شناسهٔ خبر: 34205001 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

همراه با آخرین اقدامات هلال‌احمر برای خدمت به زائران

انجام عملیات بهداشتی و درمانی، همپای زوار

صاحب‌خبر -

شهروند| روزهای شلوغ هلال احمری‌های مستقر در مراکز درمانی مکه و مدینه دارد فرا می‌رسد. ‏لذت خدمت در این دوره برای آنها بیشتر از هر زمان دیگری است. چون در طول خدمت با زائران ‏خانه خدا روبه‌رو می‌شوند و چه سعادتی بالاتر از خدمت به زوار خانه خدا. در ادامه نگاهی انداخته‏ایم به آخرین اقداماتی که جمعیت هلال‌احمر برای سلامت زائران انجام داده است. اول از چند توصیه ‏شروع می‌کنیم.‏
سفارش‌های رئیس بیمارستان هلال در مکه
رئیس بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه گفت:   «باتوجه به گرمای هوا در عربستان و تعریق ‏بالا و از دست رفتن آب بدن، زائران باید به منظور جلوگیری از گرمازدگی و ناراحتی‌های کلیوی ‏ به میزان کافی آب بنوشند.» دکتر مصطفی نادری افزود: «زائران با هدف جلوگیری از ‏بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی از قرار گرفتن در معرض باد سرد و کولر خودداری کرده و از ماسک ‏استفاده و به توصیه‌های بهداشتی پزشکان کاروان‌ها توجه کنند‎.» وی از زائران خواست در زمان ‏شست‌وشوی مسجدالحرام از ماسک استفاده کنند تا از بیماری‌های تنفسی و حساسیت به محلول‌های ‏ضدعفونی جلوگیری شود و پس از بازگشت از مسجدالحرام، بازار و دیگر اماکن عمومی دست‌های خود ‏را به مدت حداقل ۳۰ ثانیه با محلول‌های شست‌وشو بشویند. رئیس بیمارستان مرکز پزشکی حج و ‏زیارت در مکه گفت: «در موسم حج زائران باید بیشتر از آب استفاده کنند. حجم آب مورد نیاز هر فرد در ‏روز حداقل یک و نیم لیتر است و بهتر است نوشابه و چای را به‌عنوان جایگزینی نوشیدن آب قرار ‏ندهند‎.» وی افزود: «زائران برای خواندن نماز در مسجدالحرام باید از سجاده شخصی استفاده کنند و در ‏صورتی که دچار علایم بیماری‌های تنفسی شدند، حتما از ماسک استفاده کرده و از دست دادن با دیگر ‏زائران و هم اتاقی‌ها خودداری کرده و در صورت تداوم و تشدید علایم بیماری بعد از ۲۴ ساعت حتما به ‏پزشک مراجعه کنند.»
بیمارستان مکه آماده خدمات به زائران
مدیر عملیات بهداشتی و درمانی حج تمتع ۹۸ از آغاز فعالیت مراکز درمانی و درمانگاه‌های مکه ‏مکرمه همزمان با ورود زائران ایرانی به شهر مکه مکرمه خبرداد. دکترمحمود رضا فقیهی گفت:   ‏«بیمارستان و درمانگاه‌های مکه در آمادگی کامل و درحال خدمت‌رسانی به حجاج ایرانی‌اند و متناسب ‏با ورود زائران به مجموعه‌های مکه پزشکان در مطب‌های پیش‌بینی شده ارایه خدمات می‌کنند.» مدیر ‏عملیات حج و زیارت تمتع ۹۸ گفت:   «طی چندماه گذشته تمام زائران در داخل کشور تحت معاینه قرار ‏گرفته‌اند و تمام اطلاعات و سوابق پزشکی آنان در سیستم الکترونیکی و نرم‌افزار تحت وب مرکزپزشکی ‏در اختیار پزشکان مجموعه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در مکه مکرمه در دسترس است‎.» وی تأکید کرد: «تیم‌های نظارتی سلامت کاروان در شهر مکه مکرمه وظیفه نظارت بر شرایط بهداشتی و درمانی در ‏هتل‌ها و آشپزخانه‌های مرکزی را برعهده دارند و موظفند گزارش روزانه خود را به مسئولان ارایه ‏کنند‎.»
تسریع در روند درمان زائران
مسئول انفورماتیک بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه مکرمه هم از تسریع در روند درمان ‏زائران خبر داد و گفت: «تیم انفورماتیک در چند روز گذشته کار راه‌اندازی و ایجاد شبکه بیمارستان، ‏درمانگاه‌ها و اتاق سرور بیمارستان مکه مکرمه را به پایان رسانده است.» مهندس حمید اسفندی با بیان ‏این مطلب، افزود: «با راه‌اندازی سیستم اطلاع‌رسانی بهداشتی و درمانی‎ (his) ‎و آموزش؛ کد کاربری ‏برای پزشکان عمومی و متخصص، بخش‌های مختلف بیمارستان، مدیر داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و ‏مجموعه محل استقرار پزشکان در هتل‌ها ایجاد شده است‎.» وی گفت: «با آماده شدن این سیستم در مجموعه ‏بیمارستان، درمانگاه‌ها و هتل‌های محل استقرار زائران، همه خدمات به زائران اعم از ویزیت، ‏معاینات، ارایه دارو و خدمات پرستاری در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. به علاوه دسترسی به ‏اطلاعات بیمار و معاینات پزشکی زائران در ایران به این سیستم منتقل شده و به محض مراجعه زائر به ‏درمانگاه‌ها و بیمارستان در مکه در هر مرحله پیگیری وضع بیمار امکان‌پذیر و قابل رویت است‎.»‏
مراجعه بیش از ۴۵۰۰ زائر به مراکز درمانی هلال در مدینه
خدمت در مدینه هم مثل مکه مکرمه انجام می‌شود. رئیس ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت ‏هلال احمر در مدینه منوره از مراجعه بیش از ۴۵۰۰ زائر به مراکز درمانی هلال‌احمر مستقر در این ‏شهر خبر داد. دکتر حجت الله روستا در نشست اعضای ستادی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر ‏در مدینه منوره با رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب گفت: «درمانگاه هلال‌احمر مستقر در ‏هتل راما در شهر مدینه به‌عنوان درمانگاه اصلی مجموعه با ۱۷ نفر کادر درمانی و خدماتی به ارایه ‏خدمات ۲۴ ساعته به زائران می‌پردازند‎.» رئیس ستاد مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در ‏مدینه منوره گفت: «علاوه بر این درمانگاه، دو درمانگاه و یک مطب نیز در مدینه وظیفه ارایه خدمات ‏درمانی به زائران ایرانی را برعهده‌ دارند.‏»

 

نظر شما