شناسهٔ خبر: 33692522 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، هدف اصلی جهاددانشگاهی/ تامین ۸۰ درصد بودجه از منابع فناوری‌های تولیدی

طیبی گفت: ۸۰ درصد بودجه جهاددانشگاهی با حدود هفت هزار و ۵۰۰ نیرو از منابع فناوری‌های تولیدی تامین می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی با بیان این‌که قصد همکاری در زمینه‌های مدیریت انتقال دانش، فناوری و مدیریت بهره‌برداری در قالب شرکت‌ها با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی را داریم، به معرفی برخی توانمندی‌های فنی جهاددانشگاهی پرداخت.

وی در همین زمینه به استحصال فلزات گران‌بها و محصولات جانبی از منابع ثانویه، کاتالیست‌ها به‌عنوان بحث‌های مهم در صنعت خودرو، تکنولوژی پرورش ماهی در قفس، ساخت ماشین بازیافت و زیست پالایی پسماند‌های نفتی، پاک‌سازی لکه‌های نفتی روی آب، تجهیزات دکل حفاری و تجهیزات خلا بالا و نیز ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی به‌ویژه در پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاددانشگاهی اشاره کرد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: خوشبختانه سال گذشته به همراه ۲۵ نفر از نسل اول انقلاب این نهاد خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و توانمندی‌های خودمان را ارائه کردیم و به دنبال آن لیست ۳۱ فناوری جهاددانشگاهی را ارائه کردیم و توانستیم از صندوق توسعه ملی مبلغی را به توسعه‌ی این فناوری‌ها اختصاص دهیم.

وی یادآور شد: نگاه مجموعه‌ ما نگاه کاربردی به علم‌وفناوری است و معتقدیم کلیه استاندارد‌های صنعت باید رعایت شود که این استاندارد‌ها به‌تدریج به دست می‌آید. جهاد پایلوتی از توان کشور است و هر جا کار موثری انجام شده، ریسک معقول مدیران صنایع بوده است.

تمرکز بر تولید فناورانه و برنامه‌های توسعه‌ای

طیبی با بیان این‌که دغدغه‌های فعلی جامعه موجب شده تا جهاددانشگاهی محور برنامه‌های خود را تمرکز بر برنامه‌های توسعه‌ای و تولید فناورانه قرار دهد، گفت: همکاری مشترک با بخش‌های مختلف صنایع و معادن می‌تواند مسیر رونق و توسعه کشور را هموارتر کند.

وی کاربردی کردن فناوری و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را هدف اصلی جهاددانشگاهی دانست و گفت: جهاددانشگاهی از ابتدای تشکیل تاکنون دستاورد‌های بسیاری داشته که همه این دستاورد‌ها نتیجه باور و اعتماد به توانمندی‌های داخلی است.

رئیس جهاددانشگاهی با بیان این‌که ۲۰ درصد بودجه‌ این نهاد از سوی دولت و ۸۰ درصد از منابع فناوری‌های تولیدی تامین می‌شود، افزود: این مجموعه در حال حاضر ۷۵۰۰ نیرو دارد.

طیبی گفت: عملکرد این مجموعه بر اساس نیاز‌های کشور برنامه‌ریزی می‌شود که بخشی از فعالیت‌ها بر اساس تشخیص جهاددانشگاهی و بخشی از طریق ماموریتی که از سوی دولت به این مجموعه واگذارشده، اجرا می‌شود.

وی در ادامه بر ضرورت به کارگیری توان داخلی تاکید کرد و افزود: بهره‌مندی از پتانسیل سه پارک علم‌وفناوری این امکان را به مجموعه می‌دهد که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های دانش‌بنیان و فناور محور گام‌های بزرگی بردارد که البته استفاده از پتانسیل‌های موجود اعتماد مدیران و تصمیم به‌موقع آن‌ها را می‌طلبد.

انتهای پیام/

نظر شما