شناسهٔ خبر: 33467454 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برنامه ریزی ۳ ساله برای تولید پلتفرم جدید خودرو در ایران

صاحب‌خبر -
صنایع داخلی برای طراحی پایه خودرو یا همان پلتفرم‌های جدید در یک برنامه زمان‌بندی سه ساله برنامه ریزی کردند.

بهزاد اعتمادی قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اعلام این مطلب به ایرنا افزود: این سازمان اعتقاد راسخ به داخلی‌سازی و تعمیق ساخت داخل محصولات و قطعات دارد و به‌ویژه این مأموریت را در حوزه‌های نفت و گاز، فولاد، سیمان و خودرو دنبال می‌کند.به گفته وی، اگر ساخت برخی قطعات از توجیه اقتصادی برخوردار نباشد، اما از آنجا که اولویت ما رونق تولید است حتی با وجود دو برابر شدن هزینه‌ها، حاضر به ساخت آنها هستیم.

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص برنامه ریزی برای تولید پلتفرم جدید خودرو در کشور اظهار داشت: استراتژی ایدرو در صنعت خودروسازی کشور تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو جدید در پسابرجام تا سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بود، اما با خروج آمریکا از برجام بناچار مجبور به تغییر استراتژی شدیم.

وی با اشاره به اینکه خروج شریکان خارجی صنعت خودرو از کشورمان سبب شد تا در کوتاه‌مدت ادامه تولید خودروهای پرتیراژ قدیمی را در دستور کار خود قرار دهیم، توضیح داد: در جهان هیچ کشوری همه تجهیزات و لوازم مورد نیازش را خودش تهیه نمی‌کند و صنعت خودرو ایران هم از این قاعده مستثنی نیست؛ با این وجود در تلاشیم که تا حد امکان ارزبری خودروها را کاهش دهیم.

اعتمادی گفت: هدف ایدرو در میان مدت، ارتقای کمی و کیفی خودروهای تولیدی است تا قابلیت صادرات دست‌کم به کشورهای همسایه را داشته باشند و از این طریق تعادل مثبتی را در ارزبری و ارزآوری این صنعت شاهد باشیم.

وی بیان داشت: در مرحله سوم، تقویت شرکت‌های طراحی، مهندسی و مراکز تحقیق و توسعه با همکاری صاحبان این فناوری‌ها در جهان در دستور کار قرار خواهد گرفت که می‌توان از توانمندی خارجی‌ها در قالب آموزش نیروی انسانی بهره برد.

قائم مقام ایدرو با بیان اینکه این برنامه سه ساله طراحی شده، ابراز امیدواری کرد در مرحله سوم بتوانیم به طراحی پایه خودرو یا همان پلتفرم‌های جدید دست یابیم.

وی در ادامه به آخرین وضعیت قرارداد ایدرو با شرکت رنو فرانسه اشاره کرد و گفت: این قرارداد اکنون تعلیق شده و هرچند رنویی‌ها از ایران خارج شده‌اند، اما سرمایه‌هایی در کشورمان باقی گذاشته‌اند و منتظرند تا در صورت توافقات سیاسی دوباره با بازار ایران بازگردند. اعتمادی تاکید کرد: اینکه مجدد با رنو کار می‌کنیم یا خیر بستگی به شرایط دارد، زیرا نمی‌خواهیم با سایر کشورها قهر کنیم و اگر شرایط مان را بپذیرند مجدد با آنها همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: از زمان خروج رنو، ما به دنبال آماده کردن زیرساخت‌ها بوده و هستیم تا در صورت همکاری مجدد، اگر هم خواستند از بازارمان خارج شوند آنقدر پتانسیل و توان داشته باشیم که سرپا بمانیم.

قائم مقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یادآوری کرد: همکاری قبلی با رنو تا مرحله ثبت شرکت هم پیش رفت و یک بار ۶۵ میلیون یورو به صورت نقد آوردند، اما پیش از بی اثر شدن نتایج برجام آن را خارج کردند. با این حال، شرکت رنو پارس به عنوان سرمایه رنو در کشورمان وجود دارد و ۵۱ درصد آن متعلق به این شرکت فرانسوی است.

وی همچنین با بیان اینکه ایران خودرو از گذشته با پژو کار می‌کرده و آنها ریشه در فناوری خودرو ایرانی دارند، تاکید کرد: به همین دلیل نمی‌توان به یکباره رابطه قدیمی با آنها را قطع کرد.

اعتمادی در خصوص تولید ال ۹۰ در کشور خاطرنشان کرد: برای خودرو ال ۹۰ برنامه داریم تا با موتور دیگری تولید آن ادامه یابد.

وی در خصوص خودروهای باقی مانده در کف کارخانجات گفت: با تمهیداتی که اندیشیده شده، این خودروها به زودی تجاری شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول به تجاری شدن بیش از ۱۶ هزار دستگاه خودرو شرکت ایران خودرو در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: همزمان با این اتفاق، حدود پنج هزار خودرو دارای کسری قطعه هم وارد چرخه شد و هر زمان قطعات تأمین می‌شوند، برای تکمیل خودروها به خط تولید وارد می‌شوند.

وی با ابراز خوشبینی نسبت به صنعت خودرو تاکید کرد: خودرو صنعتی است که پس از بخش‌های نفت و گاز و بانکداری، پردرآمدترین و اشتغال‌زاترین صنعت است و به همین دلیل از آن دست نخواهیم کشید.

قائم مقام ایدرو ابراز امیدواری کرد که با رویکرد جدید دولت و حمایت از این صنعت، به چشم انداز پیش بینی شده برای آن دست خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه واردات خودرو کامل به صورت سی.بی.یو (CBU ) مشمول تحریم‌ها نبوده و می‌توان آنها را به کشور وارد کرد، گفت: هرچند مخالف این موضوع نیستیم، اما به دلیل ارزبری و سخت کردن شرایط برای تولید داخل محدودیت‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.

نظر شما