شناسهٔ خبر: 34745959 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

دستگاه تحریک بویایی تولید شد

مسئول تیم سازنده دستگاه تحریک بویایی گفت: دستگاه اولفکتومتر یا تحریک بویایی با تلاش حدود یکساله جمعی از محققان مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی و سرو گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران طراحی و تولید شد.

صاحب‌خبر -

آرش زارع صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه امکان ارزیابی کمی حس بویایی با استفاده از این دستگاه میسر است افزود: با استفاده از دستگاه تحریک بویایی منطبق با دستگاه ام آر آی، می‌توان افرادی که دارای حس بویایی هستند و آنهایی که نیستند را مشخص کرد. 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات گوش، حلق، بینی و سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در این روش فرد در دستگاه ام آر آی قرار گرفته و از طریق ماسک رایحه‌ها را استشمام می‌کند، گفت: در این زمان، تصویربرداری از مغز آغاز می‌شود و سپس در بررسی تصاویر مشخص می‌شود که کدام نواحی مغز نسبت به رایحه خاصی فعال است.

صادقی افزود: در برخی مواقع افراد حس بویایی دارند، اما نمی‌توانند آنها را از هم تمیز دهند که این موضوع هم از طریق این دستگاه بومی قابل تشخیص است.

وی با اشاره به اینکه برخی از نمونه‌های خارجی این دستگاه با کپسول کار می‌کنند، گفت: ما پمپی برای این دستگاه تعبیه کردیم که از طریق فلیتر، هوای اتاق را عاری از رایحه می‌کند. همچنین در این دستگاه بطری‌هایی تعبیه شده که رایحه‌های مختلف را در خود نگهداری می‌کند تا امکان تحریک مغز توسط رایحه مختلف میسر باشد.

صادقی گفت: به وسیله واحد کنترل این دستگاه، به مدت دلخواه رایحه‌ای مانند اکالیپتوس به مشام فرد می‌رسد و مدتی این کار قطع می‌شود و دوباره به مدت معینی رایحه رز به مشام این فرد می‌رسد و سپس بررسی‌های لازم بر روی مغز افراد برای تشخیص شدت و میزان حس بویایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه نمونه خارجی دارد، گفت: مشابه خارجی خیلی گران‌تر از نمونه داخلی است و این دستگاه با کارایی مشابه خارجی و با قیمت مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

نظر شما