شناسهٔ خبر: 34111304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

افزایش ۳۰ درصدی درآمد مالیاتی امسال دولت

صاحب‌خبر -
در آمد مالیاتی سال ۹۸ به جز دریافت عوارض، به میزان ۱۴۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که در مقایسه با سال ۹۷ افزایش ۳۰ درصدی دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مسیحی معاون سازمان امور مالیاتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه درآمد مالیاتی پارسال ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و سال ۹۶ هم ۹۷ هزار میلیارد تومان بود، اظهار داشت: تاکید این سازمان حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان شناسنامه دار است اما مبارزه بی امان با فرار مالیاتی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: اخذ ۱۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و سازمان امور مالیاتی مجری قانون است و اخذ معوقات مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی از راهکارهای تامین رقم پیش بینی شده درآمد مالیاتی در بودجه سال ۹۸ است.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: ۳۰ درصدی که در قانون برای افزایش درآمدهای مالیاتی کشور پیش بینی شده است مربوط به همه بخش ها از جمله بازرگانی، خدمات، املاک و … است و فقط مربوط به بخش تولید نیست.

وی با اشاره به اینکه۱۰ درصد افزایش درآمد مالیاتی کشور از محل عملکرد و ۶۰ درصد افزایش درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: در قانون مالیات ها حمایت های بسیار خوبی از بخش تولید شده است و ما از سود تولید کنندگان مالیات می گیریم.

مسیحی افزود: متاسفانه اقتصاد کشور از پدیده های نادرستی مانند قاچاق و تولیدات زیر پله ای رنج می برد.البته مشکل اقتصاد و بخش تولید کشور را فقط نمی توان با کاهش مالیات حل کرد. ارزان سازی نهاده های تولید، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بخش تولید از جمله راهکارهای بهبود وضع اقتصاد کشور است.وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده عیار اقتصاد ایران را مشخص می‌کند، افزود: در ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم دستگاه ها و فعالان اقتصادی مکلفند ریز داده های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون به این قانون کامل تمکین نکرده است اما قول داده این کار را انجام دهد.معاون سازمان امور مالیاتی گفت: اگر این اطلاعات ارائه شود از بخش دلالی و غیر دولتی مالیات های بهتری گرفته می شود و می توانیم از تولید حمایت کنیم.

وی افزود: بر اساس قانون، بدهی مالیاتی تولیدکنندگان را تا ۳۶ ماه تقسیط کرده ایم و اکنون هم با ضوابطی این بدهی به ۶۰ ماه تقسیط شده است؛البته باید موازنه کیفی برای دریافت مالیات و حمایت از تولید داشته باشیم.

نامبرده با اظهار اینکه بحث رسیدگی همزمان به مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم را از سال گذشته آغاز کرده ایم، گفت: فعالان اقتصادی در زمان خرید باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازند ودر زمان عرضه کالا و خدمات باید این مالیات را دریافت کنند.

نظر شما