شناسهٔ خبر: 33669000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

علیخانی با اشاره به جرائم راهنمایی و رانندگی:

مطالبه سه هزار میلیاردی شهرداری از دولت

علیخانی گفت: جرائم راهنمایی و رانندگی که در تهران اتفاق می افتد چند هزارمیلیارد درسال است. سهم شهرداری از سال 90 حدود 3 هزار میلیارد است که از دولت مطالبه دارد و متاسفانه تنها 70میلیارد تومان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع کم توجهی به توسعه ناوگان شهری و هدر رفت سرمایه و انرژی به ویژه در کلانشهرها و با حضور دکتر محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران روی آنتن رفت.

محمد علیخانی اولویت اول مدیریت شهری و شهرداری را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در عمل به دلایل مختلف به این موضوع یا خیلی توجه نشده و یا آن طور که شعار داده می شد در اولویت اول قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: اگر در گذشته هزینه هایی که در ساخت پل و بزرگراه صورت می گرفت، متوازن با پیشرفت آنها، همان اعتباراتی که برای آن بخش گذاشته می شد برای مترو یا اتوبوسرانی نیز گذاشته می شد قطعا امروز مشکلاتمان انقدر زیاد نبود.

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران در گفتگو با رادیو گفت و گو ضمن بیان اینکه مشکلات نسبت به گذشته حادتر شده است، تصریح کرد: هزینه ها افزایش پیدا کرده و کار سخت تر شده است مثلا در بخش مترو، هزینه خرید یک واگن تا قبل از افزایش نرخ ارز و تورم تا یک سال و نیم گذشته، حدود 5 میلیارد تومان بود اما اکنون خرید همین یک واگن حدود 10 تا 15 میلیارد تومان است. این در حالی است که یک قطار شامل هفت واگن است و یک ران قطار حداقل 70 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی متذکر شد: این هزینه سرسام آور به تنهایی از عهده شهرداری تهران بر نمی آید البته ما در سال 98 اعتبار مترو را که 700 میلیارد بود به 1300 میلیارد تومان افزایش دادیم و این افزایش برای اولین بار انجام گرفت. هرچند این رقم باز هم جوابگوی این نیاز نیست.

علیخانی با اظهار به اینکه دولت وظایف خود را دراختصاص بودجه های مصوب نسبت به شهرداری انجام نداده است، گفت: در سال 97، برای فقط بخش مترو فروش بلیط حدود 320 میلیارد تومان بوده و یارانه ای که دولت داده حدود 11 میلیارد تومان بوده است و شهرداری حدود 900 میلیارد سوبسید یا زیان گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت بلیط مترو حدودا 6 هزار تومان است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت بلیط مترو با یارانه دولت بین 550 تا هزار تومان است و در سال 98 نیز نزدیک 15 درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران تاکید کرد: با این وضعیت اگر بخواهیم پیش برویم، شهرداری نمی تواند. ما حدود 220 کیلومتر خط مترو با 190 ایستگاه داریم و برای اینکه خط 6 و 7 کامل شود نیاز است برای هر کیلومتر ساخت مترو 50 میلیون دلار یا 500 میلیارد تومان هزینه نیاز است و با این بودجه های که داریم تا 20 سال آینده هم نمی توانیم شاهد حل این مشکل باشیم.

وی در عین حال ابراز داشت: خوشبختانه در بودجه سال 98، 2 میلیارد دلار فاینانس در مجلس به تصویب رسیده که باید از طریق بانک مرکزی این خط اعتباری فعال شود و مدیران شهری به دنبال اجرایی شدن آن هستند.

علیخانی با اعلام فروش اوراق مشارکت مترو توضیح داد: در شورای شهر مصوب کردیم تا حدود 1300 میلیارد اوراق مشارکت از طریق بانک شهر به فروش برسانیم و اکنون درگیر کارهای عملیاتی شدن آن هستند.

وی به مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و گفت: جرائم راهنمایی و رانندگی که در تهران اتفاق می افتد چند هزار میلیارد در سال است. سهم شهرداری از سال 90 در حدود 3 هزار میلیارد است که از دولت مطالبه دارد و متاسفانه تنها 70 میلیارد تومان پرداخت شده است. این پول برای مردم تهران است و برای تکمیل زیر ساخت ها و علائم راهنمایی و رانندگی باید هزینه شود وقتی داده نمی شود شهرداری مجبور است از جاهای دیگر بزند و در این بخش هزینه کند و آن وقت نمی تواند به توسعه حمل و نقل عمومی توجه کند.

نظر شما