شناسهٔ خبر: 34178012 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

ادعای ترامپ: یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز ساقط کردیم

رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی قبل مدعی شد نیروهای نظامی این کشور در تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را در فاصله حدودا یک کیلومتری کشتی آمریکایی هدف قرار داده است.

صاحب‌خبر -
رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی قبل مدعی شد نیروهای نظامی این کشور در تنگه هرمز، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را در فاصله حدودا یک کیلومتری کشتی آمریکایی هدف قرار داده است.

به گزارش اعتدال، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ ادعا کرد که یک ناو نیروی دریایی آمریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب «اقدامی تدافعیـ ساقط کرده است.

ترامپ اظهار کرد: ناو یواس‌اس باکسر (ال‌اچ‌دی-۴) پنج‌شنبه این پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز هدف قرار داده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که چهار هفته پیش، ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکا را پس از آن که این پهپاد حریم هوایی کشورمان را نقض کرد مورد هدف قرار داد.

ترامپ به خبرنگاران گفت: ناو باکستر اقدام دفاعی علیه پهپاد ایرانی به عمل آورد که در فاصله نزدیکِ حدوداً هزار یاردی به آن حضور داشته و هشدارهای متعدد برای عدم تهدید امنیت این ناو و خدمه آن را نادیده گرفته بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد: پهپاد ایرانی بلافاصله منهدم شد.

ترامپ ادعاهای خود را با این صحبت بی‌اساس ادامه داد که «اقدام پهپاد ایرانی آخرین نمونه از اقدامات متعدد تحریک‌آمیز و خصمانه علیه کشتی‌هایی است که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند.»

او گفت: ایالات متحده حق دفاع از کارکنان و تأسیساتش را برای خود محفوظ می‌داند و تلاش‌های ایران برای ایجاد اختلال در آزادی دریانوردی و تجارت جهانی را محکوم می‌کند.

ترامپ از سایر کشورها خواست هنگام عبور کشتی‌هایشان از این منطقه از این کشتی‌ها حفاظت کنند و «با ما در آینده همکاری داشته باشند».


توضیح پنتاگون درباره سرنگونی یک پهپاد در تنگه هرمز

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اخبار منتشرشده درباره هدف قرار گرفتن یک پهپاد را - که پیش‌تر ترامپ ادعای ایرانی بودن آن را مطرح کرده بود - تأیید کرد.

به گزارش فاکس‌نیوز، جاناتان هافمن - سخنگوی پنتاگون - در این باره مدعی شد: حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، ناو باکسر در آب‌های بین‌المللی قرار داشت که در حال انجام یک ترانزیت برنامه‌ریزی شده در محدوده، در تنگه هرمز بود.

او ادامه داد: یک هواپیمای بدون سرنشین در محدوده‌ای تهدیدآمیز به باکسر نزدیک شد. این ناو اقدامی تدافعی علیه این پهپاد به عمل آورد تا از تأمین امنیت باکسر و خدمه‌اش اطمینان حاصل شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به ایرانی بودن این پهپاد اشاره‌ای نکرده است.


ظریف: «سقوط پهپاد ایرانی» در حال بررسی است/هنوز اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم

ظریف پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: موضوع پهپاد هنوز موضوعی است که تحت بررسی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که از تهران دریافت کردم، هنوز ما هیچ اطلاعی نداریم که پهپادی از دست داده باشیم.


توئیت یک‌کلمه‌ای ظریف بعد از ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی

محمدجواد ظریف با انتشار نقشه‌ای که مرزهای دو کشور ایران و آمریکا در آن برجسته شده است، در یک کلمه نوشت: «یادآور».

ادعای ترامپ: یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز ساقط کردیم


واکنش عراقچی به ادعای آمریکا درباره سرنگونی پهپاد ایرانی

ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده ایم، نگرانم که ناو یو اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داد باشد!

ادعای ترامپ: یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز ساقط کردیم

ستاد کل نیروهای مسلح ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد

سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس جمهور آمریکا، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو  یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی پایه رئیس جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی و اظهار کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.


 به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی و سند دروغین بودن ادعای آنان را منتشر می‌کنیم

 در پی ادعای واهی و دروغین شب گذشته ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی توسط ناوچه تهاجمی آبی-خاکی "یو اس اس باکسر" این کشور در تنگه هرمز و تکذیب آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه "یو اس اس باکسر" آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز گذشته (پنجشنبه) بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.

در این بیانیه تاکید شده است: این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه  آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.

روابط عمومی کل سپاه در پایان بیانیه خود تاکید کرده است: یگان های دریایی و هوافضای سپاه بر اساس ماموریت ها ی قانونی خود و در راستای برقراری امنیت آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس ، تحرکات بیگانگان به ویژه نیروهای تروریست آمریکا و انگلیسی‌ها در این منطقه راهبردی را هوشمندانه و به طور مستمر تحت نظارت و کنترل دقیق داشته و با اشراف اطلاعاتی و آمادگی های مطمئن موجود، هرگونه اقدام تجاوزکارانه و خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی آنان را با پاسخ متناسب، مواجه خواهند ساخت.

نظر شما