شناسهٔ خبر: 3386041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

وینر‌تسایتونگ گزارش داد

سکوت آل‌خلیفه در برابر نفوذ داعش در بحرین

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جزیره‌ای فراموش شده و توپ پینگ‌پونگی در منطقه». این گزارشی است که روزنامه اتریشی «وینر‌تسایتونگ» در واکنشی انتقادی به سکوت معنادار جهان غرب درباره نقض حقوق بشر در بحرین نوشته است. در این مطلب به دستگیری، شلاق زدن و شکنجه اکثریت شیعی مخالف دولت بحرین اشاره شده و این پرسش مطرح شده که چرا رسانه های غربی چیزی در باره اینکه در بحرین چه می‌گذرد، نمی‌نویسند؟

در این گزارش آمده است که متاسفانه سکوت غرب نسبت به دستگیری‌ها در این کشور حاشیه خلیج فارس که بازوی دراز شده عربستان سعودی محسوب می‌شود، ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. اکثریت جمعیت شیعه این کشور حالت توپ پینگ پونگی را در این کشور سلطنتی که بر ۳۳ جزیره حکومت می‌کند، پیدا کرده است.

خاندان آل‌خلیفه یا همان خاندان حاکم بر بحرین، روابط تنگاتنگی با عربستان سعودی دارد و سیاست داخلی و خارجی خود را با آن کشور منطبق کرده است. همه رسانه‌های داخلی با مجوز ریاض فعالیت می‌کنند و روزنامه‌نگاران مخالف همواره زندگی توام با خطر دارند. بیشتر آنها به عنوان مخالف رژیم زندانی شده‌اند از جمله وبلاگ‌نویسان جوان. همه اینها در حالی است که در غرب چیز زیادی در این باره گفته نمی‌شود زیرا اکثر رسانه‌ها در دست شیخ های قطر و عربستان سعودی هستند.

داعش روز به روز در بحرین نفوذ بیشتری پیدا می‌کند، این واقعیت سکوت خاندان سلطنتی را به دنبال داشته است. در برخی موارد سربازان بحرینی هم در بین داعش دیده شده‌اند. واقعیت این است که جمعیت مناطق شرقی عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که با بحرین مرز مشترک دارد. این امر باعث نگرانی بیشتر عربستان است. به همین دلیل هر بار که تظاهراتی بر پا می‌شود، ایران را متهم به ایجاد نا آرامی و دخالت در امور داخلی بحرین می‌کنند.

به این موارد باید بازداشت «شیخ علی سلمان» رهبر شیعیان بحرین را هم اضافه کرد. وی به دلیل اینکه انتخابات نوامبر را غیر قانونی اعلام کرده بود بازداشت شد. در این مورد حتی آمریکا هم با ملایمت زیاد به قدرتمندان یاد آوری کرده که دستگیری و ایجاد تشنج در این کشور جزیره‌ای ممکن است عواقب ناگواری در بر داشته باشد. ولی هشدار آنها بی‌نتیجه مانده است به همین دلیل بحث میان شیعیان و صاحبان قدرت همچنان ادامه دارد. طبقه مرفه حاکم، نه تنها اهرم قدرت را کاملاٌ در دست دارد بلکه اداره درآمدهای سرشار نفتی را نیز عهده دار است و در این بین مردم عادی باید تاوان این اختلاف ها را بپردازند.

بر اساس این گزارش، کشور های غربی بر خلاف سوریه و عراق، توجهی به نقض حقوق بشر و حقوق زنان و شکنجه های اعمال شده در بحرین ندارند. عربستان سعودی تا زمانی که منابع نفت در دست بحرینی ها بماند راضی است و آمریکا هم علاقه‌ای به تغییر رژیم ندارد، زیرا پایگاه ناوگان پنجم آمریکا که رفت‌و‌آمد نفتکش ها را در خلیج فارس کنترل می کند در بحرین مستقر است.

باید گفت که اگر دولت خیلی زود به خواست‌های مردم توجه نکند در این صورت شعله های آتش فراگیر با عواقب غیر قابل پیش‌بینی در آینده این کشور را در بر خواهد گرفت.

نظر شما