شناسهٔ خبر: 34257149 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کاظم زاده:

عدم ساخت سد تنظیمی سیمره دره شهر ظلم بزرگی به مردم منطقه است/ هزینه‌کرد 60 هزار میلیارد ریالی پروژه سامانه گرمسیری در مناطق مرزی بدون دستاورد

نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس با بیان اینکه عدم ساخت سد تنظیمی در پایین دشت سیمره ظلم بزرگی به مردم منطقه بود، گفت: اگر در گذشته مردم این منطقه سالی یک بار شاهد سیلاب بودند در حال حاضر سیلاب روزانه زمین‌های کشاورزی و محصولاتشان را نابود می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،شادمهر کاظم زاده  در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه ،31 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر نیرو گفت: این سوال ملی بوده و مربوط به همه استان‌های مرزی است. پروژه سامانه گرمسیری از استان کردستان شروع شده و با عبور از کرمانشاه و ایلام در دهلران ختم می‌شود.

نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پروژه یکی از پروژه‌های با اهمیت برای استان‌های مرزی است از طرفی علیرغم اینکه وزارت نیرو در سال‌های اخیر حدود 60 هزار میلیارد ریال هزینه کرده اما دستاورد چندانی در استان ایلام نداشته است و از همه مهمتر قطعه چهارم این پروژه در محور دهلران تا مهران در سال 97 بدون هیچ دلیلی متوقف شده است.

وی افزود: نیروگاه تلمبه ذخیره سیمره یکی از بهترین پروژه‌ها در نوع خودش است و کارکرد ملی دارد، در سال 90 حدود 100 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است اما متأسفانه بدون بهره‌برداری رها شده است. همچنین هنوز سد تنظیمی پایین دشت نیروگاه سیمره اجرا نشده است، عدم اجرای این سد و عدم ساماندهی رودخانه سیمره در پایین دشت خسارات فراوان و زیادی را به کشاورزان و ایستگاه‌ پمپاژداران منطقه وارد کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پروژه احداث سد میمه که در منطقه خشک و گرمسیری در سال 90 شروع شده و علیرغم آنکه مطالعات آن کامل و کارشناسی بوده از سال 93 به بهانه‌های مختلف متوقف شده است. موضوع بسیار مهمی که در بحث این سدها مطرح است اشتغال و پایداری سکونت است، در اجرای این سد 6 هزار و 500 هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌ها به تصرف سد درآمده و به زیر آب رفت، مردم این بخش علیرغم اینکه نسبت به خرید ارزان زمین‌ها اعتراض دارند در حال حاضر از مسئولین مربوطه درخواست تخصیص حقابه خود را دارند.

کاظم زاده با بیان اینکه مسائل سلیقه‌ای در اجرای پروژه‌ها بزرگترین ضربه را به کشور وارد کرده است، یادآور شد: سد سیکان که یکی از بهترین‌ سدهای منطقه است بدون دلیل در سال 89 به مدت 8 سال تعطیل می‌شود و با پیگیری‌ها در سال 97 حدود 50 میلیارد تومان برای احیای آن تخصیص یافت اما متأسفانه هم اکنون علیرغم وجود منابع مالی کافی از پیشرفت کندی برخوردار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تخصیص حقابه از سد کرخه موضوعی است که کشاورزان ایلام و شهرستان دهلران از وزارت نیرو درخواست دارند چرا که 300 میلیون مترمکعب حقابه‌ای بود که برای این افراد در نظر گرفته شده بود اما هیچگاه از 180 میلیون مترمکعب عبور نکرده است.

وی ادامه داد: کشاورزان حوزه انتخابیه بنده با احتساب زمین‌های پایین‌دست دهلران جمعاً 4 هزار میلیارد زمین کشاورزی دارند که منتظر تخصیص آب از سامانه گرمسیر هستند که البته زیرساخت آن با خط لوله‌ای به قطر دو هزار و 400 میلیمتر تأمین شده است اما این سوال برای مردم ایجاد شده است که اگر این لوله برای تخصیص آب احداث نشده است پس برای چه کاری در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه نیمه تمام تلمبه ذخیره سد سیمره در سال 71 کاملا مطالعه شده و در سال85 از بین گزینه‌های متفاوت نیروگاه هزار مگاواتی با داشتن بیشترین فایده انتخاب و مصوب شده و دارای ردیف بودجه است اما علیرغم هزینه یکصد میلیارد تومانی در آن پروژه نزدیک به 8 سال است که تعطیل است. 

کاظم زاده بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده نیاز کشور در سال 1400 به نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای حدود 6 هزار مگاوات است در حالی که تلمبه ذخیره‌ای که در حال حاضر در حال فعالیت است در سیاه‌بیشه بوده که حداکثر ظرفیت هزار مگاوات دارد بنابراین اگر نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیمره هم احداث شود با نیاز واقعی کشور فاصله زیادی دارد.

نماینده مردم دهلران و دره شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم ساخت سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره ظلم بزرگی به مردم این منطقه بود چرا که اگر در گذشته سالی یک بار یا حداکثر دو بار مردم شاهد سیلاب بودند در حال حاضر مردم دره شهر روزانه شاهد سیلاب هستند.

نماینده دهلران با انتقاد از عدم تامین آب شرب در روستاهای حوزه  انتخابیه‌اش به خصوص روستای دشت عباس گفت: در این روستا هفته یک بار با تانکر آب رسانی می‌شود که این نگران کننده است. این وضعیت باعث گلایه‌های در بین مردم شده که نتیجه آن سیلاب‌های متعدد در زمین‌های کشاروزی و از بین رفتن زندگی مردم است راهی جزو مراجعه مردم به کلانشهرها باقی نمانده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه به کشاورزان زحمتکش و مرزبانان عزیز کشور حقابه به اندازه کافی تخصیص داده نشده است، خطاب به وزی نیرو گفت:  وزه انتخابیه اینجانب سال‌هاست که با کمبود ولتاژ برق مواجه هستند و احداث نیروگاه‌های 500 مگاواتی از ضروریات این منطقه است که تا کنون معطل مانده است، بنابر این درخواست دارم به این خواست مردم توجه شود./

پایان پیام

نظر شما