شناسهٔ خبر: 34388409 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

3 ملی‌پوش در جمع بهترین‌ها قرار گرفتند

نسل طلایی از راه رسید تیم ملی والیبال جوانان ایران قهرمان جهان شد

تیم والیبال جوانان ایران با برتری برابر ایتالیا، برای نخستین بار در تاریخ عنوان قهرمانی مسابقات جوانان جهان را از آن خود کرد.

صاحب‌خبر -



 سرویس ورزشی-

رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان که به میزبانی بحرین برگزار شد شامگاه شنبه با انجام دیدار فینال بین تیم‌های جوانان ایران و ایتالیا به خط پایان رسید که طی آن ملی پوشان کشورمان ۳ بر ۲ لاجوردی پوشان را شکست دادند و برای نخستین بار قهرمان جهان شدند.
جوانان ایران درحالی به مصاف ایتالیا رفتند که در مرحله نیمه نهایی توانسته بودند تیم قدرتمند و صاحب نام برزیل را شکست دهند و برای نخستین بار در تاریخ به دیدار فینال این مسابقات راه پیدا کنند. با این حال ملی پوشان جوان کشورمان در ست نخست نتوانستند نمایش مقتدرانه دیگر گذشته را داشته باشند و ۲۵ بر ۱۷ نتیجه را به ایتالیا واگذار کردند اما در ست دوم با همین نتیجه حریف را شکست دادند تا کار با تساوی ادامه پیدا کند.
در ست سوم رقابت نزدیک و پایاپای دنبال شد اما این جوانان ایران بودند که در حساس‌ترین زمان بهترین عملکرد را داشتند و توانستند این ست را ۲۵ بر ۲۳ از حریف ببرند و امیدوار به برتری در این بازی شوند.
ست چهارم که می‌توانست برای تیم ایران سرنوشت‌ساز باشد با برتری شاگردان عطایی آغاز شد و این امیدواری را به وجود آورد که کار در همین ست تمام شود اما ایتالیایی‌ها در ادامه پیش افتادند و این برتری را تا پایان ست حفظ کردند و در نهایت ۲۵ بر ۲۲ پیروز شدند تا تکلیف تیم برنده و قهرمان به ست پنجم کشیده شود.در ست پنجم شیران جوان ایران در جدالی نزدیک و تماشایی ۱۵ بر ۱۲ حریف خود را شکست دادند و برای نخستین بار در تاریخ، جام قهرمانی را بالای سر بردند.
عطایی: با برنامه پیش رفتیم
در پایان بازی، بهروز عطایی سرمربی تیم والیبال جوانان گفت: بازی سختی بود و از ابتدا هم پیش‌بینی بازی سختی را می‌کردیم. همه تلاشمان را کردیم تا این مسابقات به بهترین نحو به پایان برسد و خوشحالم‌ که موفق شدیم. این برد و قهرمانی را به همه و جامعه بزرگ والیبال تبریک می‌گویم.
او در مورد باخت‌های ایران در دور گذشته مسابقات، گفت: نباید زود قضاوت کرد. ما با برنامه پیش رفتیم و کارهایی که می‌خواستیم را انجام دادیم. با استراتژی به فینال رسیدیم و در فینال هم تیمی که باخت نداشت را به مخمصه‌انداختیم و بردیم. حتی فکر می‌کنم می‌توانستیم سه بر یک باید برنده باشیم.
عطایی در مورد تاثیر حضور ولاسکو روی نیمکت کادرفنی ایتالیا نیز گفت: من فکر می‌کنم چندباری تاکتیک را تغییر دادیم و برداشت من این است که ولاسکو اطلاعات می‌داد و حتی آنالیزورهای ما می‌گفتند به کادرفنی ایتالیا اطلاعات می‌دهد. او در پایان گفت: این قهرمانی را تقدیم مردم خوب کشورم می‌کنم و خوشحالم از خوشحالی آن‌ها.
سه ایرانی در جمع بهترین ها
در پایان این رقابت‌ها تیم منتخب این دوره از رقابت‌ها اعلام شد که در آن سه بازیکن از ایران نیز حضور دارند.تیم منتخب والیبال قهرمانی جوانان جهان ۲۰۱۹ به شرح زیر است:
ارزشمندترین بازیکن: امیرحسین اسفندیار (ایران)
بهترین اسپکر: مرتضی شریفی (ایران) و دانیل لاویا (ایتالیا)
بهترین دفاع: لورنزو کورتویا (ایتالیا) و گیلرمه دوس سانتوس (برزیل)
بهترین قطر پاسور: ماکسیم ساپوژکوف (روسیه)
بهترین پاسور: لورنزو اسپرتو (ایتالیا)
بهترین لیبرو: محمدرضا حضرت‌پور (ایران)
بازتاب موفقیت جوانان در سایت جهانی
اما موفقیت جوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان، در سایت فدراسیون جهانی والیبال نیز بازتاب داشت تا جایی که سایت فدراسیون جهانی نوشت: «درخشش پوریا یلی و کاپیتان امیرحسین اسفندیار باعث شد ایران برای اولین‌بار قهرمانی در رقابت‌های زیر ۲۱ ساله‌های جهان را به دست آورد. یلی و اسفندیار هر کدام روی هم ۵۵ امتیاز از ۱۰۴ امتیاز ایران را کسب کردند تا ایران عنوان قهرمانی را به دست آورد.
یلی شب خوبی در امتیازآوری داشت ۱۸ امتیاز، سه دفاع و دو سرویس آمار این بازیکن بود در حالی که اسفندیار ۱۷ امتیاز، یک دفاع از خود به جای گذاشت و تحرک خوبی در تیم ایران داشت. مرتضی شریفی نیز با کسب ۱۸ امتیاز شب خوبی را سپری کرد.
ایتالیا ست نخست را توانست به سود خود تمام کند که ایران در ست دوم نتیجه را به نفع خود ثبت کرد. در ادامه رقابت پایاپای تیم باعث شد تا بازی به ست پنجم کشیده شود که در این ست بازیکنان ایرانی موثرتر ظاهر شدند و با نتیجه ۱۵ بر ۱۲ توانستند حریف خود را شکست دهند و عنوان قهرمانی را به دست بیاورند.»
نسل طلایی والیبال ایران
سال ۲۰۰۷ که مسابقات در کازابلانکا برگزار می‌شد. دقیقا مانند امسال ۴ تیم برزیل، روسیه، ایران و ایتالیا به نیمه نهایی رسیدند. در آن رقابت‌ها ملی پوشان به عنوان سومی رسیدند و همان نسل تقریبا شد نسل طلایی والیبال ایران که حالا به پایان راه نزدیک می‌شوند.
12 سال گذشت، در بحرین بر خلاف مراکش جوانان کشورمان به فینال رسیدند. این اولین حضور ما در دیدار نهایی رقابت‌های جهانی بود. امسال شاگردان بهروز عطایی مانند تیم ۲۰۰۷ ایتالیا را بردند ولی به جای پله سوم، بر نوک قله ایستادند و تاریخ‌ساز شدند.
پیش از شروع مسابقات، از این تیم انتظار قهرمانی نمی‌رفت. دو بار باخته بودیم و به همین ایتالیای بی‌شکست هم بازی را واگذار کرده بودیم ولی سر بزنگاه، بر خلاف تیم بزرگسالان، جوانان خوش درخشیدند و تاریخ ساز شدند. هم برزیل و هم ایتالیا تسلیم دهه هفتادی‌های جسور ایرانی شدند.
علاقه‌مندان به والیبال تا حدودی با یلی، شریفی، حضرت پور و توخته آشنا هستند. به این لیست اسفندیار، فیض امام دوست، فلاحت خواه و... را هم اضافه کنید ولی از الان مراقب باشیم طوری حمایت و هدایتشان کنیم که در رده بزرگسالان هم نوک قله افتخار بایستند.

نظر شما