شناسهٔ خبر: 34254472 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ال‌پاییس: تشکیل ائتلاف در تنگه هرمز به مثابه تماس با آتش نشانی بعد از آتش افروزی است

روزنامه‌ اسپانیایی ‌ال‌پاییس در گزارشی تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای تضمین کشتیرانی در تنگه هرمز از سوی آمریکا را به مثابه تماس با آتش نشانی بعد از آتش افروزی خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، روزنامه «ال‌پاییس» چاپ اسپانیا با انتشار گزارشی به قلم «لوئیس باستس» تحولات این روزهای تنگه هرمز را پوشش داده و رخدادهای مربوطه را با «جنگ نفتکش‌های دهه ۷۰ میلادی» - که از آن تحت عنوان «سندرم هرمز» یادشده - مقایسه کرده و ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی این تنگه، به عبور روزانه ۲۱ میلیون بشکه نفت خام از این آبراه برای تامین سوخت کشورهای مختلف جهان پرداخته است. 
در این گزارش پس از اشاره به اقدامات اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز و توقیف نفتکش انگلیسی، تصریح شده است که اگر بخواهیم یک نفر مسؤول برای فعال شدن مجدد «سندرم هرمز» معرفی کنیم، او کسی جز دونالد ترامپ نیست که کمر همت به نابودی همه دستاوردهای باراک اوباما از جمله توافق هسته‌ای (برجام) بسته است. 
نگارنده تاکید کرده است رئیس جمهور آمریکا حال به دنبال تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای تضمین کشتیرانی در تنگه هرمز است، در حالی که این اقدام دقیقا به مثابه تماس با آتش نشانی برای خاموش کردن شعله‌های آتشی است که خود برافروخته است.

به گزارش فارس، در پی حمله به دو نفتکش در دریای عمان، آمریکا با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات طرحی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی در راستای حفاظت از کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز به کشورهای مختلف ارائه کرد. بر این اساس، دولت آمریکا ایجاد ائتلافی دریایی برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز را مطرح کرد. خبرگزاری رویترز اوایل تیرماه سال جاری به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت این کشور در تلاش است تا ائتلافی دریایی متشکل از چند کشور برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد.

اخیرا یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت که هدف این کشور از طرح جدید خود برای ایجاد ائتلافی جهت تأمین امنیت دریایی ایجاد ائتلاف نظامی علیه ایران نیست. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

نظر شما