شناسهٔ خبر: 33675698 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

مطالبه سه هزار میلیاردی شهرداری از دولت

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی از سال ۹۰ حدود ۳ هزار میلیارد است که متاسفانه تنها ۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -
صراط:

محمد علیخانی در یک برنامه رادیویی اولویت اول مدیریت شهری و شهرداری را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در عمل به دلایل مختلف به این موضوع یا خیلی توجه نشده و یا آن طور که شعار داده می‌شد در اولویت اول قرار نگرفته است.

به گزارش مهر وی یادآور شد: اگر در گذشته هزینه‌هایی که در ساخت پل و بزرگراه صورت می‌گرفت، متوازن با پیشرفت آنها، همان اعتباراتی که برای آن بخش گذاشته می‌شد برای مترو یا اتوبوسرانی نیز گذاشته می‌شد قطعاً امروز مشکلاتمان آنقدر زیاد نبود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه مشکلات نسبت به گذشته حادتر شده است، تصریح کرد: هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و کار سخت‌تر شده است مثلاً در بخش مترو، هزینه خرید یک واگن تا قبل از افزایش نرخ ارز و تورم تا یک سال و نیم گذشته، حدود ۵ میلیارد تومان بود اما اکنون خرید همین یک واگن حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است. این در حالی است که یک قطار شامل هفت واگن است و یک رام قطار حداقل ۷۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی متذکر شد: این هزینه سرسام آور به تنهایی از عهده شهرداری تهران بر نمی‌آید البته شورای شهر اعتبار مترو را از حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۱,۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ افزایش داد و این افزایش برای اولین بار انجام گرفت. هرچند این رقم باز هم جوابگوی این حجم نیاز نیست.

علیخانی با اظهار به اینکه دولت وظایف خود را در اختصاص بودجه‌های مصوب نسبت به شهرداری انجام نداده است، گفت: در سال ۹۷ هزینه‌های شرکت بهره برداری مترو برای جابجایی مسافرین حدود ۱۲۲۰ میلیارد بوده و درآمد این شرکت از فروش بلیط تنها حدود ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است بنابراین شهرداری حدود ۹۰۰ میلیارد سوبسید یا زیان در این بخش داده است. البته دولت به برکت مراسم اربعین حدود ۱۱ میلیارد از این یارانه را پرداخت کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر با این وضعیت پیش برویم، تا سال‌ها شهرداری نمی‌تواند خطوط متروی تهران را تکمیل کند و یا و توسعه دهد. در حال حاضر تهران حدود ۲۲۰ کیلومتر خط مترو با ۱۹۰ ایستگاه دارد و برای اینکه خط ۶ و ۷ کامل شود برای هر کیلومتر ساخت مترو ۵۰ میلیون دلار یا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است و با این بودجه‌های که داریم تا ۲۰ سال آینده هم نمی‌توانیم شاهد حل این مشکل باشیم.

وی در عین حال ابراز داشت: خوشبختانه در بودجه سال ۹۸، ۲ میلیارد دلار فاینانس در مجلس به تصویب رسیده که باید از طریق بانک مرکزی این خط اعتباری فعال شود و مدیران شهری به دنبال اجرایی شدن آن هستند.

علیخانی با اعلام فروش اوراق مشارکت مترو توضیح داد: در شورای شهر مصوب کردیم تا حدود ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در سال ۹۸ از طریق بانک شهر به فروش برسانیم و اکنون درگیر کارهای عملیاتی شدن آن هستند.

وی به مطالبات شهرداری از دولت اشاره کرد و گفت: جرایم راهنمایی و رانندگی که در تهران اتفاق می‌افتد چند هزار میلیارد در سال است. سهم شهرداری از سال ۹۰ در حدود ۳ هزار میلیارد است که از دولت مطالبه دارد و متأسفانه تنها ۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. این پول برای مردم تهران است و برای تکمیل زیر ساخت‌ها و بخش حمل و نقل باید هزینه شود که وقتی پرداخت نشود شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما