شناسهٔ خبر: 33843422 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی

مسکن مهر فرصتی برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف

شهردار تهران: می‌توانستیم در طرح مسکن مهر از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم اما در این زمینه هیچ پیش‌بینی صورت نگرفت

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها در شورای شهر تهران برگزار شد.
پیروز حناچی عصر امروز در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی شهرها که با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ، افزود: شورای عالی استان‌ها ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند طرح و لایحه به دولت ارائه کند و باید از این ظرفیت و پتانسیل استفاده کرد ، این در حالی است که دولت نیز می‌تواند درباره موضوعات مختلف به مجلس لایحه ارائه دهد و قوه قضاییه نیز قادر است پس می توان شورای عالی استانها را به عنوان رکن چهارم کشور برشمرد اما متاسفانه کمتر از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم.
حناچی با بیان اینکه در اواخر دهه 30 شهرهای بالای یک میلیون نفر نداشتیم ، افزود: در واقع 50 بند از قانون شهرداری‌ها مربوط به سال 1335 بوده و بقیه بندهای قانون شهرداری‌ها به بعد از انقلاب مربوط می‌شود و در این قوانین و مقررات هیچ بندی درخصوص کلانشهرها نداریم و نگاه پدیده کلانشهری در مدیریت ما دیده نشده بود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا قوانین خاصی را برای کلانشهرهای خود تهیه و تدوین کرده‌اند، به عنوان مثال در استانبول قانون خاصی برای کلانشهرها وجود دارد و در انگلیس نیز شهردار هر کلانشهر به صورت مستقیم انتخاب می‌شود و به هر صورت ما نیز باید جهت‌گیری عمومی را در ارتباط با قوانین و مقررات شهرداری‌ها داشته باشیم.
حناچی افزود: همراه با ساخت و ساز باید بتوانیم خدمات مناسبی را نیز ایجاد کنیم و اگر این خدمات همراه با توسعه نباشد در واقع مشکلی به مشکل شهر اضافه کرده‌ایم و در 3 الی 4 دهه گذشته درآمد شهر را از محل فروش فضاهای کالبدی تامین کرده‌ایم. در حال حاضر دو لایحه از جمله لایحه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین منابع مالی پایدار در مجلس قرار دارد که امیدواریم با توجه نمایندگان مجلس این دو لایحه به تصویب برسد.
وی همچنین با اشاره به اینکه نباید برای تامین هزینه‌های شهرداری‌ها به سمت فروش فضاهای شهری برویم ، گفت: باید هزینه‌های جاری و اداره شهر را نیز کاهش دهیم و در واقع با این نگاه شهر را اداره کنیم و برغم اینکه این کار سختی است اما با تلاش می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم و باید از ظرفیت شورای عالی استان‌ها، شهرداری‌ها و شوراها استفاده کرد.
حناچی با اشاره به فضاهای تاریخی شهر گفت: فضاهای تاریخی بخشی از زندگی شهری محسوب می‌شوند و باید بتوانیم زندگی گذشته را به زندگی امروز پیوند بزنیم و کشور ما دارای فرهنگ و تمدن غنی است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع مسکن افزود: در حال حاضر موضوع مسکن به یک موضوع اجتماعی و امنیتی تبدیل شده است و در واقع اجرای طرح مسکن مهر طرح قابل قبولی بود که بخشی از اقشار ضعیف را صاحب مسکن کرد و ما می‌توانستیم از این طرح از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم.
حناچی تصریح کرد: هم اکنون سه پدیده در دنیا مورد توجه قرار دارد؛ نخست: تمرکززدایی دوم: خروج صنعت از شهرها و در نهایت توسعه بخش خصوصی که در مورد سوم مدیریت شهری تهران نیز گام‌هایی را برداشته است.

 لزوم اصلاح نگاه درآمدی به شهرسازی 
رئیس شورای شهر تهران گفت: نگاه به معاونت‌های شهرسازی به عنوان قلک و منبع درآمد باید اصلاح شود.
محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در این نشست که با حضور مرتضی الویری رییس شورای عالی استان‌ها و جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور برگزار شده است، گفت: این نشست نخستین نشست مشورتی روسای کمیسیون‌های شهر سازی شورا‌های مراکز استان‌ها در دوره پنجم است.
وی گفت: عمده چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه شهرسازی و معماری در کلانشهر‌ها شامل ضعف برنامه‌های توسعه شهری و نظارت بر آنها، فرسودگی شهری، تلاطم بازار مسکن و شکل گیری اسکان غیر رسمی، کیفیت پایین ساخت و ساز‌ها و ضعف در اجرای ضوابط و مقررات، پراکنده روی شهری و دست اندازی به حریم شهر‌ها، سیما و منظر شهری نامناسب است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی کلان شهر‌های ما به خصوص تهران و برخی از مراکز استان‌ها تقلیل دادن موضوع شهرسازی به معماری و باز هم تقلیل دادن حوزه معماری در توسعه شهری به بارگذاری است، یعنی ما در توسعه شهرها، طرح جامع را عمدتا به طرح تفصیلی تنزل دادیم و سپس طرح تفصیلی را هم به روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری تبدیل کرده ایم که نتیجه آن همین وضعیت بغرنجی است که مشاهده می‌کنیم.
وی افزود: این موضوع سبب شده است معاونت‌های شهرسازی مانند قلک در شهرداری‌ها دیده شوند و منبع درآمد شهرداری‌ها باشند که این نگاه باید اصلاح شود.
هاشمی گفت: شهرسازی و توسعه شهر باید به عنوان یک موضوع و مسئله جامع در نظر گرفته شود و باید معیار‌هایی در آن نقش ایفا کند که بیشترین اثر را در زیست شهری شهروندان دارد.
وی اضافه کرد: به طور نمونه حمل و نقل عمومی یکی از موثر‌ترین عوامل در طراحی شهری و توسعه شهری است به نحوی که تی او دی یا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی امروز یکی از الگو‌های اصلی توسعه شهری محسوب می‌شود و دیگر سخن گفتن از توسعه و بهسازی و بهبود شهری بدون توجه به حمل و نقل عمومی معنایی ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اما در عمل و دهه‌های گذشته کمتر به این موضوع توجه کرده ایم و مشاهده می‌کنیم که طرح‌های جامعی که برای کلان شهر‌ها تهیه شده، عموما فاقد پیوست ترافیکی و مدل حمل و نقل علمی است و وضعیت در اسناد پایین دستی حتی تنزل هم می‌یابد و مشاهده می‌کنیم که طرح‌های تفصیلی، به نقشه راه ایجاد درآمد برای مدیریت شهری تبدیل می‌شوند و با تراکم فروشی در نقاطی که اکثرا اشباع هستند، بدون توجه به موضوع حمل و نقل و ترافیک و سایر وجوهی که باید در توسعه شهر در نظر گرفته شود تنها از زاویه درآمد زایی به موضوع نگاه می‌کنند.
محسن هاشمی گفت: نه تنها تهران احتیاج به مترو دارد بلکه همه کلان شهر‌ها باید به فکر ایجاد حمل و نقل ریلی انبوه بر باشند.
هاشمی افزود: امروزه شهر‌های ما سعی می‌کنند پسماند را از شهر خارج کنند و می‌بینیم در شهر تهران نیز این امر صورت می‌گیرد این در حالی است که در شهری مانند وین هر منطقه پسماند خود را در همان منطقه جمع آوری، جدا سازی و تبدیل به انرژی‌های پاک می‌کند. حمل زباله در این شهر بسیار کم صورت می‌گیرد؛ لذا مشاهده می‌شود ما در طرح‌های جامع نیاز به پیوست پسماند هم داریم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه توسعه شهر‌ها را باید مبتنی بر طرح‌های انسان محور طراحی کنیم، گفت: باید به پیوست‌های مختلف توجه شود و شهر سازی این نباشد که فقط برای پلاک‌ها و نحوه بارگذاری تصمیم گیری شود.
هاشمی بار دیگر تاکید کرد: در شهر‌ها تقاضا برای خرید تراکم و توسعه شهر در مناطق مرغوب تر، تازه ساز و گران قیمت شهر بیش از مناطق فرسوده و نیازمند به بازآفرینی شهری است و به همین علت ما شاهد اشباع و فقط اشباع شدن برخی مناطق از سرمایه صنعت ساختمان و بی رونقی و رکود نوسازی در بخشی از مناطق شهری که اتفاقا به نوسازی نیاز دارند، هستیم. هر زمانی هم که اقتضا کند همین طرح‌های تفصیلی برای درامدزایی دور زده می‌شود و تغییر می‌کند و در عمل شاهد گسترش افقی و عمودی بدون ضابطه شهر‌ها هستیم.
هاشمی افزود: باید توان انجام نیمی از سفر‌های درون شهری از طریق سیستم حمل و نقل عمومی را فراهم آوریم و بر این اساس مناطقی که در اولویت توسعه قرار دارند در راستای شبکه حمل و نقل عمومی انبوه بر ایجاد شود و سپس در نقاطی که کریدور‌های اصلی حمل و نقل عمومی، ظرفیت تامین نیاز دارند، سفر ایجاد کنیم که تجربه احداث مجتمع‌های ایستگاهی که به نوعی هم نیاز به احداث مال‌ها و مجتمع‌های تجاری، تفریحی و خدماتی را پاسخ می‌دهد و هم با فروش تراکم مثبت هزینه توسعه حمل و نقل را تامین می‌کند، تجربه موفقی در تهران بوده که قابل استفاده برای کلانشهر هاست.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود در نخستین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی کلان شهر‌ها گفت: اگر نگاه درستی و نه صرفا متکی بر درآمد زایی به شهرسازی داشته باشیم می‌توانیم با ایجاد مزایا و جذابیت در بافت‌های فرسوده از طریق تامین زیر ساخت‌های مناسب شهری و امتیازات شهرسازی در بافت‌های فرسوده، سرمایه‌های صنعت ساخت و ساز را به جای تمرکز در بافت‌های گران و مرغوب شهری به این مناطق سوق دهیم.
 
اعطا
ساخت ۲۲ میدان‌گاه پیاده در مناطق مختلف تهران
سخنگوی شورای شهر تهران گفت: تا پنج سال آینده ۲۲ میدان‌گاه پیاده در مناطق ۲۲ گانه تهران ساخته می‌شود.
علی اعطا در جلسه عصر اين اجلاس افزود: توسعه عرصه‌های عمومی به عنوان یکی از مطالبات مردمی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و استقبال مردم از فضا‌های عمومی حکایت از آن دارد که باید در چارچوب نیاز مردم یعنی گسترش و توسعه عرصه‌های عمومی گام برداریم.
وی گفت: در سال ۹۷ در برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران پیش‌بینی کردیم که در مدت پنج سال و تا انتهای برنامه سوم ۲۲ منطقه تهران ۲۲ میدان گاه پیاده داشته باشند. در سال اول برنامه که سال ۹۸ است پنج پهنه شهر تهران در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز می‌بایست دارای پنج عرصه عمومی باشند که میدان هفت تیر نیز که پیش از آن کارگاه عمرانی شده بود به فضای پیاده تبدیل شد.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث سیما و منظر شهری کمیته‌های نما شکل گرفته است، گفت: نما یکی از تاثیرگذارترین عناصر شهر است که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده، اما حالا با راه اندازی کمیته‌های نما بحث کیفی نما‌های ساختمان را در دستور کار قرار داده‌ایم و این مهم مورد توجه قرار گرفته است.
اعطا با اشاره به لزوم رونق زندگی شبانه تصریح کرد: با تقویت عرصه‌های عمومی می‌توان به رونق زندگی در شهری امیدوار بود.

جمالی نژاد
 بیش از ۶ هزار میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها واریز شده 
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت:: از ابتدای امسال واریز‌ها برای شهرداری‌ها صورت گرفت که تاکنون بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌های کشور واریز شده است.
مهدی جمالی نژاد در حاشیه همایش مدیران کل دفاتر امور شهری و شورا‌های استانداری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره اهداف برگزاری این همایش افزود: بیش از ۳۷ هزار دهیاری و ۱۲۸۴ شهرداری در کشور داریم، برای اینکه این دستگاه‌های مستقل عمومی غیردولتی سیاست‌های واحدی را دنبال کنند و تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها همه در یک راستا باشد، جلساتی به صورت مستمر در وزارت کشور با حضور معاونان عمرانی وزارت کشور، معاونان عمرانی استان‌های مختلف، مدیران کل امور شهری و روستایی استان‌ها به صورت فصلی و ماهیانه برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه هدف ما تبیین سیاست‌های وزارت کشور، سیاست‌های معاونت عمرانی و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است گفت: این سیاست‌ها در استان‌های مختلف به شهر‌ها، شهرداری‌ها و شورا‌ها تزریق می‌شود، اکنون بسیاری از موضوعاتی که با آن‌ها دست به گریبان هستیم، برخی به علت عدم شناخت قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هاست که مشکلاتی را برای شورا‌ها و شهرداری‌ها ایجاد می‌کند.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در این جلسه موضوعاتی مبنی بر اینکه در استان‌ها چه سیاست‌هایی باید توسط مدیران کل امور شهری برای توسعه شهر‌ها در نظر گرفته شود، وزارت کشور برای توسعه شهر‌ها چه سیاست‌هایی دارد، آیا بایستی کلانشهر‌ها روز به روز بزرگتر شوند یا باید توسعه آن‌ها متوقف شود، مطرح شد تا قوانین حمایتی پیش بینی شود.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ ردیف‌های بسیار خوبی داریم گفت:: تبصره ۲ ماده ۳۹ بسیار خوب بوده است و با حمایتی که نمایندگان داشته اند و بودجه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است، از ابتدای سال واریزی برای شهرداری‌ها صورت گرفت و بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال به شهرداری‌های کشور واریز شده است.
جمالی نژاد افزود: در همین هفته دستورالعمل ماده ۶ آیین نامه پسماند در کمیسیون اقتصاد تصویب شد که کار بسیار ارزشمندی بود و اگر بتوانیم آن را در هیات دولت مصوب کنیم، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول را می‌توان به شهر‌های کشور بالاخص شهر‌های شمالی کشور که با معضل پسماند درگیر هستند، تزریق کرد.
وی به مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: امسال بسیاری از شهر‌های کشور به دلیل سیلاب‌های اخیر آسیب دیده‌اند، با مصوبه اخیری که در هیات دولت داشتیم می‌توانیم هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و روستایی که در سیلاب اخیر آسیب دیده اند کمک کنیم و امروز نحوه تحلیل خسارت‌ها مطرح شد.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: موضوع دیگری که در جلسه امروز مطرح شد بحث بازآفرینی شهری بود، یکی از سیاست‌های اصلی رئیس جمهوری و وزیر کشور بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری است.
وی ادامه داد: ابهاماتی در این فرآیند وجود داشت که با امضای تفاهمنامه (میان سازمان شهرداری‌ها و شرکت بازآفرینی شهری) برطرف شد و از اینجا به بعد کار تسهیل خواهد شد.
جمالی نژاد در ادامه به نحوه توزیع قیر در شهر‌ها اشاره کرد و گفت: در جلسه امروز این موضوع مطرح شد که شهر‌های کوچک و میانی به چه نحوی قیر را تحویل بگیرند، سال‌های گذشته برای شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر ۱۳ درصد قیر داشتیم، اما امسال با حمایت‌های نمایندگان بیش از ۱۷ درصد خواهد بود و این می‌تواند بسیار کمک کند.
وی گفت: موضوع دیگر نیز میزان تسهیلاتی است که باید برای پروژه‌های زود بازده درآمدزا به شهر‌ها و روستا‌ها کمک کنیم، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این عرصه اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده است.
رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه این سازمان تمام قد ایستاده است تا مشکلات شهر‌ها و روستا‌ها به حداقل برسد، افزود: حوزه‌های دیگری که می‌توانیم به شهر‌ها و روستا‌ها کمک کنیم، نیروی انسانی آن‌هاست، که چه کار کنند که هم امنیت شغلی پرسنل فعلی آن‌ها زیاد شود و هم امنیت شغلی پرسنل قراردادی و شرکتی آن‌ها تامین شود.

 محمد سالاری رئیس مجمع مشورتی کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های کلان شهر‌ها شد 
اعضای هیئت رییسه مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها انتخاب شدند.
در ادامه نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها بررسی نظامنامه مجمع در دستور گرفت که بعد از بحث کلیات آن به منظور تصمیم گیری و تصمیم سازی‌های لازم به تصویب رسید.
همچنین انتخاب اعضای هیئت رئیسه به رای گذاشته شد که بر اساس رای گیری صورت گرفته محمد سالاری به عنوان رییس، فریدون بابایی اقدم از تبریز به عنوان نایب رییس اول، محسن عباسی از یزد به عنوان نایب رئیس دوم، محمد مهدی هادی نیا از مشهد به عنوان دبیر اول و سجاد بابایی از خرم آباد به عنوان دبیر دوم این مجمع انتخاب شدند و مجمع مشورتی کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های کلان شهر‌های کشور به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

سالاری
 ایجاد شبکه شهرسازی و بسترسازی برای تبادل تجارب الزامی است 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد: همه متولیان شهرسازی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید نقش ایفا کنند و ایجاد شبکه شهرسازی و بسترسازی برای تبادل تجارب الزامی است.
محمد سالاری در نخستین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها، گفت: وقتی در دوره چهارم وارد شورای شهر تهران شدم، ماموریت‌های شهرسازی و معماری برغم اهمیت و گستردگی، کمیسیون مستقلی نداشت، لذا با تشکیل جلسات متعدد و ارائه دلایل برای استقلال این حوزه توانستیم همکاران را برای ایجاد کمیسیون شهرسازی و قانع کنیم.
سالاری با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته این حوزه به یکی از منابع درآمدی شهری تبدیل شده است که این فکر باید اصلاح شود، گفت: دیگر عصر تصمیم گیری‌های از بالا به پایین تمام شده و امروز بحث شهر مشارکت پذیر مطرح است.
سالاری با اشاره به اینکه هدف ما برای ایجاد این کمیسیون تخصصی پیگیری و تحقق مأموریت‌های شهرسازی است، گفت: اگر ما بتوانیم دغدغه‌های درست مردم را مشخص و به باور عمومی تبدیل کنیم، مطالبه‌گری در شهر‌ها اتفاق می‌افتد و مشکلات حل می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه مأموریت‌های شهرسازی مغفول مانده است و امروزه معاونت‌های شهرسازی تبدیل به کانونی برای دور زدن قانون و طرح‌های شهرسازی شده‌اند و شهرسازی به حوزه درآمدزایی شهرداری‌ها تبدیل شده است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت موضوع بازآفرینی محدوده‌های ناکارآمد شهری گفت: نظارت بر کیفیت ساخت و ساز یکی از مهمترین ماموریت‌های ما است و در این حوزه مشکل داریم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: عمر ساختمان‌های ایرانی به نسبت کشور‌های دیگر بسیار پایین است و توجه لازم به سرانه‌های خدماتی از جمله فضای سبز نیز نمی‌شود.
وی ادامه داد: بحث تاب آوری ساختمان‌ها بعد از حادثه پلاسکو به شکل جدی در تهران دنبال شد و نهضت ایمن سازی شکل گرفت.
سالاری گفت: ستاد بازافرینی شهری در تهران تشکیل شده و حتی برغم مصوبه دولت که باید ۵۰ درصد تخفیف به نوسازی بافت‌های فرسوده تعلق بگیرد امروز ما حتی عوارض ساخت و نوسازی در بافت فرسوده نمی‌گیریم و با اینکه در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت در تنگنای سخت مادی قرار داریم، اما مصوبه برج باغ را لغو کردیم.
وی افزود: مدیریت شهری گذشته تلاش خود را در حوزه توسعه فیزیکی شهر قرار داد و برای اتمام پروژه‌ها املاک را تهاتر می‌کرد و در این راستا اکثر فضا‌های شهری به حراج گذاشته شد، اما امروز مصوبه برج باغ‌ها را که بیشتر از حد مجاز بارگذاری می‌شد لغو کردیم.
سالاری همچنین گفت: طرح جامع و تفصیلی در کشور‌های توسعه یافته بیش از ۵۰ سال است که اجرا می‌شود، اما در ایران به آن توجه خاصی انجام نمی‌شد و امروز باید به سمت طرح‌های منعطف حرکت کنیم.
وی به موضوع معماری در شهر اشاره کرد و گفت: معماران ما در سال‌های گذشته آثار فاخر کمتری ایجاد کرده و گاهی تحت تاثیر سوداگری‌ها فعالیت کرده اند و نه آن چیز که فرا گرفتند.
سالاری اقدام موثر دیگر در حوزه شهرسازی را هوشمندسازی شهر عنوان کرد و گفت: برای شفاف سازی و دسترسی شهروندان به صورت انلاین به اطلاعات شهرسازی و روند صدور پروانه در تهران اقدام کردیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بررسی نقشه‌های نما‌ها را نیز توانستیم در صدور پروانه بگنجانیم این بدین معنی است که هر فردی به دلخواه نمی‌تواند نمایی برای ساختمان خود طراحی کند.

جمالی‌نژاد
­ شهر‌های امروزی به حکیمان شهری نیاز دارند نه معماران و شهرسازان 
معاون عمرانی وزیر کشور گفت: باید کمی به گذشته برگشت و دید چرا در گذشته شهرسازی و مکاتب شهرسازی پایدارتر از حال بوده‌اند.
جمالی نژاد در نخستین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های شهر کلانشهر‌های کشور افزود: خیلی از آسیب‌های امروز کشورمان از این رو بوده است که توسعه ایجاد شده در ۲۰۰ سال اخیر نتوانسته است از آن جنبه‌های روحی و معنوی و درونی شکل بگیرد.
جمالی‌نژاد گفت: اگر معماری شیخ اشراق و طوسی امروز هنوز بعد از صد‌ها سال پایدار است دلیلش همین است که تنها از یک روح معنوی برخوردار بوده‌اند.
معاون وزیر کشور افزود: باید مثل گذشته که معماری و شهرسازی ما را به عالم معنا وصل می‌کرد باید معماری جدیدمان هم تهی از این معنا و مفهوم نباشد.
وی تصریح کرد: در یزد این موضوع را مطرح کردم که یزد ثبت جهانی شد به دلیل آن اقداماتی که انجام نداده است یعنی همین که هویت قبلی شهر را تخریب نکرده‌اند باعث موفقیت شده است.
جمالی‌نژاد گفت: در گذشته معماران به گرمایش و سرمایش در هنگام ساخت توجه داشتند و از خود زمین و بنا برای سرمایش و گرمایش استفاده می‌کردند.
معاون وزیر کشور افزود: بیش از اینکه به معماران شهری و شهرسازان و مهندسین عمران نیاز داشته باشیم به حکیم شهری نیاز داریم.
وی تصریح کرد: اگر در گذشته یزد و قزوین و ری و اصفهان و اردبیل شکل می‌گیرد دلیلش وجود فارابی‌ها و شیخ بهایی‌ها بوده است که هم حکیم بودند و هم طبیب و معمار.

 الویری
 به لایحه مدیریت یکپارچه شهری امیدی نیست 
نخستین اجلاس "مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها و مراکز استان ها" در تهران با حضور مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و اعضای شورای شهر تهران و دیگر استان‌ها برگزار شد.
مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها در این جلسه گفت: امید است لایحه درآمد‌های پایدار در مجلس فعلی به تصویب برسد، اما این کافی نیست حتی اگر شهرداری‌ها درآمد خوبی داشته باشند باز هم نیاز‌های آنان را رفع نمی‌کند.
عضو شورای شهر تهران افزود: اصلاح روش و کاهش هزینه‌ها و واگذاری بخشی از فعالیت‌های هزینه‌ای به بخش‌های خصوصی از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد و نیازی نیست بسیاری از فعالیت‌های ورزشی فرهنگی با مدیریت شهری انجام شود بلکه بخش خصوصی باید فعال شود.
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت مدیریت یکپارچه شهری گفت: در گذشته لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس با چند رای به تصویب نرسید و دولت درصدد است که لایحه‌ای در این خصوص بدهد که البته چندان امیدی به آن نیست.
الویری اضافه کرد: با لایحه مدیریت یکپارچه شهری هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
وی تاکید کرد: هفته آینده جلسه مفصلی در شورای عالی استان‌ها برگزار می‌شود که امید است شهر‌های مختلف پیشنهاد‌های خود را برای ما ارسال کنند تا در قالب طرح مصوب به مجلس ارسال شود.
رئیس شورای عالی استان‌ها با انتقاد از وضعیت فعلی تهران گفت: تهران شهر بی هویت از نظر معماری و شهرسازی است و شهری ناامن در زمینه سوانح طبیعی است همچنین تهران شهری پرتراکم از نظر جمعیت و آلودگی هوا و صداست.
وی افزود: تهران دارای بافت‌های فرسوده گسترده در مناطق مرکزی و جنوبی است و باید اقداماتی برای رفع این مشکلات صورت بگیرد.

فرزانه صادق
 ابلاغ مصوبه برج باغ تا هفته آینده به شهرداری تهران 
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران درباره آخرین وضعیت مصوبه برج باغ در شورای عالی شهرسازی گفت: این مصوبه تا هفته آینده به شهرداری تهران ابلاغ می‌شود.
خانم فرزانه صادق در حاشیه نخستین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهر‌ها در جمع خبرنگاران افزود: شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۳ برای بررسی مغایرت‌های طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران، دستور بازنگری مصوبه برج باغ‌ها را صادر کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از سال ۹۳ هیچ اتفاقی برای بازنگری در این موضوع رخ نداد، اما شورای شهر جدید این مصوبه را بازنگری کرد و قرار شد این مصوبه به شورای عالی بیاید و مصوب شود.
وی تصریح کرد: اواخر اسفند ماه سال گذشته به محض آنکه مصوبه جدید به شورای عالی معماری رسید به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع و در کمیته فنی بررسی شد.
فرزانه صادق افزود: دوشنبه هفته گذشته در صحن شورای عالی معماری این موضوع مطرح شد و این بازنگری به اتفاق آرا به تصویب رسید.
معاون وزیر راه افزود: هم اکنون این مصوبه در مرحله ابلاغ اداری قرار دارد و احتمالا ًتا هفته آینده به شهرداری تهران ابلاغ خواهد شد.
وی درباره اهمیت این مصوبه گفت: ۱۲۸ هکتار از باغات از بین رفته در حالی که این‌ها میراث شهر تهران بوده و نمی‌شود نسبت به باقی مانده باغات بی تفاوت بود.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران گفت: برای حفظ باغات تهران باید حساسیت بیشتری داشته باشیم. در مصوبه جدید ضریب اشغال تنها ۱۵ درصد از مساحت باغ است و نظارت دقیقی بر اجرای مصوبه است.

 آغاز اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی 
نخستین اجلاس "مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها و مراکز استان ها" در تهران برگزار شد.
نخستین اجلاس "مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها و مراکز استان ها" در شورای پنجم امروز با حضور رییس شورای شهر تهران، رییس شورای عالی استان ها، شهردار تهران، معاون عمرانی وزریر کشور و روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری ۳۱ مرکز استان توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران کار خود را آغاز کرد.
هدف این اجلاس تشکیل مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها و مراکز استان ها، که نهادی غیردولتی و مستقل است و پس از تصویب نظام نامه آن در این اجلاس بصورت رسمی آغاز بکار خواهد کرد.
این مجمع به منظور ایجاد شبکه همکاری مشترک میان کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها و بسترسازی برای تبادل تجارب و تصمیم گیری مشترک در راستای تحقق هرچه بهتر مفاد قانون شورا‌ها و تقویت شورا‌ها و حوزه مدیریت شهری و همچنین در راستای ارتقاء کیفیت شهر‌ها و محیط زندگی شهروندان و تحقق مأموریت‌های شهرسازی و معماری مصوب در اسناد فرادست و همچنین مشارکت موثر در سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تهیه طرح‌های شهری با توجه به رویکرد‌ها و روش‌های نوین علمی، فنی و شرایط و مقتضیات محلی با هماهنگی بین شهر‌های مراکز استان‌های کشور تشکیل می‌شود.

نظر شما