شناسهٔ خبر: 33642210 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خراسان‌جنوبی پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا در کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه خراسان‌جنوبی به عنوان یکی از چهار استان پایلوت و فعالیت‌های تجاری پرورش ماهی تیلاپیا در کشور تعریف شده، گفت: ظرفیت بالقوه برای این فعالیت منحصر به فرد در این استان فراهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نبی‌الله خون‌میرزایی پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه صید ماهی شوکت‌آباد در خراسان‌جنوبی، با اشاره به تنوع اقیم خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: این استان به عنوان یکی از چهار استان پایلوت و فعالیت‌های تجاری پرورش ماهی تیلاپیا در کشور تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه این مزیت نسبی را سازمان محیط زیست در چهار استان کشور موافقت کرده است، بیان داشت: ظرفیت بالقوه برای این فعالیت منحصربفرد در استان خراسان‌جنوبی فراهم و همچنین برای سایر فعالیت‌های شیلاتی این استان مستعد و هیچ محدودیتی از دیدگاه ما وجود ندارد.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه متناسب با هر زمانی از دما و شوری آب گونه‌های مختلفی از آبزیان را  می‌توان در استان خراسان‌جنوبی پرورش داد، تبیین کرد: فعالیت‌های شیلاتی امروز در تلفیق با سایر فعالیت‌ها از جمله گردشگری، باغبانی و زراعی قابل تعریف و هر جایی ظرفیت آبی باشد این امر انجام می‌شود.

خون‌میرزایی با بیان اینکه فعالیت‌های تلفیقی شیلاتی با سایر فعالیت‌ها در استان خراسان‌جنوبی قابل اجرا است، مطرح کرد: در چهل سالگی انقلاب اسلامی میزان تولیدات شیلاتی نسبت به سال 1357 در سطح کشور 40 برابر شده که عمده این فعالیت منحصر به فرد محصول دانش بومی و تربیت نیروی انسانی است.

وی با اشاره به اینکه امروز دانش شیلاتی در کشور به روز شده و ارتقا یافته است، مطرح کرد: خراسان‌جنوبی با داشتن شرایط اقلیمی متناسب و شوری آب متفاومت، شرایط پرورش گونه‌های مختلف آبزی را دارا است و اگر محل نگهداری و پرورش آبزی فراهم شود به یکی از قطب‌های پرورش آبزیان تبدیل خواهد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در کشور ایران برخی فعالیت‌ها از جمله پرورش تیلاپیا در سال‌های اخیر آغاز و در صید فراساحل در غرب اقیانوس هند ناوگان ایران رتبه اول منطقه را دارد و افق جدید پیش روی فعالیت‌های شیلاتی باز شده است.

خون‌میرزایی اعلام کرد: افق پیش رو برای فعالیت‌های شیلاتی در سال جاری و افق 1400 بسیار بهتر از اقداماتی است که تاکنون انجام شده و ما در تولید برخی فعالیت‌های شیلاتی از جمله پرورش ماهی قزل‌آلا سردآبی در آب شیرین در رتبه اول جهان هستیم.

انتهای پیام/69039/ج/ر

نظر شما