شناسهٔ خبر: 33685079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور:

تردد کشتی های خارجی در آب های ایران به صورت عادی ادامه دارد

تهران- ایرنا - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: تمام شرکت های بزرگ کشتیرانی خارجی به آب‌های ایران تردد دارند و روند فعالیت بنادر ایران به صورت عادی و به روال سابق در جریان است.

صاحب‌خبر -

«محمد راستاد» روز سه شنبه در حاشیه مراسم روز جهانی هیدروگرافی که در سازمان بنادر و دریانوردی کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص تاثیر تحولات اخیر بر وضعیت کشتیرانی در منطقه، گفت: فعالیت کشتیرانی تجاری و بنادر بازرگانی کشور به روال سابق ادامه دارد.
وی گفت: در زمینه واردات غیر نفتی رشد بالغ بر ١٥ درصدی را داشتیم. البته صادرات غیر نفتی ایران از نظر وزنی حدود دو برابر واردات غیر نفتی است و از ابتدای سال جاری تاکنون١٣ میلیون تن صادرات غیر نفتی داشتیم.
راستاد ادامه داد: روند فعالیت ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و تحت مالکیت شرکت‌های ایرانی نیز روند بسیار خوبی است.
وی با تاکید بر اینکه تحریم ها نمی تواند ایران را از مبادلات دریایی محروم کند، گفت: ظرفیت های دریایی ایران تحریم ها راخنثی می کند. کما اینکه در سال گذشته توانستیم بیش از ١٣٥ میلیون تن در بنادر تجاری و در مجموع ٢٦٥ میلیون تن مراوده دریایی داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به نظر می رسد با توجه به میزان فعالیت های بنادر ایران در سه ماه نخست سال جاری در باقی سال روند عادی فعالیت های ایران در حوزه کشتیرانی و بنادر ادامه دارد؛ حتی اگر اقدام جدیدی در حوزه بنادر ایران انجام نشود.
وی در خصوص اینکه آیا بعد از حمله به نفتکش ها واکنش منفی از سوی شرکت های کشتیرانی خارجی داشتیم، گفت: تاکنون از سوی کشتیرانی های مختلف خارجی تصمیمی مبنی بر ممانعت از حضور در آب های ایران اعلام نشده است.

راستاد در خصوص جایگاه ایران در هیدروگرافی جهانی گفت: ایران یکی از اعضای فعال و پویای سازمان جهانی هیدروگرافی است و از سال ۱۳۴۰ به عضویت این سازمان درآمده است.
وی خبر داد که ایران اخیراً به عنوان رییس کمیسیون منطقه ای هیدروگرافی منصوب شده است و گفت: تا سال ٢٠٢٣ میلادی ریاست ایران بر این کمیسیون ادامه خواهد شد.
راستاد در خصوص اقدامات ایران درخصوص تهییه نقشه های دریایی که کاربرد بین المللی دارند گفت: تاکنون ٧٦ سلول نقشه الکترونیکی دریایی توسط کمیته ملی هیدروگرافی تهییه و در سطح بین المللی منتشر و توزیع شده است.
وی خبر داد که شرکت های کشتیرانی زیادی در سراسر جهان این نقشه ها را خریداری کردند و گفت: درآمد ایران از محل فروش این نقشه ها تاکنون به رقم یک میلیون و ٢٠٠ هزار دلار رسیده است.
روز ۲۱ ژوئن مقارن با ۳۱ خرداد ماه، با هدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهم هیدروگرافی در زندگی هر فرد، به عنوان روز جهانی هیدروگرافی نام گذاری شده و به همین منظور هر ساله مراسمی برای بزرگداشت این روز توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی و کشورهای عضو این سازمان برگزار می شود.

نظر شما