شناسهٔ خبر: 33737338 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مکرون: آمریکا برخی تحریم های ایران را لغو کند

پکن- ایرنا- "امانوئل مکرون" رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گفت که او سعی خواهد کرد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد کند تا با هدف کاهش تنش ها در منطقه، برخی تحریم ها علیه ایران را متوقف کند.

صاحب‌خبر -

مکرون روز پنجشنبه در قطار مسیر توکیو به کیوتو ژاپن به خبرنگاران گفته است که می خواهم ترامپ را قانع کنم که نفع او در بازگشت به مسیر مذاکره و گفت و گو از طریق کاهش تحریم های ایران است.

رییس جمهوری فرانسه قرار است که در حاشیه نشست سران جی ۲۰ در اوزاکا ژاپن با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دیدار کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه همچنین در جریان سفر به ژاپن در گفت و گو با تلویزیون این کشور گفته بود که پاریس و واشنگتن خواهان مذاکره در مورد یک توافق جدید و دقیق‌تر با ایران هستند.

او گفت که وی با هدف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایران هم‌رای است اما گاهی اوقات با شیوه‌های او موافق نیست.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: من معتقدم که تنش، تحریم پشت تحریم، تحرکات و استحکامات نظامی اقدامی به شدت خطرناک است زیرا منطقه را به آتش می‌کشد و می‌تواند منجر به واکنش‌های شدید شود.

مکرون همچنین گفت که پاریس و واشنگتن می‌خواهند در مورد یک توافق جدید و دقیق‌تر با ایران مذاکره کنند اما افزود که پیش از آن «ژست‌هایی کوچک» برای رفع تنش لازم است.

وی افزود: اکنون باید همه طرف‌ها به دنبال یافتن راهی برای مذاکره باشند به طوری که در کوتاه مدت هیچ کسی وجهه خود را از دست نداده و امکان بازسازی اعتماد را فراهم می‌کند. وقتی اعتماد از دست برود به ژست‌های کوچکی برای کاهش تنش نیاز است.

چهاردهمین نشست سران جی ۲۰ روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹ (۷ و ۸ تیر ۱۳۹۸) در شهر اوزاکا ژاپن برگزار می‌شود این نشست ها از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.

نمایندگان کشورهای گروه ۲۰ از این نشست دو روزه در اوزاکا برای بحث درباره تجارت، نوآوری فناورانه و تغییرات آب و هوایی و موضوعات دیگر استفاده خواهند کرد این نشست در حالی برگزار می شود که اصطکاک بین آمریکا و چین بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

نشست سران گروه ۲۰ هر سال به منظور فرصتی برای دیپلماسی سطح بالا عمل می کند بسیاری از کشورها ترتیبی داده اند تا رهبرانشان در حاشیه این نشست گفت و گوهایی رو در رویی داشته باشند.
گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد این گروه شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

نظر شما