شناسهٔ خبر: 33711840 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه/ ۷۰ شرکت به روسیه سفر می‌کنند

کرمی گفت: صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه بیانگر لزوم ایجاد تدبیری جدید برای ترمیم و اصلاح تراز تجاری ایران است.

صاحب‌خبر -
به گزارش   حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری درباره اعزام یک هیئت تجاری به روسیه، اظهار کرد: با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، یک هیئت بلندپایه تجاری و فناوری ایرانی ۱۸ تا ۲۳ تیرماه سال جاری به همراه دکتر ستاری به کشور روسیه سفر می‌کنند تا شرایط همکاری‌های ۲ جانبه بین ۲ کشور را بررسی کنند.

وی افزود: این هیئت تجاری که متشکل از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان است، در این سفر با شرکت‌های متناظر روسی دیدار‌های دو جانبه خواهند داشت و نشست‌های رو در رو برگزار می‌کنند.

به گفته کرمی، این نشست‌ها با هدف افزایش همکاری‌های علمی و فناوری و آشنایی طرفین با ظرفیت‌های فناورانه دو کشور برگزار می‌شود. همچنین بازدید از مراکز روسیه نیز یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های ایرانی است.

ظرفیت مطلوب ایران و روسیه برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی

وی همچنین تصریح کرد: روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان، یکی از کشور‌های اصلی حوزه اوراسیا است و با جمعیتی بالغ بر ۱۴۷ میلیون نفر و دسترسی به جمعیت بالغ بر ۲۹۰ میلیون نفری حوزه CIS، موقعیتی راهبردی در منطقه را دارد. تجارت میان ایران و روسیه پتانسیل صادراتی خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی دارد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری ایران به روسیه و واردات ۳/۱ میلیارد دلاری ایران از روسیه طی سال ۹۷ بیانگر لزوم ایجاد تدبیری جدید برای ترمیم و اصلاح تراز تجاری ایران است.

وی ادامه داد: بنابراین بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهبود تراز تجاری با کشور روسیه به عنوان یکی از راهکارها، بیش از پیش ضروری است. همچنین یکصد و ۱۱ شرکت دانش‌بنیان توانسته‌اند طی چهار سال اخیر ۳۵۱ میلیون دلار محصول با فناوری پیشرفته خود را به حوزه CIS صادر کنند.

کرمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با توجه به وجود شرایط همکاری‌های ایران و روسیه با یکدیگر، این هیئت فناوری متشکل از مدیران عامل ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری و به ریاست معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و همراهی نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت، صندوق نوآوری و شکوفائی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۸ تیرماه به کشور روسیه سفر می‌کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: سفر نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان به روسیه همزمان با نمایشگاه اینوپروم روسیه صورت می‌گیرد و نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان دو کشور در شهر‌های مسکو و یکاترینبورگ با شرکت‌های متناظر خود دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما