شناسهٔ خبر: 33452983 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست گیلان مطرح کرد:

کاهش ۱.۲متری تراز آب دریای خزر با ورود رسوبات/لزوم احیای تالاب ها

لاهیجان- مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب های این استان و ضرورت اقدامات لازم برای احیای آنها، گفت: ورود رسوب سبب کاهش ۱.۲ متری تراز آبی دریای خزر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، قربانعلی محمدپور پنجشنبه به مناسبت هفته محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه تالاب امیر کلایه، گفت: ورود رسوبات به دریای خزر و کاهش تراز آبی این دریا سبب شده، که اکثر تالاب‌های استان گیلان وضعیت مناسبی نداشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه احیا، حفظ و ارتقای محیط زیست از اولویت‌های این سازمان برای انجام پروژه‌ها است، افزود: کاهش ۱.۲ متری تراز آبی دریای خزر روی تالاب‌های شمال کشور تاثیرات منفی بسیاری گذاشته است.

محمدپور ضمن به وضعیت تالاب انزلی و عمق رسوبات این تالاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از ۹ رودخانه استان گیلان رسوبات و آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب صنعتی، انسانی و رسوبات ناشی از پسآب کشاورزی وارد این تالاب می شود، که یک فاجعه زیست محیطی محسوب می شود.

اجرای طرح بایوجمی خطری برای محیط زیست و جانداران ندارد

وی احیای تالاب انزلی را یک پروژه ملی عنوان و تصریح کرد: مواد استفاده شده برای پاک‌سازی تالاب انزلی از ماده دی‌اکسید تیتانیوم است که هیچ خطری برای محیط زیست و جانداران این تالاب ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده در زمینه احداث سد لاسک، بیان کرد: ممکن است پروژه سد لاسک همانند هر پروژه دیگری مخاطراتی نیز به همراه داشته باشد، اما این موضوع کاملاً کارشناسی شده و مزایایی چون ایجاد اشتغال در منطقه و کاهش ورود رسوبات به تالاب انزلی را به همراه خواهد داشت.

محمدپور با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست از مهمترین اولویت‌های این سازمان محسوب می شود، اظهار کرد: وقتی طرحی مصوبه دولتی دارد یعنی تمام کارهای کارشناسی آن انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مختلفی که درباره انتقال پسماندهای پتروشیمی مطرح شده است، افزود: وقتی انجام یک پروژه مغایرتی با ضوابط قانونی ندارد چرا باید مانع تراشی کنیم این در حالی است که نظارت سازمان محیط زیست در اجرای این پروژه وجود داشته و در صورت بروز هر گونه تخلفی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

محمدپور با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه تالاب امیر کلایه انجام شده است، اظهار کرد: برای احیای تالاب‌های استان گیلان باید از بودجه‌های اختصاص یافته و اجرای بندهای مختلف شیوه‌نامه ساماندهی تالاب‌ها استفاده کنیم، تا سبب رونق هر چه بیشتر گردشگری در این مناطق شود.

نظر شما