شناسهٔ خبر: 33747882 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تقویت همکاری و اوضاع افغانستان محور دیدار مقامات ترکمنستان و آمریکا

سفیر جدید آمریکا در ترکمنستان با رئیس جمهور این کشور دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «متیو کلیم اف» سفیر جدید آمریکا در ترکمنستان با «قربانقلی بردی محمداف» دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد. 

طی این دیدار دو طرف پیرامون وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری های میان ترکمنستان و آمریکا گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

بردی محمداف و کلیم اف بر وجود ظرفیت های قابل توجه در جهت تقویت فعالیت های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری تاکید کردند. در این راستا نقش شورای تجاری «ترکمنستان - آمریکا» که در سال 2007 ایجاد شده است، مهم ارزیابی شد.

دیپلمات آمریکایی بر اهمیت نقش ترکمنستان در حل مسالمت آمیز بحران افغانستان و توسعه این کشور تأکید کرد.

در پایان این دیدار بردی محمداف و کلیم اف ابراز اطمینان کردند که روابط میان دو کشور با اتکاء به حسن نیت متقابل ادامه خواهد کرد.

سفیر جدید آمریکا در ترکمنستان در نخستین روز فعالیت خود همچنین از مسجد مرکزی این کشور بازدید کرد.

بنابر اطلاع موجود در فضای مجازی، کلیم اف یک دیپلمات و نظامی با سابقه بوده و سال های طولانی در ارتش آمریکا، ناتو، «کاخ سفید»، وزارت امور خارجه و سفارت خانه های کشورش در خارج انجام فعالیت کرده است.

روابط دیپلماتیک بین آمریکا و ترکمنستان در 19 فوریه سال 1992 برقرار شد و طی این مدت 59 سند همکاری های دوجانبه به امضا رسیده است. 

شرکت های آمریکایی در ترکمنستان عمدتا در بخش صنایع نفت و گاز،‌شیمیایی، فناوری و کامپیوتر، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و تدارکات فعال هستند.

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، تا ماه می سال 2018 در این کشور 156 پروژه با هزینه حدود 2.6 میلیارد دلار با حضور شرکت های آمریکایی در دست اجرا قرار گرفته است.

انتهای پیام/ح

نظر شما