شناسهٔ خبر: 34735515 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت هدفمند مسئولان کلید توسعه و اشتغال غرق آباد ساوه

ساوه - ایرنا - غرق آباد از توابع بخش نوبران ساوه منطقه با ظرفیت های مطلوب کشاورزی و باغداری است که توانسته در سال های اخیر کانونی از فعالیت های صنعتی ومعدنی را شاهد باشد و اکنون حمایت هدفمند مسئولان را میطلبد تا آهنگ توسعه متوازن و اشتغال پایدار را رقم بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،‌ این منطقه با وجود برخی معادن، واحدهای صنعتی  فعال و ظرفیت های شهرک صنعتی محرومیت هایی دارد و از سال های گذشته مردم غرق آباد خواسته هایی مانند توسعه و بهسازی راه های دسترسی‌،‌ توجه به تامین خدمات مورد نیاز و زیرساخت های شهرک صنعتی از جمله آب، برق و تلفن و  توسعه واحدهای اشتغال زای روستایی را داشته اند که هنوز جامه عمل برتن نکرده است.

بازتاب مطالبات مردمی در رسانه های جمعی گواهی بر لزوم رسیدگی به مشکلات غرقآباد و حمایت های اصولی برای دستیابی این خطه به توسعه متوازن است و در این راستا مقام ارشد اجرایی استان مرکزی در ۲ سال اخیر چند سفر به منطقه نوبران و غرق آباد داشته است.

حلقه مدیریت اجرایی ساوه نیز در چند نوبت به غرق آباد ونوبران سفرکرده ومشکلات را رصد کرده اند اما هنوز آهنگ پیشبرد مصوبات نشست های متعدد مسئولان کند است و مردم این منطقه از مشکلات رنج می برند.

نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان این بار در غرق آباد و نوبران تشکیل شد تا در سایه هم افزایی بین بخشی وهماهنگی بیشتر مدیران این بار گامی جدی تر برای توسعه و اشتغال زایی در این منطقه برداشته شود و غبار محرومیت جای خود را به نشاط اقتصادی و اجتماعی و توسعه متوازن بدهد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:  غرق آباد و نوبران ظرفیت های صنعتی بالایی دارند که در فصل نخست توسعه صنعتی قرار دارند ومی طلبد که با حمایت هدفمند  شکوفایی صنعت در این خطه محروم محقق شود.

«محمد رضا منصوری» افزود: نواقصی که در شبکه برقرسانی نوبران و غرق آباد وجود دارد یکی از چالش های اساسی است ومی طلبد که برای تامین برق  با توجه به اینکه نیروگاه های ساوه و زرندیه کانون ارسال انرژی الکتریکی به سایر مناطق کشور است نیم نگاهی به این خطه صورت بگیرد.

وی توضیح داد: می توان با تخصیص ۱۰ درصد از ظرفیت تولید انرژی الکتریکی به حوزه این شهرستان ها مشکل برق صنایع به خصوص در شهرک های صنعتی غرق آباد و نوبران را برای همیشه حل کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: مجوز ایجاد یک پست برق در شهرک صنعتی غرق آباد اخذ شده و امید می رود که  با راه اندازی آن صنعت در این مناطق جان بگیرد.

منصوری ادامه داد:  زمین های شهر صنعتی ساوه و حتی شهرک های صنعتی بخش نوبران و غرق آباد با قیمتی پایین به متقاضیان عرضه می شود که مشوقیمناسب است اما، کمبود منابع انرژی الکتریکی عاملی بازدارنده در زمینه جذب سرمایه گذاران است وباید این معضل هر چه سریعتر حل شود.

وی  یکی از دلایل رفع نشدن مشکل بهسازی راه های منطقه نوبران و غرق آباد را شرکت نکردن پیمانکاران در مناقصه ها و کمبود اعتبارات در ردیف فصل راه عنوان کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه اظهار داشت: بیشترین بودجه حوزه راه سازی  ساوه باید برای رفع مشکل جاده های دسترسی غرق آباد تخصیص یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر غرق آباد معتقد است:  کمبود برق،‌ آب و نداشتن خطوط تلفن  از مهمترین مشکلات غرق آباد به خصوص واحدهای صنعتی مستر در منطقه است.

«ابوالفضل باباشلو» گفت: تمامی واحدهای صنعتی که  اکنون در شهرک صنعتی غرق آباد مستقر یا در آستانه راه اندازی هستند از  خط تلفن بی نصیب هستند و این برازنده حلقه مدیریتی ساوه نیست.
وی،تجاری حساب شدن برق در شهرک صنعتی غرق آباد و نوبران را از دیگر مشکلات وسدها در مسیر توسعه صنعتی این خطه برشمرد.
باباشلو  عنوان کرد: غرق آباد یکی از مناطق کمتر توسعه یافته استان مرکزی است و نبود ساختمان اداری در شهر صنعتی غرق آباد و نوبران که لازمه پاسخگویی و پیگیری برخی خواسته ها و مشکلات صنعتگران است  از دیگر کاستی ها محسوب می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر غرق آباد افزود:‌ کمبود شدید  مسکن در این شهر مشکل جدی است و انتظار می رود که تصمیم سازان استانی و شهرستانی رسیدگی به این مهم را  به صورت ویژه دنبال کنند وبرای آن نسخه عملیاتی بپیچند.
باباشلو کمبود آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی را از دیگر مشکلات غرق آباد عنوان کرد و افزود:‌ در صورت انتقال آب به غرق آباد ونوبران  بیش از ۲۰۰ شغل را می توان ایجاد کرد.
وی همچنین استقرار نمایندگی ادارات شهرستان ساوه در غرق آباد را از دیگر خواسته های اهالی عنوان کرد.

باباشلو ادامه داد: لازم است حریم شهرک صنعتی غرق آباد و نسبت آن با  جاده ارتباطی به صورت قانونی و کارشناسی مشخص شود.

استاندار مرکزی در این نشست گفت:با انتقال برق از خطوط برق منطقه به شهرک های صنعتی نوبران و غرق آباد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی بخش نوبران برطرف می شود و تلاش بر این است که  نگرانی ها برای تامین برق صنعت بخش نوبران رفع شود.

سید«علی آقازاده» افزود: هیچ اعتباری در سال‌جاری برای تکمیل دوبانده کردن جاده ساوه به غرق آباد وجود ندارد اما، تکمیل راه غرق آباد به نوبران با تخصیص اعتبارات لازم در دستور کار است.

وی یادآور شد: در خصوص تامین مسکن مورد نیاز نیز تلاش می شود که  با واگذاری زمین مورد نیاز به تناسب متقاضی نسبت به تولید مسکن ارزان قیمت اقدام شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: برای مشکل تلفن شهری و روستایی بخش نیز در سفر وزیر ارتباطات تصمیم گیری خوبی شد و در خصوص مشکل ارتباطات تلفنی ( ثابت و سیار) و اینترنتی با حضور وزیر دستورات خوبی اخذ شده است.

آقازاده عنوان کرد: تلاش می شود که  مشکلات ارتباطی اینترنتی و راه های مواصلاتی در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی و مورد پیگیری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تولید کنندگان در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و ستاد اقتصاد مقاومتی مکانی برای بررسی مشکلات و موانع تولید است، به همین منظور نشست های  ستاد در روستاها و بخش ها و شهرستان ها تشکیل می شود.

وی بر افزایش  ظرفیت نوبران و غرق آباد در  زیر ساخت های آب و برق تاکید کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی معتقد است:‌ حل مشکلات مربوط به حوزه مخابرات بخش نوبران وغرق آباد به خصوص شهرک های صنعتی واقع در این منطقه چالشی است که باید هرچه سریعتر برای آن کاری شود و به همین منظور در سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این مهم به صورت برجسته مطرح شد و قرار است ظرف سه ماه آتی اقدامات لازم صورت پذیرد.

«رقیه یادگاری» اظهار داشت:  رشد جمعیت در بخش نوبران هشت درصد است و اکنون حدود ۲۴ هزار نفر در این منطقه سکونت دارند که لازم است زیرساخت ها متناسب با نرخ رشد جمعیت پیش بینی شود.

وی گفت: بخش نوبران دارای قابلیت گردشگری، باغداری و فعالیت ۲ شهرک صنعتی است که می تواند زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر منطقه برای رونق تولید و اشتغال باشد.

شهرستان ساوه دارای ۲ بخش مرکزی و نوبران و چهار شهر (آوه، ساوه،‌ نوبران و غرق آباد) است که در مجموع ۲۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

/۶۰۱۳/۹۹۲۱/۶۵۳۹

نظر شما