شناسهٔ خبر: 33532099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست علنی نوبت عصرامروز مجلس؛

مشخص شدن وظایف وزارت ورزش در حوزه جوانان

نمایندگان مجلس وظایف وزارت ورزش و جوانان را در حوزه جوانان مشخص کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، بند‌های (پ) و (ت) ماده ۴ این لایحه را که درخصوص وظایف وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان بود را تصویب کردند.

براساس بند (پ) ماده ۴ لایحه مذکور؛ وظایف وزارت در حوزه جوانان
۱- ساماندهی امور جوانان با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و پیگیری نظارت بر اجرای آن.
۲- پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی جوانان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان
۳- پایش و پژوهش مستمر وضعیت امور جوانان بر اساس شاخص‌های مصوب مراجع ذیربط
۴- حمایت از برنامه‌های پژوهشی مرتبط با امور جوانان و تعامل با مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
۵- صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم نهاد جوانان و نظارت بر عملکرد آن‌ها
۶- صدور مجوز تأسیس و فعالیت خانه‌های جوانان و تعیین ضوابط، استاندارد‌ها و نظارت بر فعالیت آن‌ها
۷- عضویت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین المللی مرتبط با جوانان با رعایت قوانین و مقررات و هماهنگی وزارت امور خارجه
۸- بسترسازی به منظور سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهاد‌های غیردولتی در حوزه‌های مرتبط با امور جوانان
براساس بند (ت) ماده ۴ لایحه مذکور؛ اختیارات وزارت در حوزه جوانان
۱- حمایت از تدوین و اجرای برنامه‌های مرتبط با امور جوانان
۲- سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های بین المللی داخلی و خارجی در حوزه جوانان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و نمایندگی دولت در سازمان‌ها و مجامع بین المللی مرتبط با جوانان.
۳- پیش بینی تسهیلات و تمهیدات لازم برای تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مرتبط با امور جوانان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در حوزه جوانان
۴- حمایت از ایجاد و اداره خانه‌های جوانان.
 
وزارت ورزش مکلف به ارائه گزارش عملکرد سالانه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان شد
 
نمایندگان مجلس وزارت ورزش را مکلف کردند گزارش عملکرد سالانه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان را با ذکر منابع و مصارف مربوط به دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی با ماده ۶ لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۶ آمده است: به منظور تکریم و حمایت از قهرمانان، پیشکسوتان، نابینایان وناشنوایان و جانبازان و معلولان ورزشی دارای عناوین قهرمانی، المپیک و پارالمپیک، جهانی، آسیایی، پاراآسیایی و ملی غیرشاغل و فاقد درآمد مستمر و مشخص، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور به عنوان نهاد عمومی غیردولتی با شخصیت مستقل وابسته به وزارت با استفاده از منابع و امکانات موجود ادامه فعالیت می‌دهد، اصلاح شرایط و مقررات فعالیت، وظایف و اختیارات و ترکیب هیأت امناء و هیأت عامل موجود در اساسنامه ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
وزارت مکلف است گزارش عملکرد سالانه صندوق را با ذکر منابع و مصارف مربوط به دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
همچنین در ادامه نمایندگان با ماده ۷ لایحه مذکور با ۱۴۰ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۷ این لایحه آمده است: وزارت مکلف است ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجراءشدن این قانون ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی وزارت را در چارچوب این قانون و قانون مدیریت خدمات کشوری تهیه کند و به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برساند.
همچنین در ادامه نمایندگان با ماده ۸ لایحه مذکور با ۱۴۶ رأی موافق، یک رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۸ این لایحه آمده است: آیین‌نامه اجرائی این قانون ظرف مدت شش‌ماه پس از لازم‌الاجراءشدن آن توسط وزارت تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
همچنین در ادامه نمایندگان با ماده ۹ لایحه مذکور با ۱۴۵ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده ۹ این لایحه آمده است: از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون، قانون تأسیس سازمان تربیت بدنی ایران مصوب ۱۳۵۰ لغو می‌شود.
یادآور می‌شود نمایندگان ماده (۵) لایحه مذکور را در راستای اصلاح و عملیاتی شدن به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.

وظیفه وزارت ورزش در مناسب‌سازی اماکن ورزشی برای بانوان

نمایندگان مجلس وزارت ورزش و جوانان را موظف به مناسب‌سازی اماکن و فضا‌های ورزشی برای بهره‌برداری و حضور بانوان کردند. نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان با اصل ماده (۴) و بند (الف) این لایحه با ۱۴۹ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده (۴) و بند (الف) این لایحه به شرح زیر است:
وزارت به عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیارات زیر را در تحقق مفاد ماده (۳) این قانون عهده دار بوده و کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری و بخش‌های غیردولتی با رعایت کلیه قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت در زمینه‌های ذیل می‌باشند:
الف - وظایف وزارت در حوزه ورزش:
۱- اقدام در جهت بهره مندی اقشار مختلف جامعه از برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی به منظور اجرای تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح
۲- تهیه و تدوین برنامه‌های میان مدت و سالانه ورزش کشور با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها و اتخاذ سیاست‌ها و خط مشی‌های اجرائی مربوطه.
۳- استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی و بهره مندی از دانش فنی و کاربردی حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی موجود کشور به منظور ارتقای علمی ورزش
۴- ترویج ارزش‌های فرهنگی - اخلاقی، انقلابی، منش پهلوانی در ورزش
۵- سیاستگذاری، ساماندهی و تسهیل مشارکت، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی به منظور توسعه ورزش کشور
۶- تعیین چهارچوب‌ها و ضوابط فعالیت‌های ورزشی و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها
۷- کشف، پرورش و حمایت از استعداد‌ها در ورزش
۸- مناسب سازی اماکن و فضا‌های ورزشی جهت بهره برداری و حضور بانوان و خانواده‌ها و معلولان
۹- تسهیل دسترسی مردم برای تماشای مسابقات ورزشی مهم بین المللی و ملی در مکان‌های عمومی و محیط‌های ورزشی روستایی و شهری کشور
۱۰- نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های ورزشی کلیه دستگاه‌های اجرائی و بخش‌های غیر دولتی و ارزیابی عملکرد آن‌ها و ارائه گزارش به مراجع ذیربط
۱۱- صدور و لغو مجوز فعالیت رشته و سبک‌های ورزشی در قالب فدراسیون ها، انجمن ها، کمیته‌ها و سایر تشکل‌های مربوط
تبصره ۴- وزارت مکلف است به منظور تأمین و تجهیز امکانات مورد نیاز رشته‌های ورزش تیراندازی از قبیل اسلحه و مهمات ورزشی از تولیدات داخلی استفاده نماید. در صورت عدم امکان تأمین از داخل کشور، وزارت مجاز است نسبت به تأمین و واردات تجهیزات مربوطه با تأیید و نظارت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در کلیه مراحل ثبت سفارش تا ترخیص، در مبادی ورودی کشور اقدام کند.
دستورالعمل اجرائی این تبصره با رعایت قوانین و مقررات مربوطه توسط وزارت تهیه و به امضای مشترک وزیران دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و ورزش و جوانان ابلاغ می‌شود.
۱۲- صدور و لغو پروانه تأسیس و فعالیت اتحادیه باشگاه‌های ورزشی، باشگاهها، اماکن و مراکز ارائه دهنده خدمات ورزشی و تندرستی پس از بررسی صلاحیت‌های عمومی، اخلاقی، علمی و حرفه‌ای و نظارت بر فعالیت آن‌ها
تبصره- فعالیت‌های رسمی درس تربیت بدنی مدارس به جز فعالیت باشگاه‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش از شمول این بند مستثنی هستند.
۱۳- حمایت، نظارت و هماهنگ سازی فعالیت‌های کلیه نهاد‌های ورزشی اعم از کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون ها، انجمن ها، هیأت‌ها و کمیته‌های ورزشی به منظور حسن اجرای وظایف
۱۴- توسعه ارتباطات و حمایت از حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع ورزشی بین المللی و عضویت یا نمایندگی در سازمان‌ها و مجامع بین المللی ورزشی با هماهنگی و همکاری وزارت امور خارجه.
۱۵ - تهیه طرح آمایش سرزمینی ورزش کشور توسط وزارت حداکثر شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون مورد نیاز توسعه ورزش در سطح کشور
۱۶- تأمین متناسب و متوازن زیر ساخت ها، امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز توسعه ورزش در سطح کشور
۱۷- تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به اعزام ورزشکاران و مربیان به خارج از کشور و همچنین ورود ورزشکاران، مربیان و تیم‌های ورزشی خارجی به داخل کشور و نظارت بر حسن اجرای آن
۱۸- احیاء و تقویت ورزش‌های ملی و روستایی و بازی‌های بومی محلی و توسعه زیرساخت‌های آن و تلاش برای ارتقاء و ترویج جهانی آن‌ها با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط
۱۹- ارتقاء و تقویت جایگاه ورزش قهرمانی کشور در عرصه‌های جهانی و بین المللی
۲۰- ایجاد فرصت‌های مناسب و عادلانه برای گسترش ورزش بانوان و معلولان
۲۱- تهیه و ارائه استاندارد‌ها و معیار‌های تخصصی مربوط به احداث و بهره برداری از اماکن و تجهیزات ورزشی در کشور و نظارت بر حسن اجرای آن
۲۲- ایجاد، نگهداری، بهره برداری و تجهیز اماکن ورزشی
۲۳- تعیین و ابلاغ تعرفه و قیمت ارائه خدمات ورزشی و تندرستی و هزینه صدور پروانه باشگاه و مجوز احداث ورزشگاه توسط وزارت به صورت سالانه و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها
۲۴- همکاری و هماهنگی با بخش گردشگری و محیط زیست در بهره گیری از ظرفیت‌های ورزشی کشور
۲۵- فراهم نمودن بستر و امکانات لازم جهت ورزش همگانی با رویکرد ورزش آسان، ارزان و در دسترس برای عموم مردم
بر اساس این گزارش نمایندگان در بررسی ماده (۴) لایحه مذکور با حذف تبصره (۱) و (۲) و (۳) جزء (۱۱) بند الف با ۱۳۵ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
شایان ذکر است نمایندگان با الحاق کلمه "معلولان" به جزء (۸) و (۲۰) بند (الف) ماده (۴) این لایحه با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
 
وزارت ورزش موظف به کسب درآمد پایدار از تبلیغات رسانه‌ای شد
 
نمایندگان خانه ملت، وزارت ورزش را موظف به کسب درآمد پایدار از محل تبلیغات رسانه‌ای و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در عرصه ورزش کردند.  نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، بند (ب) ماده ۴ این لایحه را درخصوص "اختیارات وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش" با ۱۴۹ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند. بنابر این گزارش در بند (ب) ماده ۴ لایحه مذکور آمده است؛ اختیارات وزارت در حوزه ورزش:
۱- حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه تربیت بدنی و ورزش کشور
۲- کسب درآمد‌های پایدار از محل تبلیغات رسانه‌ای و محیطی ناشی از پخش مسابقات ورزشی و فروش بلیط برای فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی.
۳- واریز عواید حاصل از بهره برداری و اجاره مجموعه ها، اماکن و اراضی متعلق به وزارت و سایر درآمد‌های ناشی از قوانین و مقررات مصوب مربوطه، به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور و تحقیق معادل وجوه واریزی به وزارت در قالب بودجه‌های سنواتی طی ردیف اختصاصی جهت تحقق اهداف و وظایف محوله در این قانون
۴- بهره برداری از اراضی و فضا‌های مورد نیاز وزارت برای امور ورزشی در سطح خشکی، آبی و هوایی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه
۵ - پیش بینی تسهیلات و به کارگیری تمهیدات لازم جهت تشویق و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی با هدف توسعه مشارکت مردمی و گسترش نهضت داوطلبانه در حوزه ورزش در اداره اماکن ورزشی خیرساز
۶- بهره مندی از ظرفیت خیرین ورزش یار و تسهیل شرایط مشارکت آنان
۷- کمک به تأمین هزینه‌های برگزاری مسابقات و مراسم و رویداد‌های ورزشی و اعطای جوایز و کمک به قهرمانان، فدراسیونها، انجمن ها، هیأت‌های ورزشی و باشگاه‌های فعال در زمینه‌های مختلف ورزشی به جز ورزش حرفه‌ای مصوبات هیأت وزیران از محل اعتبارات بودجه کل کشور و درآمد‌های اختصاصی، در چهارچوب
۸- تسهیل فعالیت دانش آموختگان علوم ورزشی در مراکز و باشگاه‌های ورزشی برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه و نظارت مستمر بر آن.

نظر شما