژوهشی است که در فصل اجتماعی و فرهنگی برنامه سوم شهرداری پیش بینی شده است.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد: تحقق این اهداف بستر مناسبی را برای ارتقای سلامت شهری مبتنی بر بهره مندی عادلانه همه شهروندان از فضاها، امکانات و خدمات شهری در حوزه سلامت با تاکید بر بهره گیری از مشارکت نهاد‌های دولتی مربوطه، بخش خصوصی شرکت‌های دانش بنیان، سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های علمی و سایر واحد‌های تابعه شهرداری باشد.
 
سرپرست ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی محله‌های تهران
 ارسال لایحه اصلاح زیر ساخت‌های حقوقی مدیریت محله به شورا 
سرپرست ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی محله‌های تهران با تاکید بر اینکه زیر ساخت‌های حقوقی مدیریت محله به خوبی مشخص نشده، گفت: بزودی برای اصلاح زیر ساخت‌های حقوقی مدیریت محله لایحه‌ای به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم می‌شود.
مهدی شیرزاد افزود: در یک سال گذشته با انبوهی از مسائل حقوقی مواجه بودیم. یکی از مهم‌ترین معضلات به رابطه کاری پرسنل سرا‌های محله و شهرداری تهران مربوط است که شرایط مشخصی ندارد. همچنین بسیاری از فعالیت‌های سرا‌های محله بدون گرفتن مجوز‌های لازم از نهاد‌های ذی ربط انجام می‌شود و از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست.
وی با تاکید به اینکه در یک سال گذشته تلاش کردیم زیر ساخت‌های حقوقی را اصلاح کنیم، افزود: اصلاح این زیر ساخت‌ها به دلیل هماهنگی‌های مورد نیاز با شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران اقدام بسیار مشکلی است. هم اکنون در خصوص گزینه‌های حقوقی مدیریت محله به یک اجماع رسیده ایم و امیدوارم به زودی این لایحه به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم شود.
سرپرست ستاد ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محله‌های شهر تهران با اشاره به اینکه امیدوارم اعضای شورای اسلامی شهر با مصوبه لازم برای اجرای این طرح موافقت کنند، تصریح کرد: باید در مدیریت شهری به سمتی برویم که کار مردم را به خود مردم واگذار کنیم.

مدیرکل حمل‌ونقل عمومی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران
اصلاح خطوط ایست در مناطق ۲۲ گانه تهران 
مدیرکل حمل و نقل عمومی شهرداری تهران از اصلاح خطوط ایست تقاطع‌های مجهز به دوربین ثبت تخلف در مناطق ۲۲ گانه خبر داد
سیدحسین حسینی‌نژاد گفت: با توجه به تضییع حقوق شهروندان در اعمال جریمه دوربین‌های ثبت تخلف عبور از خط ایست در تقاطع‌های فاقد یا بدون کیفیت خط ایست، برای اصلاح و تجدید خطوط ایست در ۴۵ تقاطع و در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران اقدام شده است.
مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه خط کشی‌های ترافیکی در معابر شهری به منظور سهولت در تردد در شهر از یک سو و ارتقای ایمنی در رفت و آمد‌های شهری از سوی دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، گفت: نگهداری و بهسازی آن‌ها نیز مهم است.
مدیر کل امور مناطق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خط‌کشی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به منظور هدایت خودرو‌ها به حرکت بین خطوط و رعایت حقوق عابران در گذرگاه‌های عابر پیاده، نقش مهمی در هدایت رفت و آمد و کاهش ترافیک دارد، تصریح کرد: خطوط سفید عابر پیاده، خط قرمز قانون برای عموم شهروندان اعم از سواره‌ها و پیاده است و مدیریت شهری از آن به عنوان زبان هدایت و نماد نظم و انضباط در شهر یاد می‌کند، از این‌رو توجه به خطوط ایست و خط‌کشی عابر پیاده مورد توجه است.
حسینی‌نژاد افزود: مواد مصرفی در خط کشی‌های ترافیکی شامل رنگ‌های سرد، گرم، دو یا سه جزیی، آستر، دانه‌های شیشه‌ای و مواد ضد لغزش، الزامات و مشخصه‌هایی دارند که هنگام خط‌کشی باید مورد توجه باشد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۹
 آموزش چهره به چهره تفکیک پسماند از مبدا در هزار واحد تجاری منطقه ۱۹ 
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۹ از آموزش چهره به چهره تفکیک پسماند از مبدا در میان هزار واحد تجاری بازار بزرگ احسانی خبر داد.
سعید صالح محمود رباطی گفت: با برگزاری مستمر دوره‌های آموزشی تفکیک پسماند خشک از مبدا ویژه کاسبان راسته‌های تجاری بازار بزرگ احسانی و جمع آوری منظم و تفکیک پسماند خشک آن‌ها توانسته ایم تناژ جمع آوری پسماند خشک از راسته‌های تجاری این محدوده را افزایش دهیم.
قبل از اجرای طرح جمع آوری بساط گستران پسماند خشک راسته تجاری توسط عوامل غیر مجاز جمع آوری می‌شد.
وی تصریح کرد: پس از اجرای طرح جمع آوری بساط گستران، اداره مدیریت پسماند این حوزه با در اختیار داشتن خودرو‌های ملودی و مخزن‌های مصوب سازمان مدیریت پسماند روزانه در چندین نوبت، اقدام به جمع آوری پسماند‌های خشک حاصل از فعالیت‌های اقتصادی راسته‌های تجاری این محدوده می‌کند.
به گفته این مسئول علاوه بر وجود مخزن مکانیزه در این محدوده ۸ عدد مخزن ۲۴۰ لیتری ویژه جمع آوری پسماند خشک از ابتدا تا انتهای بازار جانمایی شد.
آقای رباطی بیان کرد: به منظور فرهنگ سازی و ترغیب شهروندان به کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدا، کارشناسان بازیافت این منطقه اقدام به آموزش صاحبان هزار واحد تجاری در خیابان احسانی با توزیع بیش از ۲۰۰ کیلوگرم کیسه ویژه پسماند خشک کرده اند.
معاون شهردار منطقه خاطرنشان کرد: در این طرح آموزشگران اداره مدیریت پسماند با حضور در بین مغازه داران اطلاعات لازم را درباره نحوه تفکیک پسماند را ارائه و بروشور‌های آموزشی را توزیع کردند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران
 تهیه طرح نوسازی محله‌های نفرآباد و هاشم آباد تا ۵ ماه آینده 
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه و آماده سازی طرح نوسازی محلات نفرآباد و هاشم آباد شهرری تا ۵ ماه آینده خبر داد.
آقای کاوه حاجی علی اکبری گفت: این دو محله جزو مناطقی هستند که قربانی مداخلات اقتدارگرایانه از بالا به پایین شده اند؛ تملک بخش‌هایی از این دو منطقه در سال‌های گذشته باعث ایجاد مشکلات اجتماعی شده که اعتراض مردم را به دنبال داشت. طرح‌های پیشنهادی بعدی نیز به دلیل لحاظ نشدن مشارکت مردمی به نتیجه نرسید.
وی افزود: طراحی ایجاد یک محله مسکونی با مولفه‌های ایرانی اسلامی با تمرکز بر زمین‌های تملک شده انجام گرفته است. تهیه طرح از حدود یک ماه پیش آغاز و در همین رابطه، با مجموعه‌ای وابسته به دانشگاه هنر قرارداد منعقد شده و تا شش ماه تهیه طرح به نتیجه خواهد رسید. قرار است بعد از تصویب طرح در کمیسیون ماده پنج، سازمان نوسازی یک سری پروژ‌های ازمایشی را در نفر آباد آغاز کند که برخی از آن‌ها پروژه‌های مسکن الگو هستند و برخی نیز در جهت بهسازی محیط عمومی و تامین خدمات پشتیبان محله، بهره برداری خواهند شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: اصولی که در تهیه این طرح وجود دارد این است که جا به جایی جمعیتی نخواهیم داشت و به شرط ادامه زندگی ساکنان فعلی، طرح به سرانجام خواهد رسید. ضمن اینکه طرح به صورت مشارکتی و از پایین به بالا خواهد بود و مردم محله در فرایند برنامه ریزی حضور خواهند داشت.
آقای حاجی علی اکبری در پایان تصریح کرد: امیدواریم تا پنج ماه آینده طرح تهیه شود تا بتوانیم بعد از تصویب، این دو محله را از وضعیت فعلی خارج کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
 کاهش ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا و خارج از حلقه اول و دوم 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از انتشار گزارش وضعیت ترافیکی مرداد در روز‌های آتی خبر داد و گفت: در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال، ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا و خارج از حلقه اول و دوم، بسیار کاهش پیدا کرده است.
محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه افراد براساس حس شخصی خود افزایش و کاهش ترافیک را قضاوت می‌کنند، افزود: این حس دقیق نیست چرا که باید براساس قرارگیری در نقاط مختلف شهر و ساعت‌های متفاوت باشد. مهم این است که براساس آمار‌ها و دوربین‌ها، طول ترافیک را اندازه گیری و تحلیل کرد.
وی در مورد اظهارنظر‌های ترافیکی بیان کرد: آمار ترافیک تهران تنها در اختیار شرکت کنترل ترافیک است. اظهارنظر پلیس راهنمایی و رانندگی برای افزایش یا کاهش ترافیک نیز براساس حس تجربی از خیابان‌های مختلف است و مبتنی بر آمار، اعداد و ارقام نیست. به منظور دقیق بودن گزارش‌های ترافیکی باید به آمار و ارقام دوربین‌های شرکت کنترل ترافیک توجه کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: البته اظهارات پلیس مربوط به افزایش ترافیک در حلقه بیرونی محدوده کنترل آلودگی هوا یعنی بزرگراه‌های همت، چمران، بعثت و امام علی (ع) است.
آقای پورسیدآقایی در مورد وضع کلی ترافیک در ماه اول اجرای طرح ترافیک جدید، گفت: مجموع کل روز‌های تیر امسال در مقایسه با ماه مشابه پارسال نشان می‌دهد ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا و خارج از حلقه اول و دوم، بسیار کاهش و سرعت تردد ماشین‌ها افزایش یافته است. در تیرماه، محدوده طرح ترافیک و حلقه بیرونی آن ۱۴ تا ۳۵ درصد کاهش ترافیک داشته است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک اولیه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی موجب بروز این بی نظمی ترافیکی شد، تصریح کرد: طرح اولیه در آغاز به یک عده محدود اجازه تردد در سطح شهر را می‌داد، اما روز به روز این استثناء‌ها گسترش پیدا کرد تا اینکه طرح به همه مقامات دولتی و اقشار خاص اجازه تردد داد در حالی که استفاده مردم عادی از طرح ترافیک ممنوع بود.
آقای پورسیدآقایی ادامه داد: پیشرفته‌ترین طرحی که درحال حاضر در دنیا اجرا می‌شود همان طرح ترافیکی است که از اول تیر در تهران اجرا می‌شود. طرح ترافیک جدید ابزار کنترلی را به دست خودمان داده تا در صورت مشاهده رفتار غیرقابل پیش بینی، براساس نوع آلایندگی خودرو، ساعت، تعداد روز‌های مجاز و عوارض آن را بتوان تغییر داد.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گزارش آمار ترافیکی مرداد به زودی منتشر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران
 آبیاری بیش از ۵۸ درصد فضای سبز شهر تهران با استفاده از شبکه‌های آبیاری مکانیزه و تحت فشار 
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: بیش از ۵۸ درصد مساحت فضای سبز شهر تهران زیرپوشش آبیاری مکانیزه است و با شبکه‌های آبیاری تحت فشار (قطره‌ای و بارانی) آبیاری می‌شود.
علی محمد مختاری با بیان اینکه با توجه به کمبود منابع آب، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های ستادی و عملیاتی را در بخش کاهش سرانه مصرف آب در فضای سبز درون شهری و جنگلکاری‌های پیرامون شهر تهران به انجام رسانده و از ابتدای سال جاری نیز با جدیت بیشتری به آن پرداخته است، اظهار کرد: هم اکنون بطور میانگین بیش از ۵۸ درصد مساحت فضای سبز شهر تهران، شامل بوستان ها، میادین، رمپ‌ها و لوپ ها، معابر درجه ۱ و درجه ۲ و عرصه‌های جنگلکاری پیرامون شهر تحت پوشش آبیاری مکانیزه بوده و با استفاده از شبکه‌های آبیاری تحت فشار (قطره‌ای و بارانی) آبیاری می‌شود.
وی با بیان اینکه در برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸) مقرر شده که هر یک از مناطق بیست و دوگانه شهرداری هر ساله تعداد دیگری از بوستان‌های خود را زیر پوشش شبکه آبیاری تحت فشار قرار دهند، اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح مساحت فضای سبز تحت پوشش شبکه تا پایان برنامه پنجساله سوم شهرداری به ۱۰۰ درصد مساحت کل فضای سبز شهر تهران خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به توجه ویژه به مبحث بازچرخانی آب خام (استفاده از پساب، آب‌های سطحی و روان آب‌ها) برای آبیاری فضای سبز درون شهری و برون شهری، تاکید کرد: در سال‌های اخیر با هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت آب و فاضلاب، ۷ میلیون متر مکعب از پساب‌های تصفیه خانه‌های موجود به استفاده جهت آبیاری فضای سبز اختصاص داده شده است. همچنین در سال جاری استفاده از پساب تصفیه خانه‌های شهرک قدس، شهرک شهید محلاتی و شهرک اکباتان جهت تامین کسری آب فضای سبز مناطق مربوطه در دست اقدام است.
برنامه ریزی جهت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی از طریق بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده موضوع دیگری بود که مختاری به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران با توجه به توافقات و هماهنگی‌های انجام شده با شرکت آب و فاضلاب استان تهران مقرر شده تا سال ۱۴۱۰ سالانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب از پساب حاصل از تصفیه خانه‌های جدیدالاحداث شهر تهران جهت آبیاری مکانیزه عرصه‌های جنگلکاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد: مطالعات طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران با پیشرفت درصد و اجرای خط لوله آب شرب بوستان یاس فاطمی با پیشرفت ۵۰ درصد نیز در حال انجام است.
وی ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل‌های تخصصی، میزان و روش صحیح آبیاری گونه‌های گیاهی و لزوم استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار در جهت مصرف بهینه آب به مناطق ۲۲ گانه شهرداری که طبق این دستورالعمل‌ها و بخشنامه ها، موکداً تاکید شده تا به منظور استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن و حفظ سلامت گیاهان، آبیاری فضا‌های سبز از ساعت ۶ عصر تا ۸ صبح روز بعد صورت پذیرد و در همین رابطه نظارت بر مدیریت صحیح آبیاری در زمینه کاهش مصرف آب در دستور کار مستمر ناظرین فضای سبز قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به بازدید و پایش مستمر درختان چنار خیابان ولیعصر (عج) و انجام اقدامات لازم جهت حفظ و حراست از درختان قدیمی و تازه کاشت این خیابان افزود: سرانه فضای سبز درون شهری تا پایان سال ۱۳۹۷ به شانزده و بیست و هفت صدم مترمربع رسیده است. رقم جدید سرانه در پایان شش ماه ابتدای سال جاری محاسبه و اعلام خواهد شد.
به گفته مختاری تعداد بوستان‌های درون شهری ۲۲۶۵ بوستان اعم از محله ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و جنگلی و هم اکنون مساحت جنگلکاری‌ها در قالب کمربند سبز پیرامون شهر تهران بیش از ۴۱ هزار و پانصد هکتار است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران
 ورود جدی آتش نشانی به موضوع ایمنی کافی شاپ‌ها 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به ورود جدی‌تر آتش نشانی به بحث ایمنی اماکن تجمعی از جلمه کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها گفت: طرحی در منطقه ۶ شهرداری تهران با همکاری آتش نشانی و شهردار این منطقه پیرامون بررسی ایمنی اماکن گردشگری آغاز شده است.
مهدی داوری با اشاره به لزوم رعایت اصول ایمنی در اماکن عمومی از جمله کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها اظهار کرد: قهوه خانه‌ای که اخیرا دچار آتش سوزی شد و تعدادی از شهروندان متاسفانه جان خود را از دست دادند، پیش از حادثه از سوی آتش نشانی مورد بازبینی قرار گرفته و هشدار‌ها و دستورالعمل‌های لازم به آن‌ها اعلام شده بود.
وی ادامه داد: این اتفاق، اما باعث شد ما نگاه جدی تری به رستوران‌ها و اماکن تجمعی این گونه داشته باشیم. البته، نقش شهروندان در ایمنی این اماکن را نباید فراموش کرد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه پیش بینی تمهیدات ایمنی در این گونه اماکن چندان پیچیده نیست، اضافه کرد: با چند اقدام ساده و با چاره اندیشی برای راه‌های خروج و طرح فرار و البته کاهش بار اشتعال می‌توان از بروز حوادث سهمگین جلوگیری کرد.
داوری تاکید کرد: استفاده از گونی و گیاه‌های خشک در کافی شاپ‌ها و چوب به صورت غیر معمول، زمینه بروز خطر را افزایش می‌دهد. شهروندان نیز باید خود احساس خطر و مطالبه گری کنند و صاحبان این اماکن با چند اقدام ساده می‌توانند در صورت بروز خطر، جان شهروندان را نجات دهند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام سالن‌های سینما و تئاتر توسط سازمان آتش نشانی مورد بازدید قرار گرفته است، گفت: دستورالعمل‌های ایمنی برای این اماکن صادر و به آن‌ها تحویل داده شده است.
وی با تاکید بر لزوم ورود جدی‌تر رسانه‌ها به بحث ایمنی اماکن عمومی اضافه کرد: هم اکنون طرحی در منطقه ۶ شهرداری تهران با همکاری آتش نشانی و شهردار این منطقه پیرامون بررسی ایمنی اماکن گردشگری آغاز شده است و در این منطقه متوقف نخواهد شد.

معاون معماری شهرداری تهران
 بهره برداری از سامانه مساجد شهر تهران 
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ­همزمان با روز جهانی مساجد، سامانه مساجد شهر تهران آماده بهره برداری می‌شود.
عبدالرضا گلپایگانی افزود: شهرداری تهران در کنار سایر نهاد‌های ناظر و فعال در امور مساجد نسبت به ارائه تسهیلات، برنامه ریزی و نظارت در طراحی و اجرای سامانه مساجد اقدام کرده و با این هدف مجموعه ضوابط و راهنمای طراحی مساجد شهر تهران را تنظیم و تدوین کرده است.
وی گفت: چارچوب اصلی اقدامات درباره ساماندهی و بهسازی مساجد، شامل پروژه‌های مطالعاتی، طراحی و اجرا، تقویت ساختار تشکیلاتی، مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین، ارتقاء ایمنی، تهیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و لوایح و همچنین آموزش واطلاع رسانی است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره تشکیل بانک اطلاعات مساجد گفت: اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری نسبت به انجام مطالعات در قالب پروژه ارائه الگوی ساماندهی و بهسازی نمای بیرونی مساجد و نمازخانه‌های داخل اماکن عمومی اقدام کرده است که شامل شناخت الگوی معماری مساجد اسلامی – ایرانی، تهیه نقشه جانمایی مساجد موجود و بانک اطلاعات GIS مساجد است.
وی افزود: اقدامات اجرایی این پروژه در چهار گام انجام شده است. تهیه بانک اطلاعات، لایه بندی و پیش بینی موقعیت مکانی مساجد مورد نیاز در سطح مناطق و محلات از جمله آنهاست. این در حالیست که اولویت بندی جانمایی مساجد در سطح شهر به تفکیک مناطق انجام شده است.
گلپایگانی گفت: در این پروژه، اطلاعات مساجد تهران به تفکیک مناطق، شامل شعاع عملکرد ۵۰۰ متر برای مساجد موجود، محدوده‌های فاقد پوشش مسجد، تعداد مساجد مورد نیاز در هر منطقه به تفکیک ناحیه، سرانه مسجد برای هر محله ارائه شده و اولویت بندی مساجد بر اساس زیر پهنه طرح تفصیلی و پیشنهاد‌های طرح جانمایی مساجد در سطح شهر مطرح شده است.
معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران افزود: تاکنون اطلاعات ۱۸۹۴ مسجد با همکاری حوزه بسیج معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات بارگزاری شده و سامانه مساجد آماده بهره برداری است.
وی گفت: این سامانه همزمان با افتتاحیه خانه موزه معمار (خانه استاد لرزاده) در ۲۴ شهریور رونمایی می‌شود و بحث مناسب سازی فضای داخلی و خارجی مساجد برای معلولین و ارتقاء ایمنی مساجد در دستور کار قرار گرفته است و این موضوع از طریق بسیج و اداره کل معماری و ساختمان در حال پیگیری است.
گلپایگانی تأکید کرد: به‌منظور یکپارچه‌سازی و تدوین ضوابط و استاندارد‌های مرتبط با تعیین سطح و طراحی مساجد شهر تهران نتیجه مطالعات انجام شده در قالب کتابچه (ضوابط و راهنمای طراحی مساجد در شهر تهران) تدوین شده است که این کتابچه هم آماده است و بزودی به شهرداران مناطق ۲۲گانه ابلاغ خواهد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با هدف ساماندهی و ارتقاء کیفی مساجد و با هدف نظارت بر طراحی مساجد، کمیته‌ها و کارگروه‌هایی با محوریت کارگروه تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نماد‌های مذهبی شهر تهران تشکیل شده است.
وی افزود: در همین ارتباط کمیته تخصصی ساماندهی معماری مساجد و نماد‌های مذهبی شهر تهران در اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری تشکیل شده است و برگزاری جلسات کمیته، جلسات کمیسیون طراحی معماری مساجد و جلسات کارشناسی بازنگری بر روی ضوابط موجود ملاک عمل و پیشنهاد ضوابط جدید، صورت گرفته است.
گلپایگانی گفت: به منظور آموزش، اطلاع‌رسانی، نظارت و اجرای فرایند طراحی و ساخت مساجد، ضوابط و بخشنامه‌های مرتبط شامل ضوابط طراحی مساجد در شهر تهران و بخشنامه ممانعت از ساخت مساجد فاقد مصوبه در کمیته تخصصی معماری مساجد به مناطق ۲۲ گانه، ابلاغ شده است.

نظر شما