شناسهٔ خبر: 34859194 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

بررسی فضاهای شهری سلامت محور:

تهران پارکینگ بزرگی از خودروهاست

زهرا صدراعظم نوری معتقد است کالبد نامساعد شهری می تواند تاثیر منفی بر روی کیفیت زندگی مردم داشته باشد و در ادامه افزود: تهران پارکینگ بزرگی از خودروهاست و فضای مناسب شهری برای شهروندان کمتر دیده می شود.

صاحب‌خبر -

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست خدمات شهری شورای شهر تهران در برنامه «روزنه» گفت: فضاهای شهری به فضاهای عمومی گفته می شود که برای همه شهروندان قابل دسترسی است و آنها به خوبی می توانند در این فضاها تردد کنند.

وی ضمن بیان اینکه فضاهای شهری و عمومی نقش مهمی در کیفیت زندگی شهروندان دارند، ادامه داد: این فضاها می توانند بر روی سلامت جسمی و روحی شهروندان اثر بگذارند لذا اگر شرایط کالبدی شهرها مساعد باشد می تواند روی شهروندان اثر مثبت و اگر مساعد نباشد به خصوص روی افرادی که دارای بیماری یا مشکلاتی هستند اثر منفی بگذارد.

نوری به نوع زندگی مردم و تغییر رویکردها اشاره و عنوان کرد: مدیریت شهری امروز از شهر انسان محور به سمت ماشین مدار حرکت کرده و توسعه شهری توسعه ماشین مداری شده است لذا این ماشینی شدن بی تحرکی را به همراه دارد و بی تحرکی باعث شده که مشکلات زیادی برای مردم به وجود بیاید و بیماری هایی حادث شود، همچنین نحوه تغذیه شهروندان و وابستگی آنها به ماشین، اضافه وزن ها و بیماری های ناشی از چاقی، افراد را به شدت دچار مشکل کرده است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار داشت: شورای شهر در تصویب برنامه های سالانه می تواند نقش موثری برای شهرداری ها در نحوه ساخت و سازها داشته باشد. برنامه ریزی ها و توسعه شهری می توانند به گونه ای باشند که بر اساس انسان محوری باشد و به سمتی بروند که شهرها بتوانند با استانداردهای شهرهای سالم و ایمن همراه تر و هماهنگ تر باشند.

او افزود: ما درشورای شهر تهران تلاشمان بر این است که با سیاست گذاری ها و برنامه هایی که داریم شهرداری را ملزم کنیم تا از رویکرد توسعه ماشین مداری به سمت توسعه انسان مداری برود.

نوری در رادیو گفت و گو بیان کرد: شهر تهران شهری برای ماشین ها و خودروهاست نه شهری برای انسان ها؛ همه تلاش شهر تهران این بوده که بزرگراه های بیشتر، خیابان های گسترده تر و فضاهای متعدد تردد خودرو فراهم شود و برای مردم فضاهای مناسب کمتر دیده شده و یا در بعضی مکان ها شاهدیم که پیاده رویی وجود ندارد چون به ماشین ها اختصاص پیدا کرده اند. در واقع شهر تهران، امروز پارکینگ بزرگی از خودروهاست.

وی در پایان و در «روزنه» گفت: همه تلاشمان این است که بتوانیم با دانشگاه ها ارتباط بیشتری داشته باشیم. خوشبختانه امروز بسیاری از مدیران شهرداری از تحصیل کرده های دانشگاه هستند و با تجربه های خوبی که دارند، شهر تهران را اداره می کنند. در همین ارتباط از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه ها استقبال می کنیم، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با ارتباطی که با این مراکز دارد حتی می تواند از پایان نامه های ارشد و دکتری دانشجویانی که به موضوعات شهری می پردازند و در قالب تحقیقات خود مسائل و چالش های شهری را پاسخ می دهند حمایت کند.

نظر شما