شناسهٔ خبر: 33502602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون وزارت صمت خبر داد:

۲ هزار واحد صنعتی در کشور احیا می شود

مقیمی از هدف‌گذاری برای احیای ۲ هزار واحد صنعتی در کشور خبر داد و گفت: سهم گیلان از این میزان ۵۴ واحد صنعتی راکد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رودسر، «فرشاد مقیمی» در جریان سفر به رودسر و بازدید از واحدهای صنعتی این شهرستان اظهارکرد: برای احیاء و بازسازی ۲ هزار واحد صنعتی در کشور هدف‌گذاری شده است.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۴۳ واحد از این تعداد داخل شهرک‌های صنعتی و بقیه نیز در بیرون از این شهرک‌ها قرار دارند، افزود: شناسایی این واحدها توسط مدیران شهرک‌های صنعتی و سازمان‌های معدن، صنعت و تجارت استان‌ها انجام می‌شود.

 

وی تصریح‌کرد: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ برای راه‌اندازی مجدد واحدهایی که تولید آنها متوقف شده پیش‌بینی شده است که بر اساس آن واحدهای استانی برآورد می‌کنند.

 

مقیمی گفت: هیچ محدودیتی هم در پرداخت تسهیلات پیش‌بینی نکرده‌ایم که با تامین مالی بانک‌ها می‌توانیم تکلیفی که رهبر معظم انقلاب برای رونق تولید داخلی تعیین کرده‌اند را محقق کنیم.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به منظور حمایت از تولیدات داخلی و رونق تولید یک‌هزار و ۵۲۱ تعرفه وارداتی که از قبل در کشوروجود داشت هم‌اکنون ممنوع شده است و یک‌هزار و۳۴۳ تعرفه هم داریم که ثبت سفارشی برای آن انجام نمی‌گیرد که در مجموع  پنج هزار و۷۰۰ تعرفه در حوزه تولید است که ۵۰ درصد ثبت سفارش‌ها و تعرفه‌هایی که قبلا از خارج کشور تامین می‌شدند هم اکنون عملا ممنوع هستند و یا ثبت سفارش نداریم مگر با شرایط و ادله خیلی خاص وارد شوند.

 

وی خاطرنشان‌کرد: واردات کل محصولاتی که می‌توانند در داخل تولید شوند و نیازهای داخل کشور را تامین کنند ممنوع شده است.

 

مقیمی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر واحدهای صنعتی داخلی، اظهارکرد: ضریب همبستگی تحریم‌های کشور ضریبی منفی است و هرچه فشار تحریم‌ها را زیادکنند،توانمندی داخلی بیشتر می‌تواند نمود پیدا کند و همچنان که برخی اتفاق‌های خوبی در تحریم‌های گذشته افتاد در این تحریم‌ها برنامه‌هایی در حال اجرایی شدن است که نتیجه آنها در آینده دیده خواهد شد.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دشمنان هدف‌گذاری کرده بودند که صنعت کشور را در بهمن ماه سال گذشته کاملاً فلج کنند و حال می‌بینیم که این اتفاق نیفتاد و حتماً با پیگیری‌ها وهمکاری واحدهای صنعتی، مشکل این واحدها رفع می‌شود و به برکت وجود و هدایت‌های رهبری انقلاب از این مراحل سخت نیز گذر خواهیم کرد.

 

وی تصریح‌کرد: شناسایی و گزارش واحدهای صنعتی متوقف شده به عهده سازمان صنعت استان‌ها سپرده شده است.

 

مقیمی اضافه‌کرد: کنترل و نظارت و پایش مصوبات کارگروه رفع موانع و رونق تولید عمده‌ترین مسئله کارگروه رونق تولید است و به اعتقاد بنده هر نهاد و فردی که در مقابل اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع و رونق تولید بایستد در واقع با دستور مقام معظم رهبری در خصوص روند تولید مخالفت کرده است.

 

وی بیان‌کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریمی قرارگرفته‌ایم و ارز گران شده است و کشور با محدودیت‌های بین المللی مواجه شده، باید بتوانیم از توان داخلی واحدهای داخلی برای اقتصادی شدن تولید استفاده کنیم.

 

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: هیچ محدودیتی در ارتباط با واحدهای کوچک و بزرگ وجود ندارد و به همه این واحدها به عنوان مجموعه اقتصادی نیازمند توجه رسیدگی می‌شود و این از مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود.

 

وی افزود: ۵۴ واحد از این ۲ هزار واحد راکد سهم استان گیلان است که باید برای رفع مشکل در قالب طرح تعریف شوند و مسئول داشته باشند و این واحدها درزمان بندی‌های مشخص راه‌اندازی شود

 

مقیمی گفت: امروز در شرایط خاصی قرار داریم و باید وضعیت واحدهای تولیدی پایش شوند تا دولت بتواند از آنها حمایت کند و با کمک وزارتخانه فروش محصولات واحدها تضمین داده می‌شود و از تعطیل شدن واحدها جلوگیری خواهدشد.

 

 

نظر شما