شناسهٔ خبر: 33551542 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر دانمارک: به زودی اولین ارتباطات از طریق «اینستکس» برقرار می‌شود

سفیر دانمارک در نشست با جمعی از تجار و تولید‌کنندگان و مدیران استان کرمانشاه گفت: قرار شد مکانیزم «اینستکس»جهت نقل‌ و انتقالات مالی در زمینه مواد غذایی و دارویی در سوئیس برقرار شود.

صاحب‌خبر -

سفیر دانمارک در نشست با جمعی از تجار و تولید‌کنندگان و مدیران استان کرمانشاه که ظهر امروز در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزارشد، با اشاره به توجه اروپا به نگرانی ایران در مورد «اینستکس» اظهار داشت: از مقامات عالی‌رتبه اروپایی شنیده‌ام که اینستکس نه تنها برای ایران بلکه برای اروپا نیز مهم است و مطمئن هستم به زودی اولین ارتباطات از این طریق برقرار خواهد شد.

وی افزود: در صحبت با سفیر سوئیس قرار شد مکانیزم جهت نقل‌ و انتقالات مالی در زمینه مواد غذایی و دارویی در سوئیس برقرار شود.

«دنی عنان» با بیان اینکه بعد از برجام بسیاری از شرکت‌های دانمارکی به ایران آمدند، گفت: بسیاری از این شرکت‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام ایران را ترک کردند؛ اما علیرغم تحریم‌ها هنوز تعدادی از شرکت‌های دانمارکی فعال در زمینه مواد غذایی در ایران حضور دارند و با شرکت‌های لبنی ایرانی ارتباطات خوبی دارند.

سفیر دانمارک ادامه داد: به شرکت‌های دانمارکی توصیه کرده‌ام ارتباطشان با شرکت‌های ایرانی را حفظ کنند. بدانید بسیاری از شرکت‌های دانمارکی بی‌صبرانه منتظر بازگشت به بازار ایران هستند.

وی با اشاره به سفرهای متعدد خوبش به استان‌های مختلف ایران، علاوه بر تهران سایر شهرهای ایران را نیز در روابط مهم دانست و اظهار امیدواری کرد شاهد رفت و آمد مجدد تجار ایرانی و دانمارکی باشیم و بتوانیم ارتباطات تجاری خوبی بین دو کشور برقرار کنیم.

دنی عنان با بیان اینکه بازار ایران پتانسیل بالایی دارد و همچنین اینکه ایران به غیر از نفت و گاز صنایع مختلف دیگری نیز دارد، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم شنیده‌اید یا نه، در دانمارک به ایران آلمان خاورمیانه می‌گویند.و برآورد یکی از مؤسسات اقتصادی این بود که بین سال‌های 2015 تا 2022 ایران یکی از سریعترین رشدهای اقتصادی خاورمیانه یعنی رشد بالای 5درصدی را خواهد داشت.

سفیر دانمارک با اعلام اینکه بین سال‌های 2015 و 2017 روابط تجاری ایران و دانمارک دو برابر شد، تصریح کرد: تخمین ما این بود اگر این روال ادامه می‌یافت ایران بزرگترین مرکز صادرات ما بعد از ترکیه می‌شد. ولی متأسفانه در سال 2019 صادرات دانمارک به ایران 29درصد کاهش یافته است. البته صادرات سایر کشورهای اروپایی به ایران بسیار بیشتر از این میزان کاهش داشته است.

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: نقطه قوت صنایع دانمارکی در بخش صنایع غذایی و دارویی است و خیلی خوشحالم شرکت‌های دانمارکی تجربه خرید از فرش‌های تولیدی استان کرمانشاه را داشته‌اند.

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در بخش دیگری از این نشست با اشاره به روابط دیرینه اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی، اظهار کرد: بعد از برجام شاهد علاقه و موج استقبال کشورهای اروپای برای سرمایه‌گذاری در ایران بودیم ولی بعد از خروج آمریکا از برجام می‌بینیم ارتباطات ما رو به افول رفته است.

وی افزود: یکی از انتظارات ما پایبندی کشورهای اروپایی بر تعهداتشان در برجام است. این معاهده بر قضاوت تاریخی ما در آینده نسبت به اروپا بسیار حیاتی است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس آمارها ما روابط گسترده اقتصادی با دانمارک نداریم و سطح روابط 200 میلیون دلاری کنونی با توجه به تکنولوژی پیشرفته دانمارک و اقتصاد گسترده ایران قابل قبول نیست.

کاشفی با بیان اینکه دو کشور در حوزه‌هایی چون کشاورزی و گردشگری می‌توانند روابط گسترده‌ای داشته باشند، گفت: ما منتظریم بعد از سفر جنابعالی به استان در این حوزه‌ها روابط خوبی برقرار شود.

گفتنی است در این نشست  بخشی از ظرفیت‌ها و توانایی‌ها و نیز اطلاعاتی در مورد استان به اطلاع سفیر دانمارک رسانده شد و حاضرین در جلسه پیشنهاداتی جهت تسهیل روابط و رفع برخی موانع موجود ارائه دادند.

انتهای پیام/ح

نظر شما