شناسهٔ خبر: 34190951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مواد غذايي مغذي که باعث افزايش تمرکز مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
بدون ترديد هرچه سن ما افزايش پيدا مي‌كند بدنمان ناگزير پير و كهنه مي‌شود اما خبر خوب اين است كه اگر رژيم غذايي خود را صحيح و براساس غذاهايي انتخاب كنيد كه هوش را تقويت مي ‌كنند، مي ‌توانيد حتي در سنين بالاتر نيز از سلامت مغزي مطلوبي بهره‌مند باشيد.
 مواد غذايي مفيد براي افزايش تمرکز, روشهاي افزايش تمرکز
جنسينگ ، ماهي ، کافئين
در بين مواد غذايي مختلف و مكمل‌هاي گوناگون، گروهي از خوردني‌ها هستند كه مي تواند تمركز شما را بالا ببرند، توجه ‌تان را افزايش دهند و ضمن تقويت ساير عملكردها مغزي به تقويت قدرت حافظه نيز كمک كنند.
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
کافئين باعث افزايش هشياري مي شود
هيچ ماده غذايي نمي تواند باعث افزايش هوش شود . کافئين از جمله مواد غذايي است که باعث افزايش انرژي ،هشياري و تمرکز مي شود .مواد موجود در قهوه ، شکلات ها و نوشابه هاي انرژي زا باعث افزايش هشياري مي شود ، هرچند اثر آنها کوتاه مدت مي شود .اما مصرف بيش از حد آن باعث عصبي شدن و ايجاد اضطراب مي شود .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
شکر
گلوکز به عنوان سوخت مغز مطرح است . سوخت و ساز بدن از کربوهيدرات ها و مواد قندي تامين مي شود . نوشيدن يک ليوان نوشيدني شيرين باعث افزايش حافظه کوتاه مدت مي شود . با اين حال بايد توجه داشت که مصرف بيش از حد نوشيدني هاي شيرين مي تواند باعث اختلال در حافظه شود .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
خوردن صبحانه ، سوخت مغزي را تامين مي کند
آيا از خوردن صبحانه فرار مي کنيد ؟ پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد که خوردن صبحانه باعث افزايش حافظه کوتاه مدت و ميزان توجه مي شود . دانش آموزاني که صبحانه مي خورند در کلاس عملکرد بهتري به نسبت به دانش آموزاني که صبحانه نمي خورند از خود نشان مي دهند .
محققان برخي از انواع مواد غذايي را که باعث افزايش سخت مغز مي شود را چنين برشمردند : غلات حاوي فيبر ، مواد لبني و ميوه ها .
بايد توجه داشته باشيد که نبايد در خوردن صبحانه زياده روي کرد زيرا پرخوري در صبحانه مي تواند باعث کاهش تمرکز شود .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
ماهي ، بهترين ماده مغذي براي مغز
ماهي يک منبع غني و سرشار از پروتدين است . ماهي سرشار از اسيد چرب امگا 3 است ، مصرف ماهي براي رشد و تکامل مغز ضروري است .
چربي موجود در ماهي ، انرژي مغز را تامين مي کند .رژيم غذايي که سرشار از امگا سه باشد احتمال زوال عقل و سکته هاي مغزي را کاهش مي دهد .
امگا سه نقش حياتي در افزايش حافظه و توجه بازي مي کند . توصيه مي شود براي سلامت مغز و قلب هفته اي دوبار ماهي مصرف کنيد .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
اضافه کردن روزانه مقدار ثابتي آجيل و شکلات به رژيم غذايي
شكلات تلخ خواص آنتي اكسيداني فوق العاده‌اي دارد و حاوي محرك‌هاي طبيعي مثل كافئين است كه مي‌تواند تمركز و قدرت توجه را بالا ببرد.
آجيل منبع سرشاري از ويتامين E است .مصرف روزانه آجيل باعث کاهش افت فرايندهاي شناختي مي شود و در نهايت باعث افزايش تمرکز مي شود .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
افزودن آواكادوو غلات سبوس دار
افزودن آواكادوو و غلات سبوس دار به رژيم غذايي خود را نيز فراموش نكنيد. هر عضوي در بدن به جريان خون وابسته است و قلب و مغز به عنوان دو عضو اصلي بدن از اين جنبه بيشتر حائز اهميت هستند.
غلات سبوس دار مانند ذرت ، گندم منبع غني از فيبر و ويتامين E است که به افزايش ميزان حافظه و هشياري کمک شاياني مي کند .مصرف رژيم غذايي حاوي غلات سبوس دار و ميوه‌ها از جمله آووكادو خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي – عروقي و كلسترول بد را كاهش مي ‌دهد كه نتيجه آن بهبود جريان خون و در نهايت بهبود عملكرد سلولهاي مغزي است. آواكادوو هرچند چربي دارد اما چربي آن مفيد بود و به جريان سالم خون كمک مي ‌كند.
آواکادوو حاوي چربي اشباع نشده است که منجر به ايجاد جريان خون سالم مي شود .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
زغال اخته سرشار از مواد مغذي
زغال اخته نيز يک سوپر ماده مغذي براي مغز محسوب مي ‌شود چون از اين عضو در برابر فشار اكسيديته محافظت كرده و در نتيجه مشكلات مغزي ناشي از افزايش سن مثل آلزايمر و زوال عقل را تا حد زيادي كاهش ميي دهد. اين ميوه ظرفيت‌هاي يادگيري و مهارت‌هاي حركتي را افزايش مي ‌دهد.
مزاياي رژيم غذايي سالم
اگر رژيم غذايي شما حاوي مواد غذايي مغذي نباشد ، توانايي براي تمرکز کاهش مي يابد .خوردن بيش از حد يا کم مي تواند بر روي توانايي تمرکز تاثير بگذارد .يک رژيم غذايي متعادل مي تواند توانايي هشياري و تمرکز را افزايش دهد .
مواد غذايي, روشهاي افزايش تمرکز
ويتامين ها ، مواد معدني و مکمل ها
نقش مكمل‌ها و ويتامين‌ها و مواد معدني را نيز نبايد ناديده گرفت. اين منابع سرشار از ويتامين‌هاي ب، ث، اي، بتاكاروتن و منيزيم هستند كه همگي مكمل‌هاي قوي براي تقويت مغز هستند. اما با اين حال متخصصان تاكيد دارند كه براي احتياط بيشتر مصرف اين مكمل‌ها و ويتامين‌ها بايد حتما با مشورت و تحت نظارت پزشکي متخصص صورت گيرد.
منبع:salamatnews.com


نظر شما