شناسهٔ خبر: 34830210 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

گفت‌وگوی صمت با پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری

رشد مراکز صنعتی با کمک سینما

صاحب‌خبر -

علی نعیمی: جشنواره‌‌های موضوعی در صورت برگزاری مناسب، می‌توانند در حوزه‌ مورد بحث‌شان تاثیرگذار باشند.

جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی زمانی می‌‌تواند تاثیر جدی و واقعی داشته باشد که مراجع ذی‌ربط در تولید این آثار دخیل باشند.
به‌گزارش صمت، امروز حامیان آثار فناوری و صنعتی، کارخانه‌‌ها، مراکز تولید بزرگ و شرکت‌های صنعتی معتبر هستند و جشنواره‌ای که به‌طور تخصصی به تولیدات این حوزه می‌‌پردازد، باید پل ارتباطی میان این مراکز حمایتی و فیلمسازان فناوری و صنعتی باشد.
جشنواره فیلم فناوری و صنعتی با به وجود آوردن فضایی که شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ در آثار سینمایی کشور سرمایه‌گذاری کنند، به‌طور قطع می‌‌تواند موفقیت بزرگی به‌دست آورد. در همین زمینه با پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.


در ابتدا می‌خواستم نظر شما را درباره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی بدانم؟ تا چه میزان می‌توان به این جشنواره امیدوار بود؟
جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا)، فرصتی برای انتقال دستاوردها و یافته‌های صنعتی کشور به مخاطبان است. از ابتدای شروع به کار این جشنواره، به‌عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری، تلاش کرده‌ایم ارتباط تنگاتنگی میان حوزه فرهنگ و هنر با فناوری، نوآوری و صنعت ایجاد شود.
برای گفتمان‌سازی و ماندگاری موضوع‌های مطرح در اذهان جامعه باید از زبان گیرای فرهنگ و هنر استفاده کرد. در همین راستا، در جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی شاهد فیلم و عکس در ژانرهای گوناگون هستیم. این اتفاق می‌تواند از هنر صنعت سینما در تبیین مسائل علمی کمک بگیرد.


با توجه به پیشرفت کشور در حوزه فناوری نانو و علوم پایه آیا می‌توان به این جشنواره به‌عنوان بازوی رشد صنایع خودمولد امیدوار بود؟
ما در ایران اسلامی اکنون زندگی می‌کنیم که در عمده مسائل علمی و فناوری، سرآمد منطقه و جزو برترین‌های دنیاست؛ اما سینمای ما همچنان وقتی می‌خواهد ایران را معرفی کند، به موضوع‌های اقتصاد نفتی و صنعتی گذشته می‌پردازد. فیلم‌های مرتبط با موضوع‌های علمی و صنعتی باید مخاطب را به مراکز علمی، فناوری و صنعتی حال حاضر هدایت کند، نه اینکه به دوره‌های تیره و تار و یأس‌آور گذشته ببرد.
جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، دنبال این است که فضای ذهنی هنرمندان تراز اول کشور، متوجه حوزه علم و فناوری شود. برای مثال درحال‌حاضر کشور ما در نانو رتبه چهارم و در هوافضا رتبه یازدهم جهان را دارد و به استناد پایگاه‌های جهانی، تأثیرات و دستاوردهای شگفتی در حوزه علم و فناوری اتفاق افتاده است.


چرا از ظرفیت علمی کشور برای بهره‌گیری از توان صنعت سینما در معرفی صنایع مولد کمک نمی‌گیریم؟
درحال‌حاضر حدود ۴و نیم میلیون دانشجو داریم؛ این تعداد دانشجو یعنی ۴ و نیم میلیون ذهن آماده برای دیدن فیلم. برای جوان امروز نمی‌توانیم فقط مسائل گذشته را بازگو کنیم و این اتفاق نیازمند این است که متولیان سینمایی هر چه بیشتر با فضای علمی روز آشنا شوند. این جشنواره ابتدا می‌تواند محلی باشد برای آشنا کردن جامعه فرهنگی و هنری با موضوع‌های علمی، فناوری و صنعتی و در بخش دوم فرصتی است برای انتقال دستاوردها و یافته‌های علمی و صنعتی کشور به مخاطبان، از طریق عناصر فعال در حوزه فرهنگ و هنر. در واقع جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی یک مهندسی توافق است تا از این راه پیام و بیانی نو در ارائه دستاوردهای علمی داشته باشد.


معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه تولید آثار هنری چه اقدام‌هایی انجام داده است؟
معاونت علمی ریاست جمهوری از سال ۹۲ به دبیری من و ریاست دکتر ستاری در کنار ستادهای دوازده‌گانه فناوری راهبردی، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان را راه‌اندازی کرده است. کار این ستاد، آماده‌سازی و حمایت از حوزه‌های فرهنگ‌سازی و حوزه‌هایی مانند سینما، انیمیشن، عکاسی و هنرهایی که به انتقال پیام کمک می‌کنند، است. اقدام دیگری که معاونت در این دو دوره انجام داده، طراحی و اجرای جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» در حمایت از کالای ایرانی، جریان‌سازی و تولید محتوا در حمایت از تولید ملی است.
معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در چند سال گذشته اقدام‌های خوبی انجام داده و فعالیت‌های ما به تازگی در حوزه تلویزیون پررنگ‌تر شده است و در تولید فیلم به‌طور عمده در فضای مستند حضور داشتیم. همچنین برای تولید ۲، ۳ عنوان فیلم بلند داستانی نیز ورود کرده‌ایم؛ «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت و دیگری هم کاری که آقای سرتیپی در حوزه استارت‌آپ‌ها درحال انجام آن هستند.


و سخن پایانی؟
هر قدر ارتباط این جشنواره با حوزه علم، فناوری و صنعت بیشتر شود، تعامل بیشتری برقرار می‌شود و این مهندسی توافق کارش را بهتر انجام خواهد داد. متاسفانه برداشت جامعه از حوزه علم و فناوری و صنعت، به‌طور معمول تصویر ساخته شده ازسوی رسانه‌های بیگانه و فیلم‌هایی است که با فرهنگ و آداب و رسوم ما همخوانی ندارند و بیشتر سعی می‌کنند، منکوب و سیاه‌نمایی کنند. این جشنواره می‌تواند محفلی برای آشنایی و اطلاع بیشتر از حوزه صنعت و فناوری باشد. سینما هر اندازه در این حوزه بیشتر بروز و ظهور داشته باشد و در معرفی و بیان دستاوردهای علمی گام بردارد، آن تصویر ساختگی و سیاه از بین می‌رود و حس امیدوارانه و حماسی در جامعه بیشتر دیده خواهد شد.

نظر شما