شناسهٔ خبر: 3372662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

انتقاد روزنامه اتریشی از سکوت غرب در قبال نقض حقوق بشر در بحرین

یک روزنامه اتریشی نسبت به سکوت معنادار جهان غرب در خصوص نقض حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه وینر زایتونگ اتریش در مقاله ای با عنوان «دولت جزیره ای فراموش شده توپ پینگ پونگ در منطقه»  نسبت به سکوت معنا دار جهان غرب در قبال نقض فاحش حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد.

 در این مقاله به  دستگیری ، شلاق زدن و شکنجه اکثریت شیعی مخالف دولت بحرین اشاره شده و این پرسش را مطرح کرد که چرا رسانه های غربی  چیزی در خصوص آنچه در بحرین می گذرد، نمی نویسند؟ متاسفانه سکوت غرب نسبت به دستگیری های به عمل آمده از سوی رهبران این کشور واقع در خلیج فارس که بازوی عربستان سعودی محسوب می شود، ابعاد تازه ای پیدا کرده است. اکثریت جمعیت شیعه این کشور حالت توپ پینگ پونگ را پیدا کرده است.

آل خلیفه روابط تنگاتنگی با عربستان سعودی دارد و سیاست داخلی و خارجی خود را با آن کشور منطبق کرده است. همه رسانه های داخلی با مجوز ریاض کار و فعالیت می کنند. روزنامه نگاران مخالف با خطر زندگی می کنند. بیشتر آنها به عنوان مخالف رژیم در زندان بسر می برند از جمله وبلاگ نویسان جوان. در غرب چیز های زیادی در این باره نوشته نمی شود زیرا اکثر رسانه ها در دست شیخ های قطر و عربستان سعودی هستند.

داعش روز به روز در بحرین نفوذ بیشتری پیدا می کند، این واقعیت با سکوت خاندان سلطنتی مواجه شده است. گاهی سربازان بحرینی هم در بین داعش مشاهده می شوند. واقعیت این است که جمعیت مناطق شرقی عربستان را شیعیان تشکیل می دهند که با بحرین مرز مشترک دارد. این امر باعث نگرانی بیشتر عربستان است.

به همین دلیل هر بار که تظاهراتی بر پا می شود، ایران را متهم به ایجاد ناآرامی و دخالت در امور داخلی بحرین می کنند. در این فاصله رهبر شیعیان بحرین شیخ علی سلمان از چند هفته قبل در بازداشت بسر می برد. زیرا وی انتخابات نوامبر را غیر قانونی اعلام کرده است. حتی آمریکا هم با ملایمت زیاد به قدرتمندان یادآوری کرده که دستگیری و ایجاد تشنج در این کشور جزیره ای ممکن است عواقب ناگواری در برداشته باشد.

ولی هشدار آنها بی نتیجه مانده است. جر و بحث روزانه بین شیعیان و اقلیت سنی صاحب قدرت همچنان ادامه دارد. طبقه مرفه و بالای سنی، نه تنها اهرم قدرت را کاملاٌ در دست دارد بلکه اداره درآمدهای سرشار نفتی را نیز عهده دار است.

کشور های غربی بر خلاف سوریه و عراق ، به نقض حقوق بشر و حقوق زنان و شکنجه های اعمال شده در بحرین توجهی ندارند. عربستان سعودی تا زمانی که منابع نفت در دست بحرینی ها بماند راضی است و آمریکا هم علاقه ای به تغییر رژیم ندارد، زیرا پایگاه ناوگان پنجم آمریکا که رفت و آمد نفتکش ها را در خلیج فارس کنترل می کند در بحرین مستقر است.

اگر دولت خیلی زود به خواست های مردم توجه نکند در این صورت شعله های آتش فراگیر با عواقب غیر قابل پیش بینی در آینده آنجا را در بر خواهد گرفت.

نظر شما