شناسهٔ خبر: 33499082 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کشت گیاه خارشتر در بیابان‌های سمنان/ امسال 17 صندوق زنان روستایی دیگر افتتاح می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: کشت گیاه خارشتر در بیابان‌های استان برای نخستین بار در کشور به انجام رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدحسن میرعماد پیش از ظهر امروز در آئین تجلیل از برگزیدگان و نمونه‌های بخش کشاورزی استان سمنان ضمن تبریک 27 خردادماه روز تشکیل جهاد کشاورزی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سفر به استان سمنان از تلاش و مجاهدت‌های جهادگران استان به نیکی یاد کردند.

وی افزود: تقدیم 118 شهید جهادگر و اعزام بیش از 27 هزار نیرو به جبهه‌های حق علیه باطل از افتخارات جهاد کشاورزی استان سمنان در طول هشت سال دفاع مقدس است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: احداث بیش از 25 هزار کیلومتر جاده و ایجاد سکوی پرتاب موشک، احداث چندین پل و ... از دیگر افتخارات جهادگران در طول دوران دفاع مقدس است.

میرعماد با بیان اینکه بیش از 90 درصد از نیاز غذایی مردم در داخل کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: امسال برای چهارمین سال پیاپی جشن خودکفایی گندم را در کشور برگزار می‌کنیم.

وی گفت: طی هفته جهاد کشاورزی تعداد 159 طرح در استان سمنان افتتاح می‌شود که زمینه بهره‌مندی یک‌هزار و 670 خانوار هم‌استانی از مزایای این طرح‌ها ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: کلنگ‌زنی 11 طرح آبخیزداری در استان با اعتبار 16 میلیارد و 400 میلیون تومان از دیگر برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی استان است.

ایجاد 4200 هکتار سامانه نوین آبیاری در سمنان 

میرعماد تأکید کرد: در سال گذشته چهار هزار و 200 هکتار سامانه نوین آبیاری در استان سمنان ایجاد شد که درمجموع 34 هزار هکتار از اراضی استان تحت آبیاری نوین قرار گرفته است.

وی افزود: در سال گذشته 37 کیلومتر لایروبی قنات و اصلاح بیش از 100 کیلومتر مسیرهای انتقال آب در استان سمنان به انجام رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: تدوین الگوی کشت در استان منجر به نگارش سند بهره‌وری آب در بخش کشاورزی شد که با تحقق این سند امیدواریم شاهد کاهش 12 درصدی سطح زیرکشت و افزایش 27 درصدی تولیدات در بخش کشاورزی و بیش از 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب با مشارکت بهره‌برداران استان باشیم.

میرعماد با بیان اینکه افزایش عملکرد در واحد سطح از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است، تصریح کرد: در راستای افزایش کیفیت گندم در غرب استان و بر اساس تلاش‌های انجام‌شده طی چهار سال اخیر، کیفیت گندم از اندیکس 10 به 70 در این منطقه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و گیاهان دارویی در دستور مدیران جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد، بیان کرد: کشت گیاه خارشتر در بیابان‌های استان سمنان برای نخستین بار در کشور به انجام رسیده و امسال یک‌هزار هکتار از اراضی زیرکشت این گیاه رفته است.‌

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برای حمایت از بهره‌برداران استان در بخش کشاورزی 359 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، تأکید کرد: در سال گذشته یک‌هزار هکتار زمین برای بخش‌های غیرکشاورزی واگذار شده است.

میرعماد خاطرنشان کرد: طی سال جاری تعداد 17 صندوق زنان روستایی افتتاح می‌شود که بدین ترتیب این میزان به عدد 36 خواهد رسید و بی‌تردید این مهم نقش مؤثری در اشتغال زنان خواهد داشت.

انتهای پیام/2568/س/و

نظر شما