شناسهٔ خبر: 33702192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

واکنش ایران به تحریم‌های جدید ترامپ:

پنجره دیپلماسی میان تهران و واشنگتن را بستید

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی/ تحریم‌های جدید علیه ایران پنجره دیپلماسی بین تهران و واشنگتن را بست. این گزاره مشترک موضعگیری اغلب مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید امریکا علیه چهره‌های بلندپایه کشورمان بود. واشنگتن دوشنبه شب به وقت تهران با امضای یک فرمان اجرایی رهبری ایران و دفتر او را تحریم کرد. دونالد ترامپ اعلام کرد در واکنش به حمله به یک فروند پهپاد تجسسی امریکا توسط دفاع ضدهوایی سپاه پاسداران در هفته گذشته، تعدادی از مقامات ایران از جمله مقام رهبری جمهوری اسلامی و شماری از فرماندهان سپاه پاسداران را تحریم کرده است. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز خبر داد این وزارتخانه علاوه بر نهاد رهبری، شماری از فرماندهان نظامی ایران از جمله سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران و سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را تحریم کرده است. او همچنین افزود: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز تا چند روز دیگر تحریم خواهد شد.» اما همزمان با انتشار خبر تحریم‌های جدید علیه ایران بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا مدعی شد رئیس ‌جمهوری کشورش درهای مذاکره با ایران را باز گذاشته است و تنها کاری که ایران باید انجام دهد، عبور از این در است.
در نخستین واکنش مقام‌های کشورمان به تحریم‌های جدید امریکا، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اقدام اخیر امریکا را بشدت محکوم کرد و گفت: «کار امریکا تحریم نیست کار ضدبشری است. فعالیت‌هایی علیه حقوق بشر است و تمام ملت ایران را تحریم کرده است. روحانی با بیان اینکه اقداماتی که امریکا انجام داده هرگز سابقه نداشته، گفت که کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی ایران همچنین در مورد سرنگونی پهپاد امریکایی گفت: «اگر این پهپاد به وسیله سامانه‌ای مانند اس300 مورد هدف قرار می‌گرفت، آنقدر اقدامی حائز اهمیت به شمار نمی‌رفت اما این سامانه، موشک و رادار آن ساخت ایران است و من دست همه آنهایی که این صنعت داخلی را در وزارت دفاع ساخته و آنهایی که از این ابزار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخوبی استفاده کردند، می‌بوسم.» روحانی تأکید کرد: «این اقدام نمونه بارزی از این است که «می‌گوییم از امریکا ترسی نداریم، اما صبری راهبردی خواهیم داشت»، یعنی متجاوز در حریم هوایی کشور ما پس از چند دقیقه منهدم می‌شود و این نشان‌دهنده قدرت ما است.»
رئیس جمهوری ایران که در مراسم راه‌اندازی طرح پرونده الکترونیک سلامت سخنرانی می‌کرد، در مورد تحریم رهبر جمهوری اسلامی، با وقیحانه توصیف کردن این اقدام، گفت: «هیچ حکومتی اگر یک ذره خرد و تدبیر داشته باشد نمی‌آید بالاترین مقام یک کشور آن هم نه‌تنها مقام سیاسی، بلکه مقام دینی، اجتماعی و معنوی، نه یک فرد را که نه فقط رهبر ایران است بلکه رهبر عاشقان ایران و انقلاب اسلامی و شیعیان در جهان اسلام و در سراسر جهان است را تحریم کند.» روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اجازه ورود مقامات امریکایی به ایران را نمی‌دهد و آنان رهبری را تحریم می‌کنند، افزود: «می‌گویند می‌خواهیم اموال رهبری را تصرف کنیم. اموال او یک حسینیه و یک خانه ساده است. رهبران ما که مثل رهبران بقیه کشورها نیستند که در حساب‌های خارجی‌شان میلیاردها پول داشته باشند که بخواهید آنها را تحریم و تصرف کنید.» وی همچنین تصریح کرد: «تحریم وزیر خارجه جمهوری اسلامی به معنی آن است که امریکاییان درمورد آمادگی برای مذاکره دروغ می‌گویند.» روحانی خطاب به دولت امریکا گفت: «خودتان اعتبار خودتان را باطل کردید و از مذاکره عقب نشستید؛ مردم در مشکلات هستند، اما همین طرح سلامت الکترونیک نشان می‌دهد که دولت با تمام توان در مسیر خدمت به مردم است.»
ربیعی: تحریم ظریف تحریم مذاکره است
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امضای تحریم رهبری، توهین به یک ملت است. هیچ اثر واقعی ندارد. اتفاقاً عامل وحدت ملی بیشتر ایرانیان خواهد شد. تحریم صاحب فتوای حرمت سلاح‌های هسته‌ای، حرکتی دور از عقلانیت و غیرقابل توجیه است.
ظاهراً تنها این پهپاد امریکایی نبود که منفجر شد بلکه نظم گفتاری کاخ سفید نیز مختل گردید. ترامپ ادعای مذاکره دارد. تحریم مذاکره کننده، در حقیقت تحریم مذاکره است. وقتی ظریف را می‌خواهید تحریم‌ کنید، یعنی ادعای مذاکره شما نمایشی است. پیشنهاد تحریم ظریف، ترس گروه ب از عقلانیت دیپلماتیک را به نمایش می‌گذارد.»
پیش‌تر سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های جدید امریکا در توئیتر خود نوشت: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن راه دیپلماسی با دولت مستأصل امریکا.»
واکنش‌های خارجی به تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران
روسیه و چین از تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران انتقاد کردند.  سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «ما بشدت نگران روند اوضاع در منطقه هستیم. تحریم‌های منظم و تحریم‌های بسیار شخصی که توسط دولت دونالد ترامپ علیه رهبر انقلاب اسلامی ایران اعمال شده بسیار نگران کننده است و حاوی این علامت است که متأسفانه وضعیت به سمت سناریوی بسیار بدی در حال توسعه است.»  
وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که تماس‌ها بین مقامات مسکو و واشنگتن درباره ایران و اوضاع کنونی در منطقه خلیج فارس، ازجمله در سطح شورای امنیت سازمان ملل، ادامه دارد. پکن نیز به طور ضمنی از اعمال سیاست‌های امریکا علیه ایران انتقاد کرد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه گفت: «ما معتقدیم اعمال فشار حداکثری کورکورانه به حل این مشکل کمک نخواهد کرد.»

برش
نشست بی نتیجه شورای امنیت

در ادامه تحولات تنش آمیز میان ایران و امریکا و کمی پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی امریکا در حریم هوایی ایران که با تصویب تحریم‌های جدید از سوی کاخ سفید همراه شد، شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به انفجار و حمله به چند نفتکش در منطقه خلیج فارس و همچنین سرنگونی پهپاد امریکایی توسط پدافند ضدهوایی سپاه پاسداران دوشنبه عصر جلسه تشکیل داد. این جلسه که به درخواست ایالات متحده، پشت درهای بسته و بدون حضور جمهوری اسلامی برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای مبنی بر درخواست کاهش تنش در منطقه خلیج فارس پایان یافت. چنان که در بیانیه نشست غیرعلنی ۲ ساعته شورای امنیت سازمان ملل نامی از ایران برده نشد.
با این حال مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل از اینکه این جلسه پشت درهای بسته و بدون دعوت از جمهوری اسلامی تشکیل شده، ابراز ناخرسندی کرد و گفت: «به عنوان کشوری که حریم هوایی‌اش توسط دو پهپاد جاسوسی امریکا نقض شده، ایران طبق منشور ملل متحد حق داشت در نشست شورای امنیت شرکت کند و ما درخواست شرکت در این نشست را دادیم اما متأسفانه از این حق محروم شدیم.» او گفت که «امروز شورای امنیت به طور یکجانبه توسط امریکا که از موقعیت خود به عنوان عضو دائم شورای امنیت برای گمراه کردن اعضای آن و پیشبرد سیاست دیرینه ضد ایرانی خود سوء استفاده می‌کند، توجیه شد.»



نظر شما