شناسهٔ خبر: 33509006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آنچه در نخستین نشست سراسری کارآموزان آزمون وکالت ۹۶ گذشت

تهران- ایرنا- پذیرفته شدگان در آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۶، عصر یکشنبه در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گردهم آمدند تا درباره شیوه اجرای آیین نامه های جدید کارآموزی هم اندیشی کنند و همچنین، نمایندگان خود را انتخاب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، قوه قضاییه در سال ۱۳۸۰ اجازه یافت مطابق قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق و ایجاد موسسات حقوقی و نیز سایر رشته‌های کارشناسی را تایید کند. از این رو، سنگ بنای «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» نهاده شد.

این مرکز بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب رییس قوه قضاییه در زمینه ارایه خدمات مشاوره حقوقی و وکالت فعالیت می‌کند و به موجب قانون حمایت خانواده و آیین‌نامه آن، صلاحیت بیشتری در بخش مشاوره خانواده پیدا کرد.

یکی از وظایف این مرکز، اعطای مجوز کارآموزی مشاوره حقوقی، وکالت، کارشناسی و تعیین حوزه‌های قضایی محل خدمت آنان و اعطای پروانه‌های مشاوره حقوقی و وکالت پایه ۲،۱ و پروانه کارشناسی و تایید صلاحیت پس از بررسی مرکز است.

البته آنگونه که «مرتضی شهبازی نیا» رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، هجدهم اردیبهشت ماه امسال در یک نشست خبری اعلام کرد تلاش‌هایی برای ادغام مرکز مشاوران و کانون وکلا جریان دارد.

شهبازی نیا آن زمان گفت: کانون‌های وکلا وجود مرکز موازی را خلاف صلاح مردم و خلاف حقوق دفاعی مردم می‌داند و دنبال حل این موضوع است.

به گفته وی، اینکه یک نهاد حاکمیتی پروانه وکالت صادر کند با استقلال نهاد وکالت و حقوق دفاعی مردم تعارض دارد و بعد از اتمام دوره پنج ساله ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه، کانون‌های وکلا اعلام کردضرورتی ندارد این نهاد موازی، به این شکل ادامه پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس از تدوین طرحی خبر داد که بر اساس آن، کسانی که در دوره قانون ماده ۱۸۷ برنامه سوم پروانه دریافت کرده‌اند به کانون‌های وکلا ملحق می‌شوند و دیگر افراد باید آموزش‌های مورد نیاز را ببینند.
یکی از دلایل برگزاری نشست امروز (یکشنبه) برای آشنایی کارآموزان وکالت ورودی سال ۱۳۹۶ با تغییرات ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه بود.
این ماده که به شیوه کارآموزی کارآموزان وکالت مرتبط می‌شود، بیست و نهم بهمن ۱۳۹۷ از سوی رییس وقت قوه قضاییه تصویب شد.

برنامه‌های جدید مرکز وکلا برای ایجاد تشکیلات استانی و تجمیع قوانین قضایی
بررسی مسائل فنی و اتوماسیون اداری از برنامه‌های پیش بینی شده در همایش امروز بود.
همچنین دادستان انتظامی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده برخی نکات قضایی و تخلفات رایج کارآموزان را یادآوری کرد.
«مجید یادگاری» از تشکیل دادسرای انتظامی و دادگاه بدوی در استان‌ها با مشارکت مرکز وکلا خبر داد و ترکیب اعضای هر یک را تشریح کرد.
وی همچنین اعلام کرد: با توجه به وجود قوانین، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد از سال ۱۳۱۰ تاکنون از تشتت قوانین رنج می بریم.
به گفته یادگاری، کارگروهی برای جمع آوری و تدوین همه این مقررات در مرکز وکلا تشکیل شده است.
«علی بهادری جهرمی» رییس این مرکز، نیز جزییات ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم را تشریح کرد و به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

برگزاری انتخابات نمایندگان کارآموزان

برگزاری انتخابات نمایندگان کارآموزان دومین دستور همایش عصر یکشنبه بود.

آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۶، سوم آذرماه آن سال به طور همزمان در ۲۴ شهرستان برگزار شد که تحت تاثیر زلزله کرمانشاه قرار داشت.

آن زمان برگزاری آزمون برای داوطلبان استان کرمانشاه نیز به زمان دیگری موکول و برای داوطلبان استان ایلام مدت زمان بیشتری برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شد.

در آزمون وکالت سال ۱۳۹۶، ۷۶ هزار و ۲۱۱ نفر شرکت کردند که از این ۳۵ هزار و ۴۹۹ نفر زن و ۴۰ هزار و ۷۱۲ نفر مرد بودند.
در انتخابات کارورزان آزمون ۱۳۹۶، ۹۰ نفر از استان‌های مختلف نامزد شده بودند.
کارآموزان و حاضران در این نشست باید از ساعت ۱۶ تا ۱۷ امروز کد ویژه سه نفر از نامزدان این دوره را به یک سرشماره ارسال می‌کردند.
البته مهلت مشارکت در انتخابات، به مدت یک ساعت تمدید شد.
پیامک‌های دریافت شده فقط از شماره‌هایی مورد قبول بود که در زمان ثبت نام برای آزمون وکالت، همان شماره اعلام شده باشد.
نمایندگان کارآموزان پل ارتباطی میان دیگر اعضا با مدیران مرکز وکلا را تشکیل می‌دهند.
دوره کارآموزی وکالت ۱۸ ماه است.
بر پایه آخرین آمار در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، شمار پرونده‌های نیازمند به وکالت‌های معاضدتی و تسخیری حدود ۱۵ هزار مورد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما