شناسهٔ خبر: 34772911 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عزم ایران برای افزایش جابجایی بار بین خاور دور و اروپا

صاحب‌خبر -
حجم ۳۰ میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا و قابلیت افزایش ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا ۱۰۰ میلیون تن پیش بینی شده و تلاش می شود سهم ایران در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب به ویژه از طریق حمل‌ونقل ترکیبی ریلی- دریایی افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پیرامون سه محور اصلی «نشست مشترک پنج کشور ساحلی دریای خزر» اظهار داشت: وزیران حمل و نقل در محور نخست، در محور دوم وزرای اقتصاد و در محور سوم اتاق‌های بازرگانی به بحث و تبادل نظر پرداختند که نقطه مشترک میان تمام کشورهای شرکت کننده قرار داشتن موضوع گسترش تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با اتخاذ تصمیمات شتاب‌دهنده در دستور کار آنها بود.

وی با اشاره به اینکه امسال در این اجلاس به غیر از پنج کشور حاشیه دریای خزر، کشورهای دیگری از جمله ازبکستان و بلغارستان در سطح نخست وزیر حضور داشتند، مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل دریایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قرار شد کشتی‌های مسافری گردشگری و تفریحی بین بنادر دریای خزر راه اندازی شوند که ایران هم با پیش‌بینی این اتفاق، برنامه‌ از قبل تهیه شده خود را ارائه داد. همچنین طرف روسیه آمادگی خود را برای راه اندازی نخستین کشتی بزرگ گردشگری خود به نام «پتر کبیر» در آب‌های دریای خزر اعلام کرد.

اسلامی اظهار داشت: همچنین برای افزایش ظرفیت حمل دریایی پیشنهاد ایران تشکیل شرکت‌ مشترک کشتیرانی بود و روسیه افزایش ظرفیت عبور کشتی از رودخانه ولگا که جزو درخواست‌های دیرینه ایران بوده را به عنوان یکی از راهکارهای و برنامه‌های جدی خود اعلام کرد.وی همچنین با مثبت خواندن مذاکرات انجام شده در حوزه حمل‌ونقل هوایی گفت: مهم ترین نکته‌ای که در بخش حمل‌ونقل هوایی از سوی ایران در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت، برقراری و از سرگیری پروازهایی بود که در چند سال گذشته متوقف شده یا کاهش یافته بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاداتی مبنی بر لغو ویزای تجار برای سفر هوایی و ایجاد شبکه پروازی جدید میان پنج کشور پیرامون دریای خزر در سطح وزرای حمل‌ونقل پنج کشور مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت و انتظار می‌رود در کمیته‌ تخصصی حمل‌ونقل هوایی بین کشورها به سرانجام برسد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال ایجاد شبکه پروازی برنامه‌ریزی شده، جدا از پروازهای فصلی آژانس‌های مسافرتی است، استفاده از تمام ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور در جهت حمل‌ونقل ترکیبی و چند وجهی را از برنامه‌های کلان این وزارتخانه معرفی کرد و گفت: با دستیابی به تفاهم ها و توافق‌های مهمی که در هر دو اجلاس ترکمن‌باشی و سوچی امضا شد، بوسیله حمل‌ونقل ترکیبی ریلی- دریایی سهم ایران از صادرات و ترانزیت کالا در دریای خزر و کشورهای پیرامون آن افزایش خواهد یافت.

اسلامی در ادامه به اجلاس سه جانبه وزرای حمل‌ونقل ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که در سوچی روسیه برگزار شد، پرداخت و اظهار داشت: محور اصلی این اجلاس، کریدورهای حمل‌ونقلی به ویژه کریدورهای شمال- جنوب و خلیج فارس- دریای سیاه بود. ازآنجایی که شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب از ترکمنستان و شاخه غربی از آستارا عبور می‌کند، بر همین اساس تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا در داخل ایران مورد انتظار طرف روس و آذری در این اجلاس بود تا بتوانند از این طریق به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند.

وی در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بیان داشت: با هدف دستیابی به وحدت رویه میان سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه، برقراری سیستم صدور بارنامه الکترونیک و عدم فک پلمپ بارهای عبوری میان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین پیش‌نویس یکسان‌سازی مابه‌التفاوت قیمت سوخت و نرخ عوارض عبوری در این اجلاس مرور و مقرر شد سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حمل‌ونقل به امضا وزرای سه کشور برسد تا در پایان سال ۲۰۲۰ شاهد برخورداری سه کشوراز نظام حمل‌ونقل یکپارچه و هماهنگ باشیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم ۳۰ میلیون تنی جابجایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا خاطرنشان کرد: ظرفیت جابجایی بار در این مسیر تا ۱۰۰ میلیون تن قابل افزایش است، بنابراین تلاش می شود تا بتوانیم در سال‌های آینده فرصت از دست رفته در سال‌های گذشته را جبران کرده و سهم ایران را در جریان جابجایی بار بین شرق به غرب افزایش دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما