شناسهٔ خبر: 33684879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر راه اعلام کرد:

افزایش تجارت دریایی علی رغم سقوط پهپاد در آب های ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش تردد شناورهای متعلق به شرکت های کشتیرانی و نفتکش، در آب های ایران علیرغم تحولات اخیر خلیج فارس و دریای عمان و سقوط پهپاد آمریکایی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد امروز ٤تیرماه ٩٨، در حاشیه همایش گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی (نقشه برداری دریایی) در جمع خبرنگاران گفت: هیدروگرافی تاثیر بالایی در ایمنی حمل و نقل دریایی دارد و در این خصوص، در ایران اقدامات گسترده ای انجام داده ایم که در نتیجه آنها، ایران به عنوان عضو فعال و موثر سازمان جهانی هیدروگرافی که از سال ۱۳۴۰ عضو آن شده، شناخته می شود و به عضویت شورای مرکزی این سازمان درآمده است. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس کمیسیون منطقه ای خلیج فارس و دریای عمان، سازمان جهانی هیدروگرافی تا سال ۲۰۲۳ میلادی انتخاب شده است.

وی افزود: در سال ۸۴ نیز، کمیته ملی هیدروگرافی با حضور سازمان نقشه برداری کشور، سازمان نقشه برداری نیروهای مسلح، ستاد مشترک نیروهای مسلح و به ریاست سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شده است که تاکنون، ۷۶ سلول نقشه دریایی تهیه و ۲۷۷ هزار نسخه از نقشه های دریایی ایران از سوی شرکت های کشتیرانی دنیا خریداری شده است که درآمد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری از محل فروش نقشه های هیدروگرافی آبهای منطقه، داشته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تاثیر مسائل سیاسی و برخی تنش های دریایی منطقه بر کشتیرانی خلیج فارس و دریای عمان اظهار داشت: خوشبختانه کشتیرانی تجاری و بازرگانی کشور بعد از سقوط پهباد آمریکایی تغییر نداشته و به روال سابق ادامه می دهد؛ به گونه ای که واردات غیرنفتی در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۵ درصد رشد داشته و در خصوص صادرات غیرنفتی نیز در این مدت ۱۳ میلیون تن صادرات داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه تحریم ها نمی تواند بر تجارت دریایی ما اثر بگذارد، گفت: سال ۹۷ علی رغم تشدید تحریم های دریایی، ایران ۲۶۵ میلیون تن مبادله دریایی داشته است.

به گفته راستاد، پس از حوادث اخیر خلیج فارس و دریای عمان و انفجار تعدادی از نفتکش های واقع در تنگه هرمز و دریای عمان، هیچیک از شرکت های کشتیرانی و نفتکش های خارجی اطلاعیه ای مبنی بر عدم ورود به آب های ایران و عبور از تنگه هرمز به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نکرده اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر، مبنی بر علت عدم انتخاب معاون دریایی این سازمان با وجود گذشت ۲ هفته از جابجایی معاون سابق این سازمان و انتصاب وی به استانداری گلستان گفت: مراحل انتخاب جلیل اسلامی به عنوان عضو هیئت عامل و معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در حال طی شدن است و با توجه به اینکه باید این سمت از سوی نیروهای دریایی نیروهای مسلح تائید شود، طی یک هفته آینده وی به این سمت منصوب خواهد شد.

معاون وزیر راه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر موضع وی به عنوان رئیس شورای عالی هماهنگی ارگان های دریایی در خصوص تحریم های اخیر ایران مبنی بر تحریم تعدادی از فرماندهان نیروهای دریایی نیروهای مسلح کشورمان که شب گذشته از سوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام شد، گفت: شان شورای عالی هماهنگی ارگان های دریایی در حوزه هماهنگی فعالیت های تجاری و بازرگانی دریایی است و به این موضوعات ورود نمی کند.

راستاد تصریح کرد: چنین تحریم هایی از نظر ما فاقد ارزش حقوقی بین المللی است.

وی درباره آخرین وضعیت شناور ایرانی که در آب های کویت در بازداشت قرار دارد، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه برای آزادی این شناور ایرانی از آب های کویت رایزنی و مذاکرات زیادی داشته اند؛ اما گفته شده است که رهایی این شناور از اختیارات مرجع دریایی کویت خارج شده و به دستگاه قضایی این کشور واگذار شده است.

نظر شما