شناسهٔ خبر: 34184846 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۸ تیر:

واکنش «عراقچی» به ادعای «ترامپ»/سپاه: به زودی تصاویر ناوچه آمریکایی را منتشر می کنیم

واکنش ظریف به احتمال دیدارش با یکی از اعضای کنگره آمریکا، واکنش «عراقچی» به ادعای «ترامپ»، سپاه: به زودی تصاویر ناوچه آمریکایی را منتشر می کنیم، ظریف: امنیت منطقه از خارج تامین نشود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در جمعه ۲۸ تیرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  واکنش ظریف به احتمال دیدارش با یکی از اعضای کنگره آمریکا،  واکنش «عراقچی» به ادعای «ترامپ»، سپاه: به زودی تصاویر ناوچه آمریکایی را منتشر می کنیم، ظریف: امنیت منطقه از خارج تامین نشود از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در جمعه ۲۸ تیرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

طرح معامله قرن هدف تجزیه منطقه را دنبال می‌کند

دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل بین الملل با نبیه بری رییس مجلس لبنان در بیروت دیدار کرد. نبیه بری در ابتدای این دیدار گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات و امنیت لبنان همواره مورد قدردانی ماست.

 

رییس مجلس لبنان افزود: محور مقاومت در دو جبهه مبارزه با تروریسم و صهیونیسم شاهد پیروزی‌های بزرگی بوده است.

 

وی تصریح کرد: سیاست‌های تحریک آمیز برخی طرف‌های خارجی مورد تایید ما نیست و اعمال تحریم‌ها علیه ملت‌ها و کشور‌ها اقدامی غیر سازنده است.

 

نبیه بری بیان کرد: روابط طبیعی ایران و عربستان و همکاری منطقه‌ای با هدف کمک به ثبات و امنیت جمعی همواره مورد توجه ما بوده است؛ صهیونیست‌ها در صددند با ایجاد شکاف در منطقه، اهداف شوم خود را محقق سازند.

 

واکنش ظریف به احتمال دیدارش با یکی از اعضای کنگره آمریکا

«محمدجواد ظریف» عصر پنچشنبه به وقت نیویورک، بعد از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران درباره برخی خبرهای منتشر شده در رسانه ها مبنی بر احتمال دیدار سناتور «رند پال» از کنگره آمریکا با وی گفت: در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا هستند، نه فرستاده دولت این کشور، گفت‌وگو کرده‌ام و باز هم این کار را انجام می‌دهم اما این مسأله را که با چه کسانی گفت‌وگو می‌کنم، به خودشان واگذار می‌کنم تا اعلام کنند.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که "با توجه به خروج آمریکا از پیمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و محدودیت‌هایی که برای دیپلمات‌ها ایجاد می‌کند، آیا لزوم جابجایی مقر سازمان ملل متحد از نیویورک به مکانی دیگر، در اجلاس جنبش عدم تعهد که در ونزوئلا برگزار می‌شود، مطرح خواهد شد؟" گفت: این مسأله از سال‌ها پیش در برخی محافل مطرح است، اما بعید می‌دانم در این اجلاس مطرح شود.

 

وی ادامه داد: در این اجلاس حتماً درباره اقدامات خلاف حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا و مداخلات این کشور صحبت خواهد شد.

 

واکنش «عراقچی» به ادعای «ترامپ»

«سیدعباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به ادعای ترامپ نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده ایم، نگرانم که ناو یو اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!.»

 

رییس جمهوری آمریکا که نیروهای نظامی این کشور در تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین «ایرانی» را در فاصله حدوداً یک کیلومتری یک ناو آمریکایی هدف قرار داده‌اند.

 

ستاد کل نیروهای مسلح ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد

سردار «ابوالفضل شکارچی» اعلام کرد: برخلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ؛ تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو  یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

 

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اینگونه اظهارات بی پایه رئیس جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

 

سپاه: به زودی تصاویر ناوچه آمریکایی را منتشر می کنیم

در پی ادعای واهی و دروغین شب گذشته ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی توسط ناوچه تهاجمی آبی-خاکی "یو اس اس باکسر" این کشور در تنگه هرمز و تکذیب آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه "یو اس اس باکسر" آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز گذشته (پنجشنبه) بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.

 

در این بیانیه تاکید شده است: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.

 

روابط عمومی کل سپاه در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: یگان های دریایی و هوافضای سپاه بر اساس ماموریت ها ی قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس، تحرکات بیگانگان به ویژه نیروهای تروریست آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت.

 

امنیت منطقه از خارج تامین نشود/ با ترامپ مذاکره نمی‌کنیم

«محمدجواد ظریف» در گفت‌وگویی که با نشنال اینترست انجام داد، درباره ادعای آمریکا مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی گفت: افزایش حضور آمریکا در خلیج فارس کمکی به امنیت و ثبات این ناحیه نمی‌کند.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ناپدید شدن یک نفتکش در خلیج فارس گفت: تمام اطلاعی که من دارم این است که ما یک شناور کوچک حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق شده که نفت نبوده را توقیف کرده‌ایم. از مرزهای زمینی و دریایی قاچاق زیادی رخ می‌دهد و ما همواره در تلاشیم تا جلوی این مسئله را بگیریم. اگر منظورتان همین بود، این یک شناور قاچاقی بوده است.

 

وی در پاسخ به پرسش مجری در خصوص ارسال ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی به عربستان سعودی اظهار کرد: این تنها یک حرکت نمادین است و به امنیت هیچ‌کجا کمکی نمی‌کند. قطعا نمی‌توان امنیت منطقه‌مان را از خارج خریداری کنیم. ما باور داریم که کشورهای منطقه باید خود امنیت‌شان را از طریق همکاری و اتحاد منطقه‌ای تامین کنند.

 

امریکا هیچگاه همچون امروز نزد افکار عمومی جهان ذلیل و بی ارزش نبوده است

آیت الله «محمد امامی کاشانی» در خطبه های نماز جمعه امروز (28 تیر) درباره عهدشکنی های مکرر آمریکا گفت: آمریکا با تخلف و عهد شکنی های خود موجب سرافکندگی ملت امریکا شده است.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه امریکا هیچگاه همچون امروز نزد افکار عمومی جهان ذلیل و موهون و بی ارزش نبوده است، گفت: حاکمان آمریکا و اروپا بی توجه به نگاه تحقیرآمیز ملت ها در قبال این عهد شکنی؛ خود را در نگاه ملت ها پست و فرومایه کرده اند.

 

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه امروز همگان شاهد نگاه بی ارزش و فرومایه ملتها به سران امریکا، اروپا، انگلیس و آل سعود هستند به صبر ایران در قبال بدعهدی های اروپاییان اشاره کرد و گفت: تمامی تعهدات ایران در قبال برجام بر روی ستونی از تعهدات اروپایی ها بنا شده است و آنها بودند که به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند.

 

وی درباره اقدام مقابل ایران در برابر بدعهدی های اروپاییان یعنی کاهش تعهدات برجامی گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهداتش حرکتی قانونی بوده است که دنیا آن را قبول دارد.

 

آیت الله امامی کاشانی در بخش دیگری از خطبه های امروز نماز جمعه تهران با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلستان گفت: این اقدام برخلاف تمامی قوانین بین المللی است و جمهوری اسلامی ایران می تواند به سازمان ملل متحد شکایت کند و این حق برای صاحبان کشتی محفوظ است که به دادگستری اروپا شکایت کند./

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما