به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی آموزشوپرورش، مهراله رخشانیمهر در گردهمایی مشترک معاونان وزارت آموزشوپرورش و مدیران کل حوزه ستادی و اجرایی ادارات کل نوسازی استانها، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر حافظی رئیسجامعه خیرین مدرسهساز کشور، اظهار کرد: از دست دادن مرحوم حافظی ضایعه بزرگی برای جامعه تعلیم و تربیت بهویژه برای جامعه خیرین بود زیرا وجودشان مایه برکت بود.
وی تلاش و پشتکار را از ویژگیهای شاخص دکتر حافظی برشمرد و تصریح کرد: این خیر مدرسهساز علیرغم بیماری، سعی میکرد با حضور در سفرهای استانی در آئین افتتاحیه مدارس شرکت کند؛ بنابراین اخیراً علی رغم اینکه حال مساعدی نداشتند اما در آئین افتتاحیه مدرسه مصلینژاد استان خوزستان حضور یافتند.
* انساندوستی و نوعدوستی مرحوم حافظی مثالزدنی بود
رخشانیمهر، انساندوستی و نوعدوستی مرحوم حافظی را مثالزدنی توصیف و عنوان کرد: چشمپوشی مرحوم حافظی از ثروتهای مادی از دیگر ویژگیهای وی بود؛ هرچند وی از تمکن مالی خوبی برخوردار بود ولی همواره این ثروت را در امر خدمت به مردم و مدرسهسازی هزینه کرد.
وی اظهار کرد: مرحوم حافظی در ۲۰ سال گذشته مهمترین مجموعه خیرین مدرسهسازی کشور را ایجاد و مدیریت کرد؛ هرچند برخی به دنبال استفاده از مجمع خیرین برای کسب جایگاه بودند اما تمام افکار و تلاشهای وی در راه مدرسهسازی بود بهطوریکه در این مدت حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس توسط آن مرحوم به کمک سایر خیرین ساخته شد.
* تمام کلاسهای تخریبی در زلزله کرمانشاه تا مهرماه بازسازی و تحویل میشود
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص فعالیتهای این سازمان گفت: سرعت عمل، مهمترین ویژگی سازمان نوسازی مدارس است؛ بهطور مثال اقداماتی که در کرمانشاه با کمک استانهای معین انجام شد، باعث شد در سال ۹۶هیچ کلاسی در کانکس برگزار نشود و این اقدام یکساله نتیجه تلاش همکاران بنده بود؛ طبق آمارها در مهرماه امسال تمام کلاسهایی که در زلزله تخریبشده بود تحویل داده میشود؛ استانهای گلستان، خوزستان و لرستان نیز با مشکل مواجه هستند ولی امیدواریم با کمک استانهای دیگر بتوانیم در کوتاهمدت مصالح لازم را تهیه کنیم و آنان را از شرایط سخت کانکس رهاییبخشیم.
وی ادامه داد: سازمان نوسازی مدارس بهصورت تخصصی توانسته منزلت خود را حفظ کند و در حوزههای معماری اقدامات سرآمدی را ارائه کند، نمونه بارز آن را در سیل اخیر دیدیم؛ ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت مدارس مناطق سیلزده تأمین شد.
رخشانی مهر با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری اظهار کرد: تصاویری وجود دارد که نشان میدهد در شرایط سخت که همه منازل مسکونی خراب شدند، اما مدارس همچنان پابرجا بودند؛ در حادثه زلزله کرمانشاه نیز چنین شاهد مواردی بودیم و مدارس هرچند قدیمی و ۴۰ ساله همچنان مقاوم بودند.
*اجازه ورود افکار جدید به سازمان را بدهیم
وی ادامه داد:در مناطق زلزلهزده، بیمارستان نوسازی را دیدید که چه اتفاقی برایش رخ داد، لذا سلامت، اولویت اول ما است و باید آن را تقویت کنیم؛ اگر قرار باشد در مسیر درست قرار گام برداریم، علاوه بر الزامات خود باید نگاهی جدیدی در سازمان داشته باشیم، لذا باید اجازه دهیم افکار جدید وارد سازمان نوسازی مدارس کشور شود، حضور بدنه دانشجویی، اساتید، افراد فنی و معماری ظرفیت مناسبی دارد و تلاش میکنیم در پروژههای بزرگ افکار بزرگ را تحققبخشیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از کمبود نیروی انسانی خبر داد و افزود: سازمان امور استخدامی کشور باید ظرفیت موردنیاز را ارائه کند، زیرا رفع این مشکل در کوتاهمدت بسیاری از دیگر مشکلات را حل خواهد کرد.
وی بر جوانگرایی در سازمان تأکید و اذعان کرد: جوانگرایی از مواردی است که میتوانیم از آن در سازمان بهره ببریم، ولی اکنون جوانان تنها بهعنوان کارشناس مورداستفاده قرار میگیرند؛ از مجموع انتصابات مدیران تا متولدین سال ۶۳ پیش آمدیم ولی هنوز فرصت نکردیم سراغ دهه هفتادیها برویم.
رخشانی مهر از ایجاد 50 مدرسه سبز در تهران با اجرای طرح صرفهجویی خبر داد اظهار کرد: طرح مدرسه سبز را از دیماه سال گذشته آغاز و تلاشها برای ایجاد زیرساختهای مناسب با مدارس سبز ایجاد ادامه دارد؛ ما بر این طرح مانور بسیاری نکردیم، ولی خوشبختانه با کمک دانشگاهها زیرساختها ایجادشده و خیرین استانها نیز بهصورت آزمایشی حضور یافتند و این مدارس در برخی نقاط کشور و اخیراً در قزوین ایجادشده است.
*جمعآوری مدارس خشتی گلی در همه استانها بهجز سیستان و بلوچستان
وی با اشاره به تأکید سرپرست وزارت آموزشوپرورش مبنی بر بازسازی مدارس خشتی گلی و جمعآوری بخاریهای نفتی تصریح کرد: این موضوع در دستور کار قرارگرفته است و ما بهجز استان سیستان و بلوچستان وجود مدرسه خشتی گلی را در هیچ استانی نمیپذیریم.
معاون عمرانی وزارت آموزشوپرورش درباره جمعآوری بخاریهای نفتی از مدارس تا ابتدای مهر، اظهار داشت: حدود ۲۴ هزار کلاس درس احصا شدهاند و ابلاغهایی در این زمینه صورت گرفته است. ما ازنظر اعتبارات، مشکلی برای جمعآوری بخاریهای نفتی نداریم و این مورد باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین جمعآوری مجتمعهای آموزشی اجرا خواهد شد.
نظر شما