شناسهٔ خبر: 33655597 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» آمار 3 ماهه نخست سینمای ایران را بررسی کرد

رونق گیشه بهاره

آمار و ارقام شوخی بردار نیستند، همیشه قاطعانه و بی پرده حرف می‌زنند و البته گاهی هم مخاطب خود را گیج می‏کنند. این بار هم آمارها می گویند که علی‏رغم کسادی بازار فیلم در ایام ماه مبارک رمضان و البته انتقاد صاحبان اثر و برخی تهیه‏کنندگان 19 فیلم بهاره امسال، رقمی حدود 115 میلیارد تومان را در صنعت سینمای کشور به گردش درآورده و البته بیش از ۹ میلیون مخاطب را نیز به سالن‎های سینما کشانده است.

صاحب‌خبر - افزایش 35 درصدی میزان فروش روز گذشته سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، میزان فروش سینمای ایران در سه ماهه نخست سال ۹۸ را اعلام کرد که مطابق این آمار مطرح شده، میزان فروش در فصل بهار معادل ۱۱۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان با ۹ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۶۲۳ نفر بیننده بوده است. این آمار نشان دهنده آن است که میزان فروش سینما در سه ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.بر اساس بررسی‌های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی تعداد تماشاگران نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۳ درصد رشد داشته است. مخاطب 9 میلیونی سینما از ابتدای سال ۹۸ تاکنون یعنی در سه ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد، ۱۹ فیلم سینمایی روی پرده رفتند که این تعداد فیلم توانسته برای سینمای ایران ۱۱4 میلیارد تومان عایدی به همراه داشته باشند. گیشه سینما از این مقدار به تفکیک ۵۷ میلیارد و ۳۵۷ میلیون تومان در فروردین‌ماه، ۲۶ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان در اردیبهشت ماه و ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون تومان در خردادماه فروش داشت. در یک مقایسه آماری از میزان فروش همین بازه زمانی با دو سال گذشته می‌توان دید در فروردین ماه - که به دلیل تعطیلات نوروزی جزو پرفروش‌ترین‏های سال است - در سال ۹۷، حدود ۴۲ میلیارد تومان و در سال ۹۶، بیش از ۲۷ میلیارد تومان رقم فروش بوده است. بنابراین با نگاهی اجمالی به این اعداد مشخص است که در سال ۹۸ رشد قابل ملاحظه‌ای در گیشه سینما داشته‌ایم. اما سؤال این است که آیا این افزایش فروش همراه با افزایش مخاطب هم بوده یا تنها تأثیر افزایش بهای بلیت‌ها باعث افزایش آمار شده است. حفظ مخاطبان ثابت از ابتدای امسال، بهای بلیت سینماها از ۱۵ هزار تومان در سینماهای مدرن به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد البته با توجه به این مهم که در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه بهای بلیت به همان میزان قبل و تنها 2 روز آخر هفته و ایام تعطیل بلیت سینماها با این افزایش قیمت همراه است. تعداد مخاطبان سینمای ایران از ابتدای امسال تاکنون عددی بیش از ۹ میلیون نفر را به ما نشان می‌دهد و این رقم مطابق آمار سال گذشته هم، حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که بیانگر آن است از نظر تعداد مخاطب تفاوت قابل ملاحظه ای در دو سال اخیر دیده نمی‎شود؛ در حالی که آمار فروش، افزایشی حدود ۲۷ میلیاردی را نشان می‌دهد. بر این اساس شاید بتوان ثابت کرد سینمای ایران نتوانسته در زمینه جذب مخاطبِ بیشتر، قدمی بردارد و در بهترین حالت تنها همان مخاطبان ثابت خود را حفظ کرده است. پرفروش‌ترین‌ها پرفروش‌ترین فیلم سینمایی که در سه ماهه گذشته روی پرده رفته است، «متری شیش و نیم» سعید روستایی با فروشی نزدیک به ۲۷ میلیارد تومان و البته 2 میلیون و ۲۳۰ نفر مخاطب بوده است. در رتبه دوم «رحمان ۱۴۰۰» منوچهر هادی با فروش بیش از ۲۲ میلیارد تومان و یک میلیون و ۷۹۷ نفر مخاطب و در رتبه سوم «تگزاس ۲» مسعود اطیابی با فروش ۱۷ میلیارد تومانی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مخاطبی قرار دارد. سه فیلم پایین جدول از نظر فروش نیز به ترتیب «تولدت مبارک» سمیه زارعی نژاد با نزدیک به ۳۸ میلیون تومان، «خانه دیگری» بهنوش صادقی ۷۹ میلیون تومان و «وکیل مدافع» سلمی بابایی و ونداد دوشن با ۸۴ میلیون تومان قرار دارند که هر سه فیلم در جدول اکران ماه رمضان قرار داشتند. امسال هفت فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش و نیم»، «چهارانگشت»، «زندانی‌ها»، «پیشونی سفید ۳»، «ژن خوک» و «غلامرضا تختی» در جدول اکران نوروزی قرار گرفتند که در مجموع تنها در ایام نوروز بیش از ۳۰ میلیارد تومان عایدی برای سینمای ایران داشتند و به تعبیری تقریباً این میزان فروش 5/1 برابر سال گذشته است. ضعف اکران در ماه مبارک رمضان از دیگر اتفاقاتی که در فصل بهار شاهد آن بودیم ضعف شدید اکران در ایام ماه رمضان بود. برای ایام ماه مبارک رمضان، ۶ فیلم سینمایی «نبات»، «به دنیا آمدن»، «سامورایی در برلین»، «وکیل مدافع»، «تولدت مبارک» و «خانه دیگری» روی پرده رفتند اما به غیر از فیلم «سامورایی در برلین» که توانست نزدیک به 5‌میلیارد تومان فروش داشته باشد دیگر آثار نمایش داده شده در این ماه حتی نزدیک به یک میلیارد فروش هم نداشتند که البته در همان ایام بسیاری از سینماگران نسبت به چیدمان اکران انتقاداتی را مطرح کردند. ژانر کمدی در رأس با نگاهی به آمار ارائه شده کاملاً مشهود است که در بین ۱۹ فیلم اکران شده در فصل بهار، نیمی از آثار در ژانر کمدی قرار داشته‌اند و حتی در بین ۵ فیلم پرفروش این سه ماهه، ۴ فیلم و در بین ۱۰ فیلم بالای جدول 7 فیلم محتوایی طنز به چشم می‏خورد. سهم کودکان و نوجوانان از سینما نیز تنها دو فیلم «پیشونی سفید ۳» و «تولدت مبارک» بود که چیزی حدود ۱۰ درصد از کل آثار نمایش داده شده، را شامل شده است.نکته قابل اشاره دیگر در اکران‌های این فصل، بحث ابلاغ تصمیمی مبنی بر اعمال محدودیت سنی برای فیلم‌های سینمایی بود. به این ترتیب آثاری که روی پرده سینماها قرار گرفتند درجه‏بندی محتوایی شدند و در تمامی تیزرهای تبلیغاتی و همچنین سامانه فروش بلیت سینمای ایران این نشان حک شد تا مخاطبان با توجه به آن، فیلم مناسب را انتخاب کنند.

نظر شما