شناسهٔ خبر: 33738386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبران جهان در حال ورود به ژاپن، اوزاکا آماده نشست سران

پکن- ایرنا- چهاردهمین اجلاس بین المللی سران کشورهای جی 20 در حالی صبح فردا جمعه در جزیره مصنوعی «ساکی شیما» در شهر اوزاکا ژاپن آغازبکار می کند که سران این کشورها یکی پس از دیگری در حال ورود به ژاپن و شهر محل برگزاری نشست هستند.

صاحب‌خبر -

نشست سران گروه ۲۰ هر سال به منظور فرصتی برای دیپلماسی سطح بالا عمل می‌کند بسیاری از کشورها برنامه ریزی کرده اند تا رهبرانشان در حاشیه این نشست گفت و گوهایی رو در رویی با دیگر سران داشته باشند به همین دلیل تعدادی از آنها به صورت مستقیم از کشورهای خود وارد اوزاکا شده و در آنجا مستقر شده‌اند و مشغول دیدارهای جانبی و نشست‌های دو جانبه با مقامات کشورهای دیگر هستند اما عده‌ای هم از این فرصت استفاده کرده و یکی دو روز زودتر خود را به ژاپن یا کشورهای همسایه از جمله کره جنوبی رسانده اند تا نشست‌های دو جانبه ای با مقامات این کشورها برگزار کنند تعدادی نیز قرار است بعد از این نشست دو روزه، سفر خود به کشورهای همسایه را آغاز کنند.

نشست سران جی ۲۰ از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که رهبران ۲۰ کشور صنعتی جهان برای بحث درباره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.

نمایندگان کشورهای گروه ۲۰ از این نشست دو روزه در اوزاکا برای بحث درباره تجارت، نوآوری فناورانه و تغییرات آب و هوایی و موضوعات دیگر استفاده خواهند کرد این نشست در حالی برگزار می‌شود که اصطکاک بین آمریکا و چین بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است و تنش بین ایران و آمریکا نیز افزایش یافته است.

گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد این گروه شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

سران این ۲۰ کشور جدا از حضور در نشست اصلی، دیدارها و برنامه‌های دیگری هم دارند که تعدادی از آنها تا کنون برگزار شده و تعدادی دیگر در حال برگزاری است بعضی از این دیدارها نیز قرار است روزهای آینده برگزار شود.


شینزو آبه، میزبان سران
«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به عنوان میزبان امیدوار است این نشست فرصتی برای کاهش تنش های جهانی از جمله تنش های خاورمیانه و تنش های اقتصادی چین و آمریکا باشد، او که تا امروز پذیرای مهمانان و سران کشورهای مختلف در توکیو بود عصر امروز پنجشنبه خود را به اوزاکا رساند تا رسم مهمان نوازی را به جا آورده باشد.

او گفت که هر کاری می کند تا جی ۲۰ پیامی قوی به جهان مخابره کند آبه افزود جی بیست باید در زمینه های تجارت جهانی، رشد اقتصادی از طریق نو آوری و مساله محیط زیست بتواند نقش خود را ایفا کند.


ترامپ سفرش را با تهدید چین و ژاپن آغاز کرد
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز روز گذشته (چهارشنبه) به وقت محلی‌، واشنگتن را به مقصد اوزاکا ترک کرد خبر ورود او به ژاپن لحظاتی قبل منتشر شد.

ترامپ پیش از ترک واشنگتن، چین و ژاپن را تهدید کرده بود تا به گفته کارشناسان قدرت چانه زنی خود را در این نشست با این دو کشور بالا ببرد.

او از احتمال اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر روی کالاهای چینی در صورت به توافق نرسیدن با چین خبر داد، وی همچنین از توافق نامه اتحاد نظامی با ژاپن انتقاد کرد و گفت که این توافق نامه یک طرفه است، او درباره اتحاد امنیتی بین آمریکا و ژاپن نیز گفت که اگر به ژاپن حمله شود ما می‌جنگیم و جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود ما دخالت می‌کنیم و با جان خود از آنها حفاظت می‌کنیم اما اگر به ما حمله شود، ژاپن اصلاً مجبور نیست به ما کمک کند آنها می‌توانند این حمله را در یک تلویزیون سونی تماشا کنند.

رییس جمهوری آمریکا هند را هم بی نصیب نگذاشت او تعرفه‌های جدیدی را که هند بر تعدادی از کالاهای وارداتی آمریکا اعمال کرده "غیرقابل قبول" خوانده و خواستار لغو آن‌ها شده است. پس از خروج آمریکا از پیمان تجارت ترجیحی، هند در اقدامی تلافی جویانه از حدود ۱۰ روز پیش افزایش تعرفه بر روی ۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را اجرایی کرد.


شی به دنبال توافق با ترامپ
"شی جین پینگ" رییس جمهوری چین هم که ظهر امروز به وقت محلی وارد اوزاکا شد به امید توافق با ترامپ این سفر را شروع کرده است او قرار است با ترامپ در حاشیه این نشست دیدار کند، ترامپ تهدید کرده بود که چنانچه با شی به توافق نرسد بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه ۱۰ درصدی اعمال خواهد کرد.

شی همچنین امروز در اوزاکا با "مون" رییس جمهوری کره جنوبی دیدار کرد، او در این دیدار بر توسعه روابط اقتصادی، همکاری های دو جانبه و مبتنی بر برد برد تاکید کرد وی همچنین از مون خواست که موضوع سامانه دفاعی تاد را حل کند تا موضوع خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره زودتر به نتیجه برسد.


مون پیگیر مذاکرات هسته ای
«مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی هم که تا ظهر امروز مهمان داشت عصر روز پنجشنبه وارد اوزاکا شد او به محض ورود به این شهر به دیدار «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در هتل "داون تاون" رفت، رییس جمهوری کره جنوبی گفت که از میان موضوعات مختلفی که دو طرف در این دیدار بررسی کرده اند صلح شبه جزیره مهمترین محور گفت و گوها بوده است.
شی رییس جمهوری چین هم گزارشی از دیدار دو روزه خود از کره شمالی به رییس جمهوری کره جنوبی ارایه کرد.

بن سلمان و سرمایه گذاری ۸ میلیاردی در کره جنوبی
بن سلمان ولیعهد سعودی که از روز چهارشنبه به کره جنوبی سفر کرده است همچنان به دنبال تجارت و سرمایه گذاری است او امروز در سئول چند قرارداد به ارزش ۸.۳ میلیارد دلار در زمینه های انرژی و صنایع با کره جنوبی امضا کرد. وی همچنین با احتمال طرح موضوع قتل خاشقچی مواجه است نامزد خاشقچی گفته بود که آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن و میزبان این نشست، موضوع قتل نامزدش را باید بررسی کند.

مکرون و گفت و گو با ترامپ برای کاهش تحریم های ایران
امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه هم یک روز زودتر به ژاپن رسید او روز گذشته (چهارشنبه) وارد توکیو شد وی در دیدار با «آبه شینزو» نخست وزیر کشور میزبان خواستار حراست و حفاظت از امنیت تنگه هرمز شده بود.

مکرون رئیس جمهوری فرانسه همچنین در جریان سفر به ژاپن در گفت و گو با تلویزیون این کشور گفته بود که پاریس و واشنگتن خواهان مذاکره در مورد یک توافق جدید و دقیق‌تر با ایران هستند او گفت که با هدف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هم‌رای است اما گاهی اوقات با شیوه‌های او موافق نیست.

رییس جمهوری فرانسه همچنین امروز نیز گفته بود که با ترامپ در مورد کاهش تحریم های ایران صحبت خواهد کرد.

مکرون همچنین امروز با امپراتور جدید ژاپن دیدار و گفت و گو کرد.


اردوغان، مساله سوریه و سامانه اس ۴۰۰ روسی
«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نیز روز گذشته وارد ژاپن شد، او قرار است در حاشیه این نشست با «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه دیدارهایی جداگانه داشته باشد و در خصوص مساله سوریه با آنان گفت و گو کند.

اردوغان همچنین قرار است در مورد مساله خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه با ترامپ گفت و گو کند و وی را راضی نماید وی گفته بود که احتمال دارد ترامپ به ترکیه سفر کند.‌

ترزا می و مساله تنش های خلیج فارس
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس هم بر لزوم کاهش فوری تنش‌ها در خلیج‌فارس تأکید کرده و گفته است باید برای آرام‌تر شدن اوضاع راه‌حل دیپلماتیک پیدا کرد.

مودی در اوزاکا

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند هم ظهر امروز به اوزاکا رسید او قرار است علاوه بر دیدار سه جانبه با روسای جمهوری چین و روسیه، به صورت جداگانه با ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم دیدار کند.


پوتین و دیدار با سران چین، آمریکا و هند
"ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه هم که تا کنون به ژاپن نرسیده است قرار است فردا جمعه در اوزاکا با ترامپ دیدار کند او قرار است در دیدار با همتای آمریکایی خود طیف وسیعی از موضوعات از جمله حوادث پیرامون ایران را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین قصد دارد با مرکل صدراعظم آلمان در حاشیه نشست گروه بیست در مورد مسائل دو جانبه و بین المللی از جمله تحولات ایران، سوریه و اوکراین تبادل نظر کند.

وی همچنین دیداری سه جانبه با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین خواهد داشت.
 

بازار داغ کیم و ترامپ تقلبی در اوزاکا
در گرماگرم ورود سران جی ۲۰ به اوزاکا، دو مرد با گریم دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران آمریکا و کره شمالی در خیابان‌های اوزاکا ژاپن خودنمایی می کنند، آنها با حضور و تردد در خیابانی های شهر توجه مردم را به خود جلب می کردند.

هوارد ایکس که یک کمدین استرالیایی است در نقش رهبر کره شمالی و دنیس الن هم در نقش دونالد ترامپ در خیابان‌های اوزاکا با مردم عکس سلفی گرفتند آنها امیدوارند که با این کار خود بتوانند توجه جامعه جهانی را به موضوع کره شمالی و آمریکا جلب کنند.

نظر شما