شناسهٔ خبر: 33509765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کم‌کاری نظام بانکی از تکلیف مجلس در پرداخت سهم ۴۰ درصدی تسهیلات به صنایع/ ۵۴ واحد صنعتی راکد در گیلان احیا می‌شود

گرچه نظام بانکی از تکلیف مجلس در پرداخت سهم ۴۰ درصدی خود از تسهیلات به صنایع کم‌کاری کرده اما بااین‌حال قرار است ۵۴ واحد راکد گیلان با تسهیلات رونق تولید مجدداً به صنعت برگردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هشتم خردادماه امسال بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تبریز از فرصت ۱۵ روزه به استانداران سخن گفت و از نمایندگان عالی دولت در استان‌ها خواست تا از یک‌سو نیازهای واحدهای تولیدی به قطعات و مواد اولیه وارداتی و از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و کارخانه‌های برتر هر استان را شناسایی و به وزارت کشور اعلام کنند.

بابک دین‌پرست سیاستی را دنبال می‌کرد که استانداران پس از شناسایی نیازها و توانمندی‌ها، نمایشگاهی را در دو بخش باهدف شناسایی حلقه‌های وابستگی تولید به خارج از کشور و همچنین استفاده از توانمندی‌های بی‌نظیر ‎‎‎کشور برای رفع آن‌ها دایر کنند.

عزم جدی صمت در احیای مجدد 54 واحد صنعتی در گیلان

در راستای احیا واحدهای صنعتی متوقف گیلان، تسهیل و رونق تولید آن‌ها، روز گذشته جلسه‌ای با حضور معاونین وزارت صمت در رودسر پس از بازدید از چند شرکت تولیدی و صنعتی تشکیل شد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یک هزار و ۳۴۳ واحد از این تعداد داخل شهرک‌های صنعتی و بقیه نیز در بیرون از این شهرک‌ها قرار دارند، اظهار کرد: شناسایی این واحدها توسط مدیران شهرک‌های صنعتی و سازمان‌های معدن، صنعت و تجارت استان‌ها انجام می‌شود.

فرشاد مقیمی با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای راه‌اندازی دوباره واحدهایی که تولید آن‌ها متوقف‌شده پیش‌بینی‌شده، افزود: هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات پیش‌بینی نکرده‌ایم بلکه با تأمین مالی بانک‌ها می‌توانیم تکلیفی که مقام معظم رهبری برای رونق تولید داخلی تعیین کرده‌اند را محقق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی و رونق تولید یک هزار و ۵۲۱ تعرفه وارداتی که از قبل در کشور وجود داشت، ممنوع شده، گفت: یک هزار و ۳۴۳ تعرفه نیز ثبت سفارشی برای آن انجام نمی‌گیرد و درمجموع پنج هزار و ۷۰۰ تعرفه در حوزه تولید است که ۵۰ درصد ثبت سفارش‌ها و تعرفه‌هایی که قبلاً از خارج کشور تأمین می‌شدند هم‌اکنون عملاً یا ممنوع هستند و یا ثبت سفارش نداریم مگر اینکه با شرایط و ادله خیلی خاص وارد شوند.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اذعان به اینکه باید بتوانیم از توان داخلی واحدهای داخلی برای اقتصادی شدن تولید استفاده شود، تصریح کرد: هیچ محدودیتی در ارتباط با واحدهای کوچک و بزرگ وجود ندارد و به همه این واحدها به‌عنوان مجموعه اقتصادی نیازمند توجه، رسیدگی می‌شود و این از مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود.

مقیمی با بیان‌ اینکه ۵۴ واحد از دو هزار واحد صنعتی راکد کشور سهم استان گیلان است، خاطرنشان کرد: باید این واحدهای راکد برای رفع مشکل در قالب طرح تعریف شوند و مسئول داشته باشند و در زمان‌بندی‌های مشخص راه‌اندازی شوند.

کم‌کاری نظام بانکی از تکلیف مجلس در پرداخت سهم ۴۰ درصدی تسهیلات به صنایع

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در کارگروه مذکور با بیان اینکه امروز در شرایط خاصی قرار داریم و باید وضعیت واحدهای تولیدی پایش شوند، اظهار کرد: دولت باید بتواند از واحدهای صنعتی راکد حمایت کند تا از تعطیل شدن واحدها جلوگیری شود.

محسن صالحی نیا با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در راستای تسهیل و رونق تولید واحدهای صنعتی افزود: هنوز نظام بانکی در پرداخت تسهیلات بخش صنعت به ۴۰ درصد سهمی که قانون‌گذار تعیین کرده، اقدام نکرده، درصورتی‌که اگر تسهیلات بیشتری توسط بانک‌ها پرداخت شود، واحدهای تولیدی بیشتری از این تسهیلات بهره‌مند شده و از رکود خارج خواهند شد.

نزول ۱۰ پله‌ای پرداخت تسهیلات رونق تولید در گیلان طی امسال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه گیلان در پرداخت تسهیلات رونق تولید رتبه ۱۷ کشور را دارا است، اطهار کرد: گیلان در تسهیلات رونق تولید و درمجموع پرداختی‌ها رتبه ۱۷ را دارد درحالی‌که در سال گذشته رتبه هفت کشور را داشته و این رتبه بیانگر ناهماهنگی برخی نهادهای مرتبط با بخش صنعت و خدمات است.

فرهاد دلق‌پوش منابع تخصیصی تسهیلات را حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای رونق تولید در گیلان برشمرد و افزود: از این مبلغ تاکنون ۵۰۹ میلیارد تومان پرداخت شده و ۴۰۵ میلیارد تومان نیز به بانک‌ها معرفی‌شده و در دست اقدام است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات در قالب تبصره ۱۸، بیان کرد: تاکنون ۳۷۳ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره 18 جهت پرداخت به واحدهای تولیدی استان اختصاص‌یافته و 18 میلیارد تومان دیگر نیز از منابع یارانه‌ای بدین منظور پیش‌بینی‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تأکید بر لزوم حمایت از صنایع نساجی و سلولزی در استان گیلان تصریح کرد: با توجه به تأسیسات ایجادشده قبلی در صنعت نساجی و ریسندگی، نیازمند احیاء مجدد آن‌ها با تأمین مواد اولیه و نوسازی ماشین‌آلات هستیم و در صنعت سلولزی نیز با تصویب واردات چوب با پوست و حتی حذف عوارض واردات از بخش چوب و تقویت این صنعت تا حد زیادی می‌توانیم در شکست تحریم‌ها موفق‌تر عمل کنیم.

پرهیز متولیان احیاگر صنعت از جلسات تشریفاتی و بدون ضمانت

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه اشتغال جوانان مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها است، اظهار کرد: باید در زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان فکری اساسی شود.

اسدالله عباسی با بیان اینکه صرف پرداختن به مقوله اشتغال بدون در نظر گرفتن بیمه افراد اقدامی زودگذر و بدون پشتوانه شغلی است، افزود: هرگونه اشتغال پایدار باید در راستای بیمه شدن فرد شاغل در واحدهای صنعتی و تولیدی انجام شده تا آینده شغلی افراد تضمین شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری‌ها و خروجی‌های جلسات تسهیل و رونق تولید را حائز اهمیت برشمرد ک گفت: مسؤولان استان باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه به‌طور عملیاتی و کاربردی مشکلات را بررسی و به‌طورجدی نسبت به رفع موانع اقدام کنند به‌طوری‌که صرفاً جلسات نباید جنبه تشریفاتی و شعاری داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با انتقاد از نبود نظارت در عملکرد سازمان‌های متولی احیا صنایع متوقف‌شده، تصریح کرد: باید برای رفع مشکلات و موانع تولید مدیریت واحد حاکم باشد و نباید ادارات و سازمان‌ها به‌طور جزیره‌ای و جدای از هم عمل کنند.

انتهای پیام/3389

نظر شما