شناسهٔ خبر: 33641302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد:

خراسان جنوبی پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا در کشور/ افزایش ۴۰ برابری تولیدات شیلات ایران

خون میرزایی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی به عنوان یکی از چهار استان پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا در کشور تعریف شده است، گفت: در چهل سالگی انقلاب میزان تولیدات شیلاتی نسبت به سال ۱۳۵۷ در سطح کشور ۴۰ برابر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «نبی الله خون میرزایی» امروز (2 خرداد) در حاشیه مراسم افتتاح مجتمع گردشگری تفریحی شوکت آباد در استان، اظهار کرد: اقلیم خراسان جنوبی تنوعی دارد و درجه‌های مختلفی از شوری آب حاکم است و هم درجه حرارت محیطی متفاوتی دارد.
 


معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه متناسب با هر زمانی از دما و شوری آب، گونه های مختلفی از آبزیان را در استان می توان پرورش داد، گفت: برخلاف گذشته نگاه در فعالتی‌های شیلاتی این نیست که منتزع از سایر فعالیت‌ها باشد بلکه فعالیت‌های شیلاتی امروز در تلفیق با سایر فعالیت‌ها از جمله گردشگری، باغبانی و زراعی قابل تعریف است و هر جایی ظرفیت آبی باشد این امر انجام می شود چرا که آبزیان آب چندانی مصرف نمی‌کنند.  

 

خون میرزایی ادامه داد: بنابراین فعالیت های تلفیقی شیلاتی با سایر فعالیت ها در استان خراسان جنوبی قابل اجرا و اقتصادی است.

 

وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی به عنوان یکی از چهار استان پایلوت و فعالیت‌های تجاری پرورش ماهی تیلاپیا در کشور تعریف شده است، گفت: این مزیت نسبی را سازمان محیط زیست در چار استان کشور موافقت کرده است و ظرفیت بالقوه برای این فعالیت منحصر به فرد در استان فراهم است و برای سایر فعالیت‌های شیلاتی هم استام مستعد است و هیچ محدودیتی از دیدگاه ما وجود ندارد.

 

وی افزود: پرورش ماهی تیلاپیا به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی در کشور دیر آغاز شده اما خوشبختانه اکنون در حال اجرا است و مشکل فنی وجود ندارد اما از تولید برنامه هنوز عقب هستیم.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه در چهل سالگی انقلاب میزان تولیدات شیلاتی نسبت به سال 1357 در سطح کشور 40 برابر شده است، عنوان کرد: عمده این فعالیتی که در کشور صورت گرفته امروز دانش آن بومی و تربیت نیروی انسانی آن در کشور انجام شده است.

 

خون میرزایی بیان داشت: افق پیش رو برای فعالیت‌های شیلاتی در سال جاری و افق  1400 بسیار بهتر از اقداماتی است که تاکنون انجام شده است و ما در تولید برخی فعالیت‌های شیلاتی  از جمله پرورش ماهی قزل آلا سردآبی در آب شیرین در رتبه اول جهان هستیم.

 

به گفته وی ایران برخی فعالیت های از جمله پرورش تیلاپیا در سالهای اخیر آغاز شده و در صید فرا ساحل در غرب اقیانوس هند ناوگان ایران رتبه اول منطقه را دارد و افق جدید پیش روی فعالیت‌های شیلاتی باز شده است و در سال جاری و چشم انداز 1400 از آنچه برنامه برای ما تکلیف کرده فراتر رفته‌ایم.

 

تیلاپیا متعلق به‌ گونه‌ خاصی از ماهی‌های آب‌های شیرین است و از اعضای خانواده سیکلید ماهیان (cichlid) به ‌شمار می‌رود. تیلا‌پیا یک ماهی پرورشی بسیار ایده‌آل است، زیرا به مراقبت زیاد نیاز ندارد، سریع رشد می‌کند و رژیم‌غذایی آن از سبزی های ارزان ‌قیمت تأمین می‌شود. همین ویژگی‌های تیلا‌پیا سبب شده است این محصول، غذایی کاملا مقرون‌ به ‌صرفه باشد و به‌ راحتی با سایر غذاهای دریایی رقابت کند.

نظر شما