شناسهٔ خبر: 33454433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

590 هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های صحرایی/ پایان امسال مهمان‌های ناخوانده به هرمزگان برمی‌گردند

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از مبارزه با ملخ‌های مهاجم در ۵۹۰ هزار هکتار از اراضی در کشور خبر داد و گفت: هرمزگان رتبه سوم مبارزه با ملخ‌های مهاجم را داراست.

صاحب‌خبر -

محمدرضا درگاهی ظهر امروز در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی روستای خرسین سیاهو از توابع بخش مرکزی در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: قریب به پنج ماه است که در کشور درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستیم.

وی افزود: از هفتم بهمن ماه که اولین دسته ریزش در کشور مشاهده شده است تا کنون بیش از ۱۵۳ دسته ریزش به استان های جنوبی ورود پیدا کرده است. 

درگاهی گفت: تا شب گذشته بیش از ۵۹۰ هزار هکتار در سطح کشور مبارزه شده است، استان سیستان و بلوچستان عنوان رتبه اول در سطح مبارزه و استان‌های کرمان و هرمزگان در سطح دوم و سوم مبارزه با این آفت قرار گرفته‌اند. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تا امروز تمام امکانات استانی و ملی بسیج شده که این آفت به امنیت غذایی ما و کشاورزان خسارت وارد نکند که دستاوردها و موفقیت‌های خوبی را داشته‌ایم.

درگاهی اضافه کرد: دکتر کلیسمن دبیر منطقه فائو در بازدید از هفت استان ادعا داشتند که کشور جمهوری اسلامی ایران با این حجم گستردگی حضور ملخ‌ها توانسته عملیات مطلوبی را داشته باشد.

وی بیان داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا ۸۰۰ هزار هکتار سطح مبارزه در هشت استان کشور من جمله در استان هرمزگان روند مبارزه ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: در شبه جزیره عربستان، یمن، قطر و سواحل دریای سرخ با گرم شدن هوا پوشش‌های گیاهی از بین خواهند رفت و ملخ‌های مهاجم برای تابستان گذرانی مهاجرت می‌کنند. دو کریدور  برای مهاجرت آنها وجود دارد که یکی از آنها از کشور یمن به صورت مستقیم به سمت هندوستان و پاکستان است و دیگری مربوط به کشورهای عربستان، عمان و امارات متحده عربی است که سمت مهاجرتشان به سوی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است و بدون تخم‌ریزی به سمت کشور پاکستان و هندوستان حرکت خواهند کرد.

وی ابراز داشت: اگر کشورهای پاکستان و هندوستان که هر دوی آنها عضو کنوانسیون سواک هستند مبارزه خوبی را با این آفت انجام دهند طبیعتا ملخ برگشتی کمتری را در ماه‌های آخر سال خواهیم داشت. 

وی گفت: با توجه به جهت باد در ماه‌های آخر سال استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان متاثر از ملخ‌های برگشتی خواهند بود.

وی بیان داشت: همه امکانات لجستیکی را آماده کرده ایم و تیم‌های ردیابی تا پایان سال آماده‌باش خواهند بود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: از روز اول منتظر دریافت اعتبار برای مبارزه با آفات نبوده‌ایم و تا کنون سی میلیارد تومان برای مبارزه در سطح ۵۹۰ هزار هکتار هزینه کرده ایم و با کمک استاندارهای هشت استان کشور بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان تخصیص از وزارت کشور دریافت شده است‌.
انتهای پیام/ع/

نظر شما